Jump to content

TOM - Veien inn i Tyskland II


pluss201

Recommended Posts

  • Replies 513
  • Created
  • Last Reply
Så er det flytting av produksjon til lavkostland - det har blitt nevnt. Å sette sammen disse automatene er vel en så enkel prosess at det bør skje utenfor Norge. Hvor konkrete flytteplaner har Tomra?

Heisann....

Dette gjelder vel de nye UNO maskinene til 30.000,- ??

De har jo såvidt utvidet i Lier og har sagt at de ikke har planer om å flagge ut.

At de produserer billig maskiner i "billig land" er jo positivt! :-D

 

Men, nå må kursen snu!

:nod:

Link to comment
Share on other sites

Tyskland og mulig omsetning

 

Ved å se på gjennomsnittlig omsetnings for Tomra de siste 8 kvartalene i følgende land

Norge (4,5): = 19MNOK

Finland (5): = 27MNOK

Sverige (9): = 48MNOK

Danmark (5): = 19MNOK

ser vi at tallene korrelerer veldig godt med antall innbyggere. Innbygger antallet er skrevet i parentes, tallene er hente fra Tomras kvartalspresentasjoner.

 

Skandinaviske land har en panteordning som er veldig lik den vi vil få i Tyskland.

 

Tar vi disse tallene og lager et gjennomsnitt for alle landene ender vi på 4,692MNOK i omsetning per million innbygger. Tar vi dette tallet og multipliserer med det tyske innbygger antallet, 85 millioner får vi 398,79MNOK i omsetning.

 

For at tall triksingen skal bli mer realistisk er det to faktorer som er viktig å ha i bakhode

1: Tomra har veldig høy markedsandel i Norden ca. 95%

2: Tomras markedsandel i Tyskland ligger på ca. 70%

 

Med 70% markedsandel kan Tomra forvente per kvartal ca. 300MNOK i omsetning fra Tyskland, etter den første installeringsperioden. Under installeringsperioden 1-2 år vil tallene være betydelig høyere.

 

Disse tallen alene vil løfte dagens Tomra omsetning til 3500MNOK.

Link to comment
Share on other sites

Again "Frankfurt" is a little bit less hysteric than "Oslo":

 

While "Oslo" is breaking down 5.21%, "Frankfurt" has 3.77% - at a volume of 10935 - which is very much in Frankfurt: yesterday has been the highest volume since 2003 - with >40000. Usually in Frankfurt are traded 1000-2000 shares/day.

Link to comment
Share on other sites

Da var da svært så hardt markedet skulle straffe Tomra denne gangen.... Jeg må si at kursen nå er ufortjent lav. På dagens priser er jo nesten ingenting av Tyskland, Japan, England og USA priset inn (vel og merke åpningen og potensialene av disse markedene...).

 

Ser at F-opsjonene stuper idag. Men hva gjør jeg? Jeg kjøper ganske enkelt flere. Så sånn er det med den saken.

 

Det vi ser nå mener jeg er en overreaksjon, og opplasting av opsjoner vil nå foregå fra min side over flere dager, helt i tråd med opsjonstildelingen til Tomra-ledelsen, der de får snittet av kursen fom 16 tom 18 februar. Lastet litt igår, tar noen idag, og ser an dagen for evt videre lasting imorgen.

 

Vel vel, vi får se åssen det går i juni da når opsjonene går til forfall. Troen min er sterk på at vi er høyt over dagens nivåer da.

 

Lykke til folkens. Jeg sitter long.

Link to comment
Share on other sites

Ja,ja... hva skal man si?

 

Sitter igjen med følelse av at mange sitter hjemme og slikker sine sår etter disse to dagers solide nedtur. - Da er forumet forresten et utmerket sted for å få utløp for frustrasjoner, litt av hensikten med det muligens?

 

Markedet er ubønnhørlig når det kommer til stykket. Er selv akkurat break even på sluttkurs 27,10 - forløpig. Har i tillegg noen opsjoner for juni som rett og slett er fordampet.

 

Men nå følger jeg ikke TOM så spesiellt at jeg har lest gjennom alle innleggene fra starten av... :blackeye:

 

Kan noen forklare litt om det store nedsalget i dag av USB, kjenner ikke selv til dem. Og kan ikke se annet enn at deres enorme utsalg må ha skviset kursen ganske styggt? Eller?

Link to comment
Share on other sites

Det er fordi mange vurderer veksten som urealistisk nå som marginene blir borte. Ser 20 blank etter neste res.

Ikke vet jeg om du får rett, men er marginene borte??

Når volumet kommer og TOM har 70-80% av markedet i Tyskland, så blir vel marginene bedre?

Tilbud etterspørsel???

Link to comment
Share on other sites

Birmingham skrev

 

Det er fordi mange vurderer veksten som urealistisk nå som marginene blir borte. Ser 20 blank etter neste res.

 

Jeg viser oversikt over marginene som funksjon av kvartalsomsetningen(operating profit/omsetning) de siste tre årene. Det er en sammenheng mellom omsetning og marginer, og jeg tror at marginene kommer igjen når Tyskland fases inn. Men jeg er enig i at vi kan se noe marginskvis i første og muligens andre kvartal, og jeg er enig i at det nok først og fremst er det markedet reagerer på nå. Marginskvisen vil trolig skyldes en kombinasjon av lavere omsetning og fortsatte utviklingskostnader og markedskostnader i forbindelse med TRC sentrene. I andre halvår, og muligens allerede i andre kvartal tror jeg vi vil se marginer rundt 10-12 % igjen

 

tomramarginerinntekter160205.jpg

Link to comment
Share on other sites

Viser for ordens skyld også marginene på kvartalsbasis de siste årene. Har beholdt teknikerns prognoser for kvartal 4 og vil på ny understreke at resultatet i Europa og i Øvrige markeder var høyere å utvikle nye markeder, spesielt når man samtidig utvikler nye produkter. Tenker spesielt på Japan/England og TRC sentrene) Dette er såkalt "Green field" utvikling, og Tomra ser etter min mening ut til å lykkes veldig bra med dette, noe som er betydelig undervurdert i dagens kurs.

 

tomramarginer160205.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hei Kamikatze

 

Når det først gikk som det gikk på tirsdag med tallene, så er nok ikke "tre-dagers regelen" så dum å ta med i vurderingen.

 

Som jeg har skrevet de siste par dager, så er TOM nå kortsiktig forbundet med stor risisko, og aksjen sluttet på LOD i dag. Kanskje den treffer en bunn kortsiktig i morgen?

 

Jeg har ingen forventninger til aksjen og selskapet på kort sikt, etter det skuffende resultatet og elendig "guidance".

 

Men de langsiktige grunnene for min interesse i aksjen er de samme: Tyskland, Japan og England. Og i tillegg kommer en rad andre, mindre grunner.

 

Jeg skal akkumulere mere aksjer en av dagene her, men jeg tror ikke bunnen ble nådd i dag.

Link to comment
Share on other sites

ad.: Margin og markedsskvis.

 

Jeg oppfatter det slik som at det er dette som er årsaken til nedjusteringer fra aktører, og jeg skrev for å fremprodusere litt "synsing" rundt dette tema (Takk til Northern Light for å ta den).

 

Resultatet i seg selv sett bort fra ekstraordinære poster skremer ikke meg. At det vil bli sterk konkurranse og dermed litt mindre driftsmarginer og etterhvert også mindre markedsandeler synes for meg åpenbart, og det har det gjort lenge. Også når jeg gikk inn i Tomra. Markedene som det er "synset" mye rundt på dette forum er jo der fortsatt og at markedene til Tomra vil øke i fremtiden vet alle.

 

Forventer meg derfor ett Dead Cat bouncing i løpet av morgendagen eller Mandag/Tirsdag. Derfør øker jeg posisjonen litt hver dag nå. Det er rart med det, men når den værste skuffelsen har gitt seg så ser ting kansje ikke fullt så svart ut. Jeg kan i hvertfall ikke se at Tomra bør kastes ennå, men jeg håper styret ansetter riktig mann. Og jeg lurer litt på om det har vært problemer mellom styret og administrasjonen når vi i ettertid ser rekkefølgen på endel hendelser.

Link to comment
Share on other sites

Tomras hovedkonkurrenter så langt er vestlige firmaer som produserer under relativt like produksjonsforhold som de Tomra operere under. Jeg tror at det som nå tolkes som marginpress, i stor grad heller er ekstraordinære omstruktureringskostnader, utviklingskostnader for nye produkter og makedkostnader i forbindelse med åpning av nye markeder.

Tomras hovedkonkurrenter er vestlig baserte bedrifter som har omtrent de samme produksjonskostnader som Tomra, bortsett fra at de er mye mindre, og sannsynligvis har en mye mindre rasjonell produksjon.

 

Jeg føler meg nokså sikker på at Tomra faktisk er på vei ut av marginskvisen, og ikke inn i den, som det ser ut som mange mener. Dette fordi det å være stor i et felt hvor marginene allerede er på commodity nivå betyr mye mer enn øket konkurranse. Dersom Tomra skulle oppleve marginskvis fra de konkurrentene vi kjenner i dag, ville konkurrentene kort sagt tape penger, og gå konkurs.

 

Jeg gjentar derfor: Når Tomra får fart på maskineriet, vil marginene øke, og det vil skje i løpet av året. Det sier jeg ikke fordi jeg har aksjer i Tomra, men det er faktisk hovedgrunnen til at jeg kjøpte aksjer i selskapet.

 

Det betyr ikke at jeg mener at aksjen vil ta av oppover i morgen, og det har jo vært svært lønnsomt å shorte aksjen de siste dagene for de som har hatt guts til å gjøre det. Det er mulig shorting vil være en riktig strategi de nærmeste dagen også, men det er Tomras industrielt sterke posisjon i dette markedet som over tid gjør investeringen trygg og rentabel.

Den godeste Riulf Rustads uttalelser om at det ikke er noe igjen av bedriften er etter min mening helt bak mål, og viser null forståelse for Tomras reelle styrke, eller den skyldes at fyren har en second agenda.

 

Som andre her håper jeg styret får tak i en slugger som ny leder. Det vil bety mye for psykologien rundt aksjen fremover, og jeg håper de kommer ut med et navn raskt.

 

Vi får legge denne begredelige dagen bak oss...Det nytter lite å gråte over spilt melk. Tror forøvrig aksjen er blitt gruset i pressen av folk som har interesse i kursras, men som egentlig vet bedre. Dette presset vil sikkert fortsette med full tyngde i morgen.

Link to comment
Share on other sites

Tomra har falt fra kr. 33,30 til 27,10, dvs. kr. 6,20 eller nesten 20% pga. rapporten om 4 kvartals resultater.

 

Resultatene var dårlige og faren for at konkurrentene vil markere seg i økende grad i

framtiden var tydelig. Men egentlig var det kjent at ”nye bier ville summe om honningkrukken” og at det dårlige resultatet egentlig var en utsettelse av inntekter.

 

Det var vel ikke tvil om at kursen ville synke som følge av rapporten. Men det kan synes som om markedet straffer aksjen urimelig hardt. De fleste meglerhus har da også fortsatt et kursmål godt opp på 30-tallet.

 

Hvis realitetene skulle tilsi et mindre fall, må da årsaken til at dagens situasjon skyldes psykologien som er tilknyttet aksjen. Tomra har i en årrekke skuffet aksjonærene, og at disse har lært av tidligere episoder. Vi må forstå at de på denne bakgrunn reagerer som de gjør – selv om det er en veldig overreaksjon.

Link to comment
Share on other sites

Dere ble advart.. I traders pit'en på Onsdag forrige uke anbefalte jeg å kjøpe put opsjoner for å redusere risiko forran q4. Put med strike29 ut april lå på 5 øre stykket. Ble ledd ut den gangen og mange reaksjoner.. Tror fortsatt støtten på 26 holder.

 

 

Jeg må bare gi honnør til slike innspill. Av og til blir man blendet av all positiviteten i det korte bildet, som også var gjeldende foran 4Q presentasjonen. Det er ALDRI feil å gardere seg litt. Et godt ordtak: Det er bedre å gå glipp av litt av oppgangen enn å tape penger.

 

At noen går ut og oppfordrer til litt forsiktighet av og til, burde absolutt ikke bli møtt med fnysing og avvisning. Av og til slår det til.

 

Jeg selv fikk kraftige meldinger slengt etter meg i april 2000 når jeg snakket frempå om at Nasdaq var himmelhøyt priset, og at en kraftig korreksjon ville komme. Gå og ta deg en pille var mye av gjennomgangstonen. Vel vel, jeg solgte meg jo ut fra tekno-sektoren selv ihvertfall.

 

Poenget mitt er at man må være åpen for andres meninger og strategier også. Man kan fort gå i fellen og sette på seg sky-klaffene når man har gjort sine posisjoner.

 

Slik er det nå også. Ikke sett på sky-klaffene og la pessimismen ta helt overhånd og steng ut konstruktive forslag om hvilke muligheter denne situasjonen nå åpner for. Det er nå gutta med teften og ressursene sitter som ulver og posisjonerer seg, både på aksje og opsjons-siden. Og hvem blir nok en gang svarteper? Jo, små-investorene, som fikk panikk og solgte, og som må kjøpe seg inn igjen på høyere nivåer når overreaksjonen har fått roet seg. Spesielt er det mye å hente på de lange opsjonene i slike case vi nå ser. Unngå korte opsjoner, for da blir handlingsrommet og låstheten vesentlig forverret.

 

Jeg sitter selvsagt ikke med svarene på hva man skal gjøre, jeg ser bare etter mulighetene til å utnytte situasjonen til senere høsting.

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Det er interessant å se skuffelsesreaksjonene over TOM-stupet siste dager. Beskyldingene hagler over de som hausset mens de som var mer balanserte eller negative rett og slett ble glemt eller nærmest latterliggjort. Kan ikke dy meg:

 

Spørsmål:

Tror noen av deltakerne her at det finnes tilnærmet”guder” her inne som nesten sikkert kan spå fremtiden/markedet?

 

Svar:

Da bør man ikke beskylde disse ”gudene” for å være dårlige analytikere, tullinger eller andre ting, men heller se seg selv i speilet og si høyt: ” Jeg er en ikke så god analytiker/trader, og må derfor stole nesten opp i mot 100% på enkelte andre, og da gjerne folk jeg ikke kjenner eller egentlig ikke vet hvem er. Jeg stoler faktisk så mye på disse ”som jeg ”ikke kjenner” (skribentene med skjulte navn) at jeg låner og/eller satser masse sparepenger på at de selvsagt har rett og sier det de mener til MEG”.

 

Den som sier noe slikt til seg sjøl: ”Høres det smart ut” ???

 

På den annen side: Den lærdom mange som tapte på denne eventen har fått, er sannsynligvis svært verdifull. Den kan faktisk være verd hver eneste fordømte krone av det som eventuelt gikk tapt. Å lære av tapene på en konstruktiv måte er faktisk HELT nødvendig dersom man skal lykkes på sikt. Poenget er da å overleve tapene (finansielt vel å merke) og stå på videre.

 

En måte å øke sjansen dramatisk på å overleve på er å for eksempel ALDRI satse mer enn for eksempel 20% av egenkapital i ett og samme bet. Det krever selvfølgelig en annen ting, TÅLMODIGHET. Du kan jo bli styrtrik på børsen i en fei, men hva er sannsynligheten for det ? Nærmest 0 ?

 

Tilsvarende, en annen måte som dramatisk øker sjansene forlangsiktig suksess er å begynne å tenke sjøl, stole på seg sjøl og egne vurderinger, og være litt mer kritisk FØR utfallet foreligger heller en etter.

 

Ordtak (eller no sånt):

“Those who don’t know they talk. Those who know, don’t talk”.

 

Vennlig hilsen

RiskyTrader (hobbytrader som også tapte litt, fordi tyngden av bettet mitt kortsiktig var oppgang).

Link to comment
Share on other sites

USA - Vermont

 

Nå har det også kommet forslag om endring av panteloven i Vermont.

Forslaget inneholder både utvidelse og økning fra 5 cent til 10 cent.

 

Thursday, February 17, 2005 12:49 PM

 

Lawmaker wants to expand bottle bill

(Montpelier, VT - AP) — A Vermont lawmaker wants to update the 1970s era bottle return bill to include water and juice containers.

 

Representative Ann Pugh also wants to increase the deposit, now imposed on beer and soda, from a nickel to a dime.

 

Pugh says there are a more non-carbonated beverages out there now.

 

The proposal is being opposed by the Vermont Grocers' Association.

 

Doug Tschorn of the Wayside Country Store in West Arlington says the proposal is unnecessary because of the success of mandatory recycling programs.

 

And he says the proposal would increase the dirt in stores.

 

Pugh doesn't buy it. She says grocers opposed the original bottle bill as well.

 

:bounce: :bounce: :bounce:

Link to comment
Share on other sites

Limer inn denne artikkelen fra PW og kursras i april 2004:

 

Gunstig aksjeras for Tomra-toppene

Av dn.no

 

Konsernsjef Erik Thorsen og de andre innsiderne i Tomra kan tjene stort på fredagens aksjeras. Tomra-toppene fikk fredag tildelt nesten én million nye opsjoner der prisen er knyttet til aksjens sluttkurs fredag.

 

Dystre utsikter fra Tomra-styret sendte fredag Tomra-aksjen ned mot det laveste nivået på syv år. Samtidig sendte selskapet ut en børsmelding om opsjonstildeling til innsiderne i selskapet.

 

Prisen innsiderne må betale for opsjonene bestemmes av Tomra-aksjens sluttkurs fredag, i dag og tirsdag. Flest opsjoner fikk konsernsjef Erik Thorsen med 200.000, skriver Dagens Næringsliv.

 

- Opsjonene kan bli lukrative hvis du får fart på Tomras satsing i Tyskland?

 

Ikke noe med dette å gjøre

-Ja, hvis man får kursen opp kan det bli gevinst av det - det er klart. Selve opsjonsprogrammet var strukturert og formulert av styret tidlig på året i forbindelse med utsendelse av innkallingen til generalforsamling så det har ikke noe med dette å gjøre, svarer Tomra-sjef Erik Thorsen på DNs spørsmål.

 

Analysesjef Morten Sundstø i meglerhuset Alfred Berg mener Tomra burde informere om hva som er blitt mer negativt nå. Det ønsket har ikke Erik Thorsen tenkt å etterkomme, utover at han mener Tomra ikke har sagt noe annet enn at i lys av at selskapet ikke har fått noen ordre i Tyskland, og at det nærmer seg mai, så tror selskapet at utsiktene for å få ordre som får effekt i år er lavere.

 

- Man kan bare bruke kalenderen for å skjønne dette. Hvis man ikke har mer gangsyn enn det, så blir jeg forundret, sier Thorsen til DN.

Link to comment
Share on other sites

Da har den værste skuffelsen rast forbi meg også..

men men har ikke tapt penger jeg aldri har hatt.

 

Er det noen som vet noe i England tro?

Så TTL kjøpe 100K mindre en et minutt før stengning.

Dette er vel en megler som ikke gjør veldig mye ut av seg på OSE, og det de kjøper er vel ofte inne olje, så kanskje dette er et lyspunkt?

I hvertfall et halmstrå.

Link to comment
Share on other sites

Stusser litt på DN's oppslag mht NÅR opsjons-biten settes mht gjennomsnittlig kurs for ledelsen i Tomra. Ifølge børsmeldingen er perioden 16-18 febr., mens DN skriver fredag-tirsdag, dvs 18-22 febr.

 

Vel vel, jeg har allerede kjøpt endel opsjoner på onsdag og igår, og skal kjøpe opsjoner også idag og mandag. Utelukkende

 

Så får vi om noen måneder se om jeg treffer godt eller ikke.

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...