Jump to content

TOM - Veien inn i Tyskland II


pluss201

Recommended Posts

Som sagt, så gjort.

 

Tok en real posisjon i F-29 og F-32 opsjonene idag. Fikk gode priser.

 

Da bryr jeg meg ikke om å følge aksjen før april/mai. Longposisjonen er inntatt, og opsjonene jeg har kjøpt skal jeg bruke til å ta posisjonen i aksjen ved opsjonsforfall som en turnover på aksjeposten min.

 

Tror dette blir bra jeg.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 513
  • Created
  • Last Reply

Kostnaderna för utvecklingen av Tomra recycling Center (TRC) hanteras uppenbarligen på helt annat sätt i Norsk redovisning än i svensk.

Tomra tar kostnaden direkt när den uppstår.

I sverige hade vi skrivit av kostnaden över flera år.

Jag antar att detta är något som även Tomra kommer att bli tvugna att tillämpa fom 2005 enligt IFRS redovisningsstandard om man tror att investeringen i TRC kommer att ge någon payback i framtiden. Detta får man väl ändå anta att ledningen tror med tanke på att man signalerat för tot kostn på ca 100 mNOK 2003-2005 för TRC utveckling bara 2004 tog 32mNOK i kostnad direkt utan periodisering :drunken:

civic

Link to comment
Share on other sites

Vegard,

 

hvorfor solgte ikke du ut deler av din portefølje med TOM-aksjer på børsen i Tyskland? Tyskere flest skjønner vel ikke før i morgen hvilket kursfall dette resultatet må medføre

 

I really have thought about selling TOM - in the first moment, I've thought: "Sell it all and sell it quickly!" And later: "Sell it partially!"

But apart from the fact that at the small German volumes selling of bigger parties would have given me very bad prices, some time later I've had other considerations.

 

First of all:

I remembered, that I'm "overbevist" that Tomra is one of the best LONG TERM INVESTMENTS one can have today. To repeat it again: "Litter" is one of the most growing markets worldwide. EACH company which is settled in this market will have enormous profits within the nearer future. And Tomra isn't "each" company - it is one of the best profiled in this market.

 

Then:

Someone of the "great gurus" (don't remember who - Kostolany?) has said: Prove a company from the fundamental facts. Do they have money? Do they produce things people need? Do they produce in a growing market? Do they have an advantage of other companies?

If you say "yes" - than buy it. And forget it. Look after it after a looong time. And then you'll see, you're rich.

 

Last:

There's a German proverb: "Hin und her macht Taschen leer", which means: "in" and "out" will burn your money.

 

And so, I decided to see this Q4 as a thunderstorm which has to be "weathered".

Link to comment
Share on other sites

civic: det tviler jeg sterkt på. Ledelsen fikk tildelt opsjoner også våren 2004, og såvidt jeg kan huske å ha lest snakket de ned kursen i tiden før.

 

Gutta boys i toppsjiktet har tjent ca. 400.000 hver seg på at opsjonene kom etter resultatet, så det kan godt være at fremtiden ble presentert litt mer negativt enn fakta tilsier, kun for å fylle opp lommebøkene.

Link to comment
Share on other sites

well spoken, chercheur

 

I like your attitude.

 

I have background in the metal business and there is no doubt that preservation of energy and the environment through recycling is the future. Whether or not TOM will be among the most succesful companies in this industry remains to be seen. They have a job to do on margin management, but the market will grow dramtaically in the coming years.. :!: TOM should be well positioned, let's hope they manage the opportunities well and stop having options programs that have strike prices based the market 2 days after a results presentation!

 

-----------

As a follower of the TOM forums over the last 6 months, thanks to Tekniker'n for his tireless information gathering.

Link to comment
Share on other sites

Utrolig bare det at man har mennesker i toppledelsen hos et boersnotert selskap av Tomras kaliber som verken kan skikkelig engelsk eller presentasjonsteknikk. Detaljer selvfoelgelig, men sistemann tror jeg tok av og paa brillene omtrent 40 ganger...og gjentok de samme setningene i saa mange sammenhenger at det ble bare pinlig :cry:

 

Tror nok TOM ledelsen kunne lært litt presentasjonsteknikk av gjengen bak T5PC. Slike vekkelsemøter selger langt bedre. :P

Link to comment
Share on other sites

Meglerhus Handelspartner Securities anbefaler kundene å kvitte seg med Tomra-aksjer nå.

http://www.hegnar.no/hegnar/newsdet.asp?id...253&cat=116

Er vel iallefall en dag forsent å komme med den anbefalingen?

Ikke pent å utnytte folk i sjokk.... :drunken:

Men husene skal vel tjene penger de også?

Dagen ETTER en avtale med Japan, så anbefaler de sikkert kjøp også........

Link to comment
Share on other sites

Jeg er i tvil om "strategien" videre - det vil si om jeg skal gå ut av denne aksjen for en periode. Argumentet for salg er primært den dårlige guidingen for første halvår. Kan vi regne med enda dårligere resultat enn i Q4?

 

Så skjer det jo positive ting som til dels tar tid - både når det gjelder lovgivning og Tomras produktutvikling - samt Tyskland.

 

Et løft over 40 kr i løpet av året vil tilfredsstille mine a"vkastningskrav" og vel så det, men det fordrer at det ikke kommer nye konkurrenter på banen som presser Tomra ytterligere.

 

Kursutviklingen ligger 6 mnd foran de reelle økonomiske bevegelser, blir det stundom sagt, så det er ikke utenkelig at aksjen kan svinge en del oppover igjen i løpet av Q2. Dersom utsiktene for Q3 er bra, så er det en grunn til å sitte videre. Spørsmålet mitt er om det man har grunn til å forvente dette, eller om det er for tidlig?

Link to comment
Share on other sites

Det finner du lett ut ved å dele omsetning på volum. Riktigst pris får du dersom du først trekker fra omsetning og volum før børs.

 

Hva skal du med det, sjekke hva ledelsens opsjoner vil ligge i?

 

Jeg hadde håpet at disse tallene var å finne på nett et sted for samtlige noterte aksjer og det gjør de sikkert også men hvor ????

Link to comment
Share on other sites

Fra mitt ståsted hadde jeg helst sett at Tomra begynte å levere gode resultater i det Bull-marked vi er inne i nå. Da vil kursen gå høyere. Desto lengere det tar for at Tomra leverer resultater, desto større er sjansen for at vi er inne i et bear-marked og med tilhørende lavere kurs, enn det vi ville ha hatt i et bull-marked.

 

Om Tomra er en god investering er det bare å se på følgende:

- det langsiktige potensialet

- nåværende markedsandel i de ulike markedene

 

Det som veier i mot er:

- tiden til potensialet blir reflektert i resultatene

- marginpress for å opprettholde markedsandel

 

Hvorvidt Tomra kursen kommer til å hoppe opp på 31,50 i løpet av uken, så er jeg meget negativ. Om kursen skal videre ned, avhenger av Oslo Børs.

 

Hvilke triggere kan vi se fremover som kan løfte kursen?

1. Kjede kontrakter i Tyskland

2. Avtale med Sumitomo med konkrete tall om installasjoner

3. Endringer i pantelover eller innføring av pantelover

 

Hvis ingenting av dette skulle skje, kan det som mange skriver, bli en ørkenvandring frem til Q1 tallene i midten/slutten av april.

Link to comment
Share on other sites

Studentenes aksjeporteføljer

 

NHH-studentene har tatt teten og leder ganske klart på BI-studenene i Finansavisens "Studenter på børs".

 

http://www.hegnar.no/hegnar/newsdet.asp?id...=174263&cat=116

 

 

Økonomistudentene på NHH og BI kappes nå om heder og ære i Finasavisens "Studenter på børs". Representanter fra de to høyskolene har valgt ut en portefølje bestående av fem aksjer, og så langt leder NHH klart.

 

De har satset på Jinhui, Orkla, Siem Offshore, TTS Marine og Blom. Ut går EDB og inn kommer Blom.

 

En oversikt i Finansavisen viser at NHH-studentenes portefølje steg med 2,74 prosent i forrige uke, mens BI-studentenes portefølje steg med 0,74 prosent.

 

BI-studentene har satset mer forsiktig på Orkla og Statoil og cash. Nå doble de i Orkla, men sitter fremdeles med to andeler i cash.

 

Fredag kastet også de norske studentene ved Handelshøyskolen i København seg inn i dysten med en portefølje på 9 aksjer.

HegnarOnline vil følge denne porteføljen og sammenligne med de to i Finansavisen.

 

København-studentenes portefølje har så langt denne uken falt med 0,1 prosent.

 

De har satset på DnB, Tomra, Orkla, Sevan, Stolt Offshore, Statoil, Siem Offshore, Veidekke og Tandberg.

 

Studentene har imidlertid fått beskjed om å redusere porteføljen til 5, for å bli sammenlignbar med de andre studentenes porteføljer.

 

I fortsettelsen har de valgt å kutte DnB, Tomra, Veidekke og Orkla, og satse videre på Statoil, Sevan, Siem Offshore, RCCL og Tandberg.

Link to comment
Share on other sites

Ikke kjøp Tomra

 

Meglerhus går bort i fra kjøpsanbefaling på Tomra etter skuffende nyheter.

 

http://www.hegnar.no/hegnar/newsdet.asp?id...=174266&cat=116

 

 

ABG Sundal Collier nedjusterer i dag sin anbefaling på Tomra fra "buy" til "hold", melder Reuters. Det skjer etter fremleggelsen av tall etter børs i går.

EPS-anslaget for 2005 nedjusteres med 10 prosent til 1,52 kroner.

 

Meglerhuset settes til 35 kroner. Dagens kurs er 29,80 kroner, ned 11,3 prosent.

Link to comment
Share on other sites

Kommentar fra iMarkedet:

 

Kommentar: Tomra-Thorsens triste sorti

Onsdag 16. februar 2005 kl. 13:14

Skrevet av: Inge Berge - iMarkedet

 

 

 

Kommentar: Tomra-sjef Erik Thorsens avgang i det tett fulgte panteselskapet er bare trist. Når skal det lovende selskapet slutte å skuffe?

 

iMarkedet.no har fulgt panteselskapet Tomra og selskapets spennende utviklingsmuligheter tett i lengre tid.

 

I den tiden har tegn til bedring blitt avløst av enda større skuffelser. Kvartalstallene for fjerde kvartal må sies å være den største skuffelsen så lang.

 

Sjekk tallene her:

 

Svak avskjedgave fra Tomra-Thorsen

 

Tallene viser at vekstcaset Tomra er dødt inntil videre, men et svak guidingen for første halvår. Selskapet ser økte kostnader innen ikke-pantdelen og lite kjøpevillighet fra butikkene fremover.

 

Kjedene er rett og slett ferdiginvestert i Tomras hovedmarkeder for en stund, mens utviklingen i nye markeder går tregt.

 

Kommentar:

Inge Berge

 

Dette er statusen for det selskapet som ble karakterisert som Norges vekstkonge for bare noen år tilbake. Internasjonal presse kåret samtidig Erik Thorsen & co. til en av selskapene med mest potensiale i hele Europa.

 

Siste kvartalsrapporten setter også avgangen til den respekterte topplederen Erik Thorsen i et helt annet lys. Analyseselskapet CAR skriver til sine kunder onsdag at "det er mye som tyder på at det ikke var bare lang og tro tjeneste som lå bak sjefens nylige avgang". Det er vi enige i.

 

En annen ting vi synes er utrolig, er at styreformann Jan Chr. Opsahl ikke skjønte at det burde sendes ut et resultatvarsel til markedet i forkanten av den elendige rapporten.

 

Oslo Børs forklarer oss at det ikke er noe krav om et resultatvarsel med mindre selskapet har guidet. Vi synes uansett at det hadde vært ryddigere med et resultatvarsel. Resultatet før skatt på 45,5 millioner kroner i fjerde var tross alt mer enn en halvert fra samme kvartal 2003. Det var samtidig 38 prosent under analytikernes konsensusestimater.

 

I sum ser det ut til at Tomra er sykemeldt som børsyndling i en lang tid. Vi tror at en friskmelding av selskapet ikke vil komme før tidligst om et års tid.

 

Det gjør Thorsens avgang til en trist historie.

Link to comment
Share on other sites

Slipper ikke Tomra

 

DnB Nor Markets opprettholder kjøpsanbefalingen på Tomra.

 

 

http://www.hegnar.no/hegnar/newsdet.asp?id...=174275&cat=116

 

 

Tomra skuffet markedet med sine tall for 4. kvartal. Nå føyer DnB Nor Markets seg inn i rekken av meglerhus som nedjusterer forventningene til inneværende år.

 

Men kjøpsanbefalingen på aksjen opprettholdes:

 

- Vi venter at nyhetsstrømmen rundt selskapet, og da i forbindelse med Tyskland, vil være positiv i tiden fremover. Men de første kontraktene kan ikke ventes før i løpet av 2. halvår, heter det i dagens morgenrapport fra meglerhuset.

 

Tomra-aksjen er sist omsatt for 29,80 kroner, etter en nedgang på nesten 12 prosent.

Link to comment
Share on other sites

Har akkumulert opp igjen i Tomra og er tilbake der jeg startet før nedslaget i forkant av Q4 fremleggelsen.

 

Vi som er aksjonærer bør reagere kraftig på den måten strike pris settes for ledelsen. Hvem er det som har bestemt at denne settes i løpet av de første 2 dager etter at årsresultatet er fremlagt ? Dersom det er styret så bør de jammen få beskjed - det går rett og slett ikke an ! Kunne ikke Tekniker'n fronte dette for oss så kan vi jo gi han allverdens fullmakter til neste generalforsamlig. På tide med et lite aksjonæropprør her !

 

Har fortsatt god tro på selskapet som langsiktig investering.

Link to comment
Share on other sites

Eg er samd med Affen om at småaksjonærar i Tomra bør gje uttrykk for kva vi meiner om tidspunktet og måten opsjonane som denne gongen har blitt tildelte personar i selskapsleiinga. Dette kan til dømes gjevast uttrykk for på generalforsamlinga, med tanke på å unngå slike opsjonstildelingar dei neste åra. Eg har sjølv freista få fat i e-postadressa til styreleiar Opsahl for å senda han ein e-post om dette, men har ikkje funne denne.

Link to comment
Share on other sites

Må si jeg er meget enig. Nå har det skjedd to ganger på rad at vi her på forumet har satt spørsmålstegn til denne praksisen. Kursen sent i bånn i forbindelse med kvartalspresentasjonen og tildelinger av opsjoner.

 

Jeg gir fullmakter for mine aksjer til en som kan ønske å fronte denne saken.

Link to comment
Share on other sites

.

 

Kortsiktig stor risiko, mellomlangsiktig stort potensiale.

 

Resultatet tirsdag og fallet i aksjekursen i dag kan være starten på en kortere periode med ørkenvandring for aksjen. Når Tomra selv sier de forventer svakt salg til butikkene i 2. halvår, må man selvsagt ta det til etterettning. Vi kan forvente svak omsetning fremover, og økte kostnader til produktutvikling samt kostander med nye produksjonsfasaliteter for Uno og TRC. Noe kortsiktig bonanza i aksjen er ikke i sikte, med mindre overraskende nyheter dukker opp.

 

MEN:

De av oss som er langsiktige i aksjen, har ikke fått endret forutsetningene de siste døgn. Det kortsiktige potensialet er nærmest borte, men det har aldri vært det kortsiktige potensialet som har vært hovedgrunnen for investeringer i Tomra. Min interesse og visshet om at Tomra er en god langsiktig investering er styrket de siste døgn. Dette fordi ting går som forventet i Japan og England, Tyskland er på vei, og faktisk har vi fått en ny trigger: Mulig panteutvidelse i New York State som vil , hvis vedtatt, få stor betydning for Tomra.

 

Jeg tror som sagt vi vil få en tid litt fremover nå, som varer noen uker, hvor aksjen vil bevege seg sidelengs rundt dagens nivåer.

 

Men uansett hvor pessimistisk markedet er i dag, så kommer man ikke bort fra at fremtiden til Tomra er lys:

 

 

Eksisterende markeder gir Tomra en basis-omsetning på ca 2,5 milliarder. Og i tillegg kommer:

 

- Japan kan komme alt i mars/april.

- Tyskland er uansett på vei, og vil gi kontrakter om ikke for lang tid (Q2 ? )

- England og TRC vil gi betydelig mersalg på tampen av 2005, starten av 2006.

 

Disse tre hovedgrunnene har lenge vært , og er fortsatt, mine hovedgrunner til at Tomra vil være et godt case i 2005. Og i tillegg til disse tre faktorene, har vi nå fått en spennende prosess i New York, som foreløpig har gått overraskende raskt, og med nesten oppsiktsvekkende store flertall i de komiteene hvor panteutvidelsen er behandlet.

 

Fryten for marginpress ser jeg på med stor ro. Siden resultatet viste at veksten er borte i eksisterende markeder, er det opplagt at det vil være marginpress. Det er færre kontrakter å slåss om, og flere aktører og dette gir selvsagt et viss press på marginene. Intet er nytt her, slik har det vært i hele 2004. Men når investeringene kommer i gang i Tyskland, vil markedet totalt sett vokse, og marginpresset dermed naturlig avta. Ikke slik å forstå at det ikke vil være konkurranse, men med større volumer er ikke marginpresset så påtagende.

 

Det blir feil syns jeg, å overføre situsajonen i dag med få kontrakter og marginpress, til den nye situasjonen som vil oppstå når volumene øker segnifikant i Tyskland senere i år. Fryten for tapte markedandeler har dessuten vist seg å være ubegrunnet, da Tomra nå holder sin høye markedsandel i Europa, tross et vanskelig marked.

 

Nyhetene fremover fra Tyskland vil være positive, men noen større nyheter rundt prosessen kommer nok ikke før i månedskiftet mars/april. Som kjent har AGVU sagt at man da skal ha det enhetlige systemet på plass, og clearingspørsmålet skal være avklart.

 

Men vi kommer ikke bort fra, at det for den nærmeste måneden , så kan det bli smått med triggere. Dette kan gi en noe puslete utvikling.

 

Lykke til. Det kommer dager etter dette :bigsmurf:

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...