Jump to content

TOM - Veien inn i Tyskland II


pluss201

Recommended Posts

I tråd med fullmakt gitt på ordinær eneralforsamling 22 april 2004, har styret i Tomra Systems ASA tildelt følgende innsidere opsjoner. Tallene viser dagens tildeling, totalt antall opsjoner etter tildeling samt aksjebeholdning.

 

Morthen Johannessen (120000, 204000, 121068), Gregory Knoll (100000, 175000, 0), André Løvestam (100000, 170000 + 100000 eksternt kjøpte, 25000), Espen Gundersen (100000, 160000, 0), Harald Henriksen (75000, 131000, 0) Terje Hanserud (75000, 125000, 44868), Svánaug Bergland (50000, 82500, 0), Fredrik Witte (50000, 90000, 100), Trond Johannessen (50000, 100000, 2000)

 

Dagens tildeling vil ha strike lik snittet av sluttkursen ved Oslo Børs i perioden f.o.m. 16 februar t.o.m. 18 februar 2005.

 

 

 

Ja, hvorfor ikke gjøre det samme som disse gutta? Innta posisjoner som de nå får? Kjøp av posisjoneringer på disse dagene KAN være en smart ting å gjøre. Vel, vurder selv.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 513
  • Created
  • Last Reply

Til dere som har tapt penger i TOM i dag.

 

Jeg synes det er for jævlig at dere skal finne en syndebukk å skylde på. Når du gå inn i en aksje for langsiktig investering, så er det ganske viktig å vite historikken til selve bedriften.

 

Det virker for meg som noen av dere ikke har gjort det. Rett og slett kjøpt i blinde basert på håp og tro.

 

Selvsagt kan det være lett å ta feil når det gjelder god eller dårlige Q tall, men det er viktig å legge til grunn hva slags kontrakter har de fått, hvor mye utgjør dette, og når vil de vise på resultatet, og selv danne et bilde om resultatet bli bra eller dårlig. Dette er selvsagt vanskelig å forutsi hvis bedriften har tatt store avskrivninger og avsetting av tap på fordring.

 

Mange her hadde store håp om kontraktene skulle rulle inn dagen derpå etter at Tyskland rotet var over, til det trenger det tid. Masse tid. Det er viktig å ha beinet plassert på jorda når du sitter med en aksje. Prøv å fokusere også på det som kan være negativt i den aksjen du sitter i.

Link to comment
Share on other sites

Teknikeren stå på du gjør en kjempejobb.

 

Vurderinger ved aksjekjøp må gjøres av den enkelte

og ikke prøve og legge skylden på andre.

Om 1-2 dager ser vi lysere på aksjen og vil deretter

glede oss over nyhetene som kommer.

Hilsen en som også har en tung dag

Link to comment
Share on other sites

Hei Pantera !

 

Innledingsvis må jeg si meg helt enige i ditt innlegg !

 

Så :ja ja - det blåser litt idag :) Det er synd at det skal gå ut over en av dem som har skaffet tilveie så utrolig mye relevant info om TOM - OG uten å si en eneste gang KJØP KJØP !

Kjøp eller ikke kjøp (og for den del ikke minst SELG ikke SELG) er faktisk noe den enkelte MÅ ta ansvar for selv og ikke slik som enkelte her og andre steder å legge skylden på andre for sine egne handlinger.

Er en ikke voksen nok til å ta denne nedturen, så bør en slutte med denne type virksomhet.

 

Det er faktisk ikke kjøpeplikt ei heller salgsplikt av aksjer i Norge.

 

Har selv et rimelig stort papirtap - men det var og er mitt eget valg at det har oppstått - og ingen andre !

 

Aksjehandel er etter mitt syn en "ensom business" der ansvar for tap og vinning er meget klart definert : DEG SELV

 

Fortsatt optimist - i et langsiktig perspektiv

 

Lou

Link to comment
Share on other sites

Dere ble advart.. I traders pit'en på Onsdag forrige uke anbefalte jeg å kjøpe put opsjoner for å redusere risiko forran q4. Put med strike29 ut april lå på 5 øre stykket. Ble ledd ut den gangen og mange reaksjoner.. Tror fortsatt støtten på 26 holder.

Link to comment
Share on other sites

Er vel ikke så mange her inne som har tapt noe de siste dagene?

Er det i det hele tatt noen som har realisert?

Sitter selv på et relativt høyt antall aksjer vil jeg tro, og har ikke tapt en krone....

Pantera bøyer jeg meg i støvet for, det var tøft å shorte TOM!

Noen ganger tar man en innertier!

Vi andre realiserer da ikke på slike dager?

Greit at man blir sur og skuffet (meg selv inkludert), men papirtap må man takle i aksjemarkedet.

Er enig med han som skrev at aksjen burde falt ca. en krone på fremleggelsen.

Resten nok en overreaksjon, som er litt vanskelig for en amatør som meg og forstå logikken i.

Selge til dagens kurser er da lite god butikk?

Link to comment
Share on other sites

Mulig en slik strategi er hva flertallet foretrekker, men en gylden regel er å kunne ta et tap.Hurtig retrett når markedet har talt er gull verdt. Å snitte ned i en negativ trend er tapsprosjekt, dette er elementær ABC for en trader.

Finnes mange gode objekter på OSE, det gjelder bare å finne dem......:)

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

In Frankfurt, market has answered a little bit less "hysterically" than in Oslo: TOM had the highest volume since 30.09.03 - and loss has been -12.66%, little bit less than Oslo.

 

 

kd82

 

- I don't believe TOM will have rising prices in the nearer future. We can hope for a "technical reaction" within the next days - but the shock has been too hard to open chances to strong rising prices. We'll have a longer period of prices at a level between 26 and 31 NOK.

 

- Its been a big mistake in the past (and I've tryed to warn) to hope for quick and big sales in Germany.

German retailers don't like "Pfand". Of course, Pfand will mean automatization and automatization will mean TOM.

But 1) TOM machines will cost money and 2) at the place where the machine is posted, there cannot be goods; and its not only the machine itself: there will be needed store room and more.

So "Pfand" is rather expensive for retailers.

On the other hand, the pressure of competition in German retail trade is very hard. Because of the very high unemployment in Germany (7-8 million people), people don't have money - and are always looking for the cheapest. So the profit margin in retail trade is very small.

Many retailers just don't have the money to buy machines for "Pfand".

Now, since 17.12., they are compelled by law to do something with "Pfand" - and that will be machines, because to do it by hand will be still more expensive.

But they'll wait with their decision really until the very last minute.

So we can expect the first big orders earliest in the 3. or 4. Q of 2005.

And even maybe there will come no big order at all, but a lot of small orders.

As I told here some days ago, the manager of "my" EDEKA is planning a Tomra machine for summer, "when people are in holiday".

But don't worry about that slow and dropping orders: the volume over all is the same - and fixed by the pressure of law.

 

 

svei-gus

 

In Holland and all BeNeLux, they have "Pfand" for years already - and they all have bought machines already, years ago. The first "Tomras" I've seen in my life have been in Holland.

Their "Pfand" is up to now only for refillable bottles, as Techniker'n already has written. Now, after the German new law, we can expect an expansion of "Pand" for non-refillable vessels within the next few years, not only in BeNeLux but in the whole EU: Germany will be a model in this point - and apart from this: if there wouldn't come "Pfand" EU-wide, there would grow time by time serious problems of compatibility. So the expansion of "Pfand" over EU is just a question of time.

 

 

Atlantis

 

I agree to your analysis of the basic value of TOM (don't let us squabble about one or two NOKs up or down).

 

So for my following reflection, I suppose a basic value of TOM of 25 NOK.

I agree that "Germany" will be worth of 10-20 NOKs per share.

But the same price, we have to put in for the other markets, for which TOM has good chances - and which are on the whole comparable to Germany: Japan and UK.

If Tomra should gain these two markets, we'll therefore have put in 2x(10-20).

Not comparable to Germany are the USA. Some states ARE comparable regarding population and area, some are smaller.

 

If I wheight the whole USA - id means: the states with TOM-activities as Germany, we'll have to put in a third time 10-20 NOKs per share.

This would mean a share price between 65 and 105 at about Q1 of 2006.

 

You'll admit that it is more than conservative to weight all US-states with Tomra-activities together like Germany. Its still very conservative to weight them double.

 

So a share price 75-125 NOK at Q1 2006 is still a very cautious and conservative valuation.

Of course: If Tomra will be successful in Germany (that's a question of time), Japan, UK and the states of USA which are known up to now.

 

NOT in this calculation are the Emirates, the Baltic states and others.

 

So - it might sound very strange on a day like this - it is much more conservative than hazardous to expect prices round 100 NOK in the beginning of next year.

 

Of course there are big risks still. If there were no risks, it would be impossible to expect such big profits.

 

 

one word on Techniker'n

 

I'm sorry, but I really think its disgusting how some here in the forum are spitting at Tekniker'n.

Its not been Tekniker'n who has told people they had to buy TOM. This decision is totally up to themselves. Nobody can take over the responsibility of own decisions to someone else.

 

Tekniker'n has done a very good job here in the past. He found out a lot of really "hard" informations.

I do hope strongly he'll continue doing this job.

Link to comment
Share on other sites

Det er utrolig hvilken støtteklubb TOM har her i dette forumet. Det er tydeligvis veldig mange som trykker forumets informasjon til brystet og på den måten rettferdiggjør sine intensjoner med TOM-aksjen. Det er på tide å stille seg spørsmålet: Er jeg en venn av Tomra eller er jeg en kynisk trader?

Link to comment
Share on other sites

Huff og gru! Selge å gjøre noe morsomt for pengene i stedet, var tanken, men det rakk jeg ikke seff!

 

Er på novisetur i aksjemarkedet, og lærte fra i høst at TOM kan stige og stige og aldri falle under min inngang :albino: ....og leste i går kapittel to i læreboken :evil3:

Som novise har jeg lite å tilføre AF - men leser med stor glede hva øvrige deler av informasjon her inne, og vil benytte anledingen til å takke for gode innlegg!

Link to comment
Share on other sites

Noen er ute etter enda billigere aksjer. Å true med at Tyskland ikke kommer nå, er etter min mening å forsøke å forsterke den negative psyken omkring aksjen for å psyke ut de med dårlige nerver, og det ser ut som de lykkes relativt bra.

 

Ser stygt på Tomra

 

- Vi ser ganske stygt på Tomra hvis Tyskland ikke kommer, sier analytiker.

 

 

Artikkel av: Odd Steinar Parr (17.2.05 10:57)

 

 

Relaterte artikler Se aksjeticker

- Tomra-stup på børsen - Kutter i Tomra

- Slipper ikke Tomra - - Ikke kjøp Tomra

- TOM

 

 

 

 

Tomra skuffet markedet med sine tall tirsdag ettermiddag. Driftsresultatet kom inn mye svakere enn ventet, så svakt at flere analytikere ifølge DN mener at selskapet burde ha sendt ut et resultatvarsel.

 

- I utgangspunktet hadde nok det vært det mest ryddige, særlig når en ser på den negative aksjekursreaksjonen i ettertid, sier Terra-analytiker Espen T. Jørgensen.

 

Markedet reagerte i går med å sende Tomra-aksjen ned 14 prosent. I dag holder nedturen frem. Aksjen står i 28,40 kroner, som tilsvarer en nedtur på ytterligere 1,4 prosent.

 

Jørgensen peker ifølge avisen på at kunder utenom Tyskland bruker mindre penger på automater, og at dette vil føre til vedvarende, økende prispress.

 

- Vi ser ganske stygt på den fundamentale utviklingen i Tomra hvis Tyskland ikke kommer. Vi velger imidlertid å tro at det kommer ordrer fra Tyskland, fortsetter Jørgensen, som beholder kjøpsanbefalingen på selskapet med et kursmål på 38 kroner.

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår ikke helt analytikerne, men det er helt klart at de her ønsker å snakke ned aksjen, noe de har klart meget bra.

 

Tar vi utgangspunkt i resultatet til Tomra er det faktisk bare Sverige og Finland som hadde nedgang i sin omsetning av betydning (de hadde meget gode år i fjor). De andre landene varierte noe opp, noe likt og noe ned. Tyskland er i en spesiell situasjon da danske og tyske Netto avtalene kom inn i Q4 tallen i fjor.

 

For oss som må trøste oss litt så starter EuroShop 2005 om 2 dager. La oss håpe det skjer noe her for å snu denne negative atmosfæren som Tomra nå er omkranset med.

Link to comment
Share on other sites

Mvh Tekniker`n

www.home.no/tekn/

(sitter rolig i TOM til tre-siffret kurs i 2005)

 

That's what I do.

TOM is a long term investment.

We'll have to "weather" this storm. An old sailor's nation like Norwegians should be experienced in doing this....

 

(see my "innlegg" 01:57:19 ! )

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener kursutviklingen som baserer seg på Q4 og guiding for H1 baserer seg på shortsalg og "sauer" som kaster dritt mot Tekniker'n for å ha noen å skylde på.

Det kan se ut som Carnegie frontet dette shortsalget i går med ca. 1.6 mill i nettosalg. Ser at de kjøper seg inn en del i dag.

 

For meg lå valget mellom aksjer i Blom/PAR eller opsjoner i Tomra.

Av de tre så valgte jeg feil da jeg mente Tomra var ett sikrere selskap å investere i.

Avkasting i forhold til investeringstidspunkt per i dag er TOM : -98%, BLO : ca. 200%. PAR : 100%.

Selv om dette tapet er stort er jeg overhodet ikke bitter eller angrende av den grunn.

Jeg blir sittende på opsjonene til "The bitter end" da det kan komme overraskelser når som helst.

 

 

Hvis det er slik at de skal kjøre Tomra langt, langt ned skal jeg sannsynligvis ta en stor inngang med aksjer i løpet av vinteren/våren.

I tillegg vil jeg ha mindre opsjonsposter med lav kostpris som "ventepost".

 

Demningen brast. :cry: :cry: :cry:

Link to comment
Share on other sites

Katastrofetall

 

Sakset fra HO:

 

"Investor Riulf Rustad mener Tomra skuffet stort i forbindelse med resultatfremleggelsen.

- Dette var katastrofetall. Dette er ikke et resultat som selskapet faller 10 prosent på i mine øyne, sier Rustad, som mener det ikke er noe igjen av selskapet.

 

- (..) De har fallende inntjening og de har jo ikke vokst på flere år, sier Rustad. Han mener selskapet burde vært priset til halvparten av dagens nivå. "

Link to comment
Share on other sites

Riulf Rustad er investor, og etter en så ubalansert uttalelse, så går jeg ut fra at det er investere han ønsker å gjøre, i Tomra. Tenk å få aksjene til halvparten, til 14 kroner...Riulf Rustad kunne jo blitt virkelig rik... Men det er nok bare en drøm han har etter to konjakker for mye på kvelden...

Link to comment
Share on other sites

Det er noen som nå lykkes med å tjene penger på stor frykt og usikkerhet i TOMRA. Mange har jo nå lært av Grøtte og Co at Stop Loss er viktig, men dette skaper nå store muligheter for andre. SL og risikoanalyse (og disiplin) bør etter min erfaring ikke bli statisk. Håper at de som nå selger evner å tjene tilstrekkelig med penger på den frigjorte kapitalen gjort tilgjengelig gjennom hard SL displin. Selv føler jeg at oppsiden nå er såpass mye mer attraktiv enn videre nedside at jeg ikke føler at risikobalansen er i favør av videre shorting. Men vi blir stadig overasket i det korte bildet.

 

Sitter og leser gjennom TOMRA sin 4 kv. rapport en gang til og stusser litt vedrørende Tyskland. Jeg var av den oppfatning at systemet først ville bli iverksatt i 2006. Men kvartalsrapporten angir følgende:

 

The amended Ordinance entails a flat deposit of 25 Euro cents on containers filled with beer, carbonated soft drinks and mineral water as of 9 May 2005. Also, the so-called "Island deposit systems" operated by most discounters today, must be disbanded by May 2006. og så sies det videre at "deposit will also be charged on non-carbonated soft drinks (except fruit drinks) as of My 2006.

 

Betyr ikke dette at det vil være pant på øl, brus og mineralvann allerede nå fra mai 2005?? ... og det er jo ikke så forferdelig lenge til!

 

TOMRA-ledelsen har ansvarlig og "bevisst" nok meddelt markedet at resultatmessig blir ikke 1. halvår mye å rope hurra for. Men rapport eller presntasjon sa ingenting om når kontraktene vil kunne komme. Og det er dem som vil gi value added ift verdi av TOMRA aksjen. Så er det noen som prøver å spille på frykt for at TOMRA ikke vil få noe ut av Tyskland. Men vi vet at Tomra er såpass sterkt i inngrep i prosessen med å utvikle denne "nye" industrien i Tyskland, med tanke på system og teknologi at de vil få betydelig andel av kontraktene. TOMRA medeler da også:

 

TOMRA anticipates significant technology sales in Germany in the coming years.

 

Tror jeg har klart å unngå å forelseke meg i TOMRA, men jeg er utrolig tiltrukket av det som jeg mener er et fantastisk oppside potensiale skapt gjennom kortsiktig fokus på 4 kv. historiske resultater.

 

Jeg gjør som ledelsen og kjøper opsjoner på disse nivåer. Det vil ta tid å få TOMRA i vinden igjen. Først vinterferie og så er det snart påske og så er det bare 1 måned igjen til mai :idea:

Link to comment
Share on other sites

For meg kan den falle så mye den vil. Det eneste som kan berge opsjonene er kontrakt og da står Tomra i minimum 42 kroner.

På sikt betyr det at jeg får rimeligere inngang når fallet er ferdig.

 

Den riktige datoen er 7. mai og ikke 9. mai som det står i rapporten.

Har ca. 10 artikler om dette og her er en av de :

http://www.dw-world.de/dw/briefs/0%2C%2C14...richten-370-rdf

Link to comment
Share on other sites

Investor Riulf Rustad mener Tomra skuffet stort i forbindelse med resultatfremleggelsen.

- Dette var katastrofetall. Dette er ikke et resultat som selskapet faller 10 prosent på i mine øyne, sier Rustad, som mener det ikke er noe igjen av selskapet.

 

- (..) De har fallende inntjening og de har jo ikke vokst på flere år, sier Rustad. Han mener selskapet burde vært priset til halvparten av dagens nivå.

Artikkel av: Øystein Byberg (17.2.05 12:59)

 

Fantastisk!! Intressen rundt TOMRA stiger. Hvordan skal vi tolke dette da? Forte oss å selge!! Slik jeg kjenner Rustad er han en mann som ikke nødvendigvis uttaler seg uten at han har en agenda...

 

Dette caset vil jo også tiltrekke seg struktur og industriell interesse. Tok nå inn litt til på 27,5 og 26,6. Og så får vi se om vi skal enda lenger ned

før vi får betalt.

Link to comment
Share on other sites

- Mye usikkert i Tomra

 

Analytiker peker på mye usikkert i Tomra, og snur fra kjøp til salg.

 

 

Artikkel av: Odd Steinar Parr (17.2.05 13:10)

 

 

Relaterte artikler Se aksjeticker

- - Katastrofetall - Ser stygt på Tomra

- Kutter i Tomra - Slipper ikke Tomra

- TOM

 

 

 

 

Lavere salg fra kjernevirksomheten og resultatvarselet for 1. halvår 2005 har ifølge DN fått analytiker Henning Lund i Kaupthing til å snu fra en positiv til en negativ anbefaling på Tomra.

 

- Det er også usikkerhet rundt Tomras bruttomargin og selskapets markedsandel i Tyskland - ut fra økt konkurranse fra Wincor Nixdorf, legger han til.

 

Men Lund er uenige med de som mente Tomra burde ha sendt et resultatvarsel på et tidligere tidspunkt.

 

- Engangseffektene var på 18 millioner kroner. Sånn jeg regner kom underliggende drift inn på 60 millioner, mens det var ventet 66 millioner kroner. Det er ikke profit warning-territorium, fortsetter han overfor avisen.

Link to comment
Share on other sites

Betyr ikke dette at det vil være pant på øl, brus og mineralvann allerede nå fra mai 2005?? ... og det er jo ikke så forferdelig lenge til!

 

TOMRA-ledelsen har ansvarlig og "bevisst" nok meddelt markedet at resultatmessig blir ikke 1. halvår mye å rope hurra for. Men rapport eller presntasjon sa ingenting om når kontraktene vil kunne komme. Og det er dem som vil gi value added ift verdi av TOMRA aksjen. Så er det noen som prøver å spille på frykt for at TOMRA ikke vil få noe ut av Tyskland. Men vi vet at Tomra er såpass sterkt i inngrep i prosessen med å utvikle denne "nye" industrien i Tyskland, med tanke på system og teknologi at de vil få betydelig andel av kontraktene.

Stemmer at panten er allerede i år ja!

Ser ut til at mange har glemt dette.

Dessuten blir jeg litt oppgitt når enkelte meglere sår tvil om hele Tyskland.

Det blir for dumt.

Tomra er som du sier en av aktørene som er med på den tekniske utviklingen i Tyskland.

De som tror at dette er ett slags "blå-kors" arbeid uten at det følger kontrakter i kjølvannet av dette arbeidet tar nok feil.

TOM går bredt ut og satser hardt på "non deposit" markedet i tillegg til pantemarkedet.

Som man ser av presentasjonen er dette markedet enormt.

At TOM nå tar grep også her, med bla. oppkjøpene de har foretatt, er svært positivt.

Jeg hadde vært langt mer bekymret om de kun satset på feks. Tyskland og panten der!

Da hadde det vært bråstopp kjapt!

Skjønner faktisk ikke at vi må så langt ned....kursmessig..... :drunken:

Norther`n

Link to comment
Share on other sites

Investor Riulf Rustad mener Tomra skuffet stort i forbindelse med resultatfremleggelsen.

- Dette var katastrofetall. Dette er ikke et resultat som selskapet faller 10 prosent på i mine øyne, sier Rustad, som mener det ikke er noe igjen av selskapet.

 

- (..) De har fallende inntjening og de har jo ikke vokst på flere år, sier Rustad. Han mener selskapet burde vært priset til halvparten av dagens nivå.

Artikkel av: Øystein Byberg (17.2.05 12:59)

 

Fantastisk!! Intressen rundt TOMRA stiger. Hvordan skal vi tolke dette da? Forte oss å selge!! Slik jeg kjenner Rustad er han en mann som ikke nødvendigvis uttaler seg uten at han har en agenda...

 

Dette caset vil jo også tiltrekke seg struktur og industriell interesse. Tok nå inn litt til på 27,5 og 26,6. Og så får vi se om vi skal enda lenger ned

før vi får betalt.

Mener han Rustad at det ikke er noe igjen av selskapet?????

Seriøst??????

Nå ble jeg faktisk forbanna.... ha ha....

Link to comment
Share on other sites

Med den skuffende guidingen er det kommet noe mer usikkerhet omkring Tomras situasjon, men på noe sikt kan dette likevel være et utmerket case. Selv er jeg helt ute av aksjen, men jeg vil følge den med interesse framover og vurdere inngang seinere.

 

Min usikkerhet går bl.a på hvor dårlig Q1 og Q2 blir - vil Tomra overhodet tjene penger i denne perioden?

 

Dernest går det på mulige konkurrenter - hvor sannsynlig det er med nye aktører på banen? Dersom markedet fremdeles blir dominert av Tomra vil jo Tyskland gi et veldig sterkt løft.

 

Så er det flytting av produksjon til lavkostland - det har blitt nevnt. Å sette sammen disse automatene er vel en så enkel prosess at det bør skje utenfor Norge. Hvor konkrete flytteplaner har Tomra?

 

Japan, England samt avfallsbehandling utover flasker - her kan 2006 bli et interessant år eller er det for tidlig?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...