Jump to content

MHG - Marine Harvest


Pirelli

Recommended Posts

Skrivebordsanalyse – Pan Fish

Dato: 10.02.2004

Børskurs/Cap: 0,05/1216 millioner

Hjemmesider: http://www.panfish.no

 

Introduksjon

Etter å ha vært en av de mest diskuterte og haussete selskapene på HO og andre børsforum har det nå blitt forbausende stille rundt PAN. Grunnen er antaglig som topic tittelen antyder at tradingen er fullstendig fastlåst. Selskapet har over 20 milliarder aksjer etter konvertering av gjeld til aksjer høsten 2003. Og rundt 16 milliarder av disse aksjene er plasser i ordre systemet … Det skal altså litt til å løse opp i floka. Det er de forskjellige bankene som var med på lakseeventyret rundt tusenårsskifte som nå eier Pan Fish, og verdiene har bankene selv skrevet ned til 0,-

 

Selv eier jeg 100k aksjer som jeg kjøpte på 0,06- rett før NetFonds hadde årets tastetabbe 2003. Disse aksjene kunne jeg selvfølgelig lagt inn i køen på 0,06- og ventet på tur, men i stedet har jeg puttet dem i en skuff og gjort som bankene; avskrevet dem. Kanskje jeg er heldig å får solgt dem for 0,07 mot slutten av 2007? Vi får se…

 

Om selskapet

Selskapets hjemmesider er ikke veldig informative når det gjelder de forskjellige delene Pan Fish består av. Det viser kun ett kart med henvisning til hvor i verden Pan Fish opererer. Jeg klipper det inn her, det spriter hvertfall opp litt…

Worldwide.jpg

Ifølge kartet operer Pan Fish i Europa, Nord Amerika og Japan. I disse landene hadde Pan Fish 130 lisenser for oppdrett av laks, og disse lisensene er pr. 3Q03 verdsatt i balansen til 652,5 millioner. Pan Fish driver også med høsting og foredling.

 

Prising

Dårlige laksepriser som følge av overproduksjon har vel på en måte tatt knekken på Pan Fish, og selskapet prises nå til enten 1216 millioner eller ca. 1400 millioner alt ettersom kursen er 0,05 eller 0,06. Når det gjelder historisk prising lar jeg grafen fortelle, ord er overflødig…

pplot.php?paper=PAN&exchange=OSE&from=19980725&to=20040210&period=&ema_percentage=&height=250&width=500&bollinger_period=&bollinger_std=&envelope_period=&envelope_shift=&lrc_period=&lrc_date=&tc_period=&tc_date=&tc_unbroken=&tc_regress=&ama_align=

Aksjekursen i Pan Fish siden børsintro, en „flat liner“ hvis vi skal bruke medisinsk term..

 

Tallene

Jeg bruker tall fra 3Q03 rapporten og annualiserer disse;

Driftsinntekter: 3165 millioner

EBIT: -390 millioner

Nettoresultat: -685 millioner

Egenkapital: 4052 millioner (hvorav 173,8 mill. er kontanter)

Rentebærende gjeld: 2932 millioner

Hvis det renner like mye kontanter ut av selskapet som det gjorde i 3Q nærmer vel selskapet seg ett behov for mer kontanter. Etter 3Q har Pan Fish inngått avtale om å selge Norsk Sjømat, salgsummen er ikke oppgitt. Lakseprisen har også styrket seg noe i forhold til 3Q.

 

Konklusjon

Jeg tror det må komme en omvendt splitt i Pan Fish aksjen slik at det går ann å prise selskapet mer nøyaktig. Når den omvendte splitten kommer tror jeg prisingen av Pan Fish vil bli lavere. Lyspunktet eller reddningen til Pan Fish vil nok være en til dels kraftig økning i lakseprisen, og det er ikke så utenkelig at det kommer. Mange forståsegpåere sier at lakseprisen bør nærme seg 27 kroner i løpet av 2004, og med en slik pris vil nok Pan Fish kunne levere positive resultater.

 

Har jeg utelatt noen vesentligheter...?

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 494
  • Created
  • Last Reply

Bare et spørsmål?

 

Om jeg ikke husker rett, overse dette innlegget.

 

Da Pan gikk i bunn sist vår mener jeg at bankene fikk konventert mye av sine lån til aksjer i en voldsom mengde. Disse igjen gikk ut på markedet rundt 15 - 18 øre og fortjenesten deres i den voldsomme handlerunden før selskapets videre skjebne ble vurdert gjorde at flere instiusjonelle lånegivere og banker kom seg noenlunde brukbart ut av PAN-eventyret. - Men den øvrige gemene hop og tilsuttede fiskeoppdrettere ble sittende igjen med det vi har i dag.

 

Stemmer ikke det?

Link to comment
Share on other sites

Det stemmer muligens delevis at noen hadde mulighet til å selge på de kursene du nevner Laphroaig. Men en aksjonærutskrift fra 27.01.04 viser denne oversikten:

 

Nordea Bank Norge AS 42.91%

DnB Nor Markets 24.83%

Sparebanken Møre 2.37%

 

Sakset fra pressemelding 18.09.2003: NOK 900 millioner i gjeld fra banksyndikatet konverteres delvis (NOK 750-790 millioner) til aksjekapital til kurs NOK 0,05 og delvis (NOK 110-150 millioner) til et konvertibelt ansvarlig lån. Det konvertible lånet vil ha en konverteringskurs på NOK 0,05

 

De tre bankene sitter med mesteparten av aksjene fremdeles.

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Som jeg sa innledningsvis i mitt innlegg så går dette på "husken". Spesiellt ut mot sensommer/høst før de konverteringene som kom, er det en formidabel omsetning av akjser til kurser høyt over den verdien på 5 øre som ble k.kurs.

 

Sjekk historiske kurser på Yahoo daglig fra slutten av mai til første 5 øre som dagsslutt kommer i slutten av oktober.

 

I en periode var det mulig å selge PAN for 3 ganger verdien, selv etter konverteringskursen var fastsatt til 5 øre. - Ville vært rart om ikke noen fikk berget noe kapital der.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Jeg lurer på hvem som får kjøpt til 0,03 og solgt til 0,04. Har selv nå i en og en halv måned hatt liggende et par mindre poster for salg og kjøp på disse kursene hos NetFonds, men jeg får hverken kjøpt eller solgt, selv om det daglig omsettes tildels store antall til disse kursene.

Er det NetFonds-system som har lav prioritet i omsetningssystemet, eller er det andre grunner?

Link to comment
Share on other sites

det er kø på over 200 millioner aksjer. Med en omsetning på 1-10 millioner aksjer, noen på 3 øre og noen på 4 øre vil det ta svært lang tid før du får kjøpt/solgt. En annen ting er at meglerhusene først ordner handler internt, slik at det blir litt forskjell utfra hvilken megler du bruker. Jeg vet ikke hmev som er gode og hvem som er dårlige når det gjelder stor omsetning av PAN-aksjer.

Link to comment
Share on other sites

Legger du tidsrommet for gyldigheten av ordren for langt fram i tid, vil ordren din trolig ligge uprioritert.

 

Tror grensen går ved 21 dager. Dvs alle andre går foran deg i køen om du legger ut en kjøpsordre med gyldighet på 22 dager eller mer og det samme med salgsordre.

 

Noen andre som har innspill på dette?

Link to comment
Share on other sites

Hei og takk for kommentarer. Jeg har forsøkt å legge inn oppdragene både på dagsbasis fra morgene av, fra kvelden før, og med intil en ukes varighet.

Det er nok de mye større volumene som de store ordner opp i internt som gjør at man ikke kommer inn som hobbyhandler med fattigmanns-megling via NetFonds o.l.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm... skal det ikke egentlig være slik at man får aksjer etter når man la inn ordre på børsen da? Legger jeg inn en ordre på 20 000 PAN ett minutt før DNB legger inn megaordre på 50 000 000 aksjer bør jeg få matchet ordren først også, uavhengig av volum...

Link to comment
Share on other sites

Reglene for ordreslutning på børsen er egentlig ganske greie:

 

1) I prinsippet er det førstemann til mølla. Dvs. at de eldste ordrene har høyest prioritet.

2) MEN: Interne slutninger hos en og samme megler går foran regel 1. Hvis jeg legger ut en kjøpsordre på 4 øre via Nordnet, vil altså systemet først søke etter en salgsordre fra Nordnet (selvfølgelig den eldste interne) FØR det søker etter eldste salgsordre uansett annen megler.

3) I åpnings- og sluttauksjonen er det mulig å "snike" i køen ved å legge inn en fiktiv kurs. Årsaken til at dette er mulig er at handelssystemet prøver å slutte størst mulig volum uavhengig av kurs.

 

Eksempel: La oss si at en STN-kunde legger ut 500 000 aksjer for salg på 3 øre i matchingperioden før auksjonen. I utgangspunktet er dette gode nyheter for den STN-kunden (om noen) som ligger først blant kjøperne på 3 øre. Jeg legger deretter ut en kjøpsordre på 300 000 aksjer på 4 øre. Hvis ingen andre jekker opp sin kjøpskurs, vil jeg stå først i køen og motta aksjer på 3 øre. De resterende 200 000 aksjene vil gå til neste "rettmessige" køståer. Dersom en annen aktør hadde kopiert min ordre, og jeg ikke hadde vært rask nok til å slette min, ville det ligge totalt 600 000 på kjøp 4 øre. Dermed ville auksjonen resultert i at det ble sluttet 600 000 aksjer på 4 øre. STN-kunden som la ut 500 000 aksjer for salg på 3 øre, ville altså vært så "heldig" å motta 4 øre for disse.

 

Jeg bruker "heldig" i anførselstegn fordi auksjonene i PAN i realiteten er et taktisk spill. Legg merke til at det ofte legges ut relativt store salgsordre på 3 øre i begynnelsen av matchingperioden. Selgeren satser på at mange skal la seg friste til å snike i køen ved å legge ut mindre kjøpsordre på 4 øre. Etterhvert som tidspunktet for auksjonen nærmer seg, slettes deler av salgsordren. Dersom antallet på kjøp er større enn antallet til salgs, vil slutningen altså foregå på 4 øre. Selgeren prøver derfor å lure kjøperne ved å være raskere med sin sletting enn kjøperne klarer å henge med på. Som regel ender det hele med en minimal intern slutning (i det siste hos Sparebanken Nor).

 

:twisted:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

To ting:

1) Nå ser vi ny ATL.

2) Jeg skal ikke spytte i fem øre her i alle fall (eller 2).

 

***

 

http://www.hegnar.no/hegnar/newsdet.asp?id...=152401&cat=100

 

Pan Fish trenger 250 mill.

 

Men det er etter at bankene har skrevet av nye 500 millioner kroner i gjeld.

 

 

Artikkel av: Stein Ove Haugen (29.6.04 07:32)

 

 

Relaterte artikler

- 14 dårlige aksjer? - To tabbekjøp?

- Skjebneuke i Pan Fish - Den beste lakseaksjen

 

 

 

 

Konsernsjef Atle Eide, Pan Fish, har fått bankene med på en ny runde med gjeldskutt i selskapet, som har hatt et underskudd på 4,6 milliarder kroner de to siste årene, skriver DN.

 

Nå skriver bankene av en halv milliard kroner og selskapet vil da stå igjen med en rentebærende gjeld på 1,7 milliarder kroner. Tilsammen har bankene da avskrevet 2,7 milliarder kroner.

 

Og i slutten av august gjennomføres en kontantemisjon på 250 millioner kroner. Bankene garanterer for 100 millioner i emisjonen.

 

Emisjonskursen blir 2 øre og hvis interessen i markedet uteblir får selskapet et konvertibelt lån på 150 millioner kroner av bankene.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nå kommer endelig spleisen, fra og med i morgen 20.08.2004 noteres PAN med forholdet 100 til 1. Da vil altå 20,6 milliarder aksjer bli til 206 millioner. Det var på tide...

 

Med dette blir det lettere å prise selskapet mer nøyaktig, men jeg tror aksjekursen kan få seg en knekk med dette. Slik har det vært i andre selskaper som har gjennomført lignende spleiser.

 

Vi får se om den 'nye' aksjeverdien blir mellom 3,- og 4,-.

Link to comment
Share on other sites

Nå kommer endelig spleisen, fra og med i morgen 20.08.2004 noteres PAN med forholdet 100 til 1. Da vil altå 20,6 milliarder aksjer bli til 20,6 millioner. Det var på tide...

 

Siden du tidligere har fabulert over mine matematiske kunnskaper, synes jeg det er riktig å minne deg på at en milliard er tusen millioner :twisted:

Nytt antall aksjer blir 206,4 millioner.

Link to comment
Share on other sites

Shareholders

10th of August 2004

 

Shareholder Number of shares Ownership (%)

NORDEA BANK NORGE AS 9 067 122 652 43.93

DNB NOR BANK ASA FRS/EVP 5 034 029 478 24.39

MP PENSJON 352 094 539 1.71

SPAREBANKEN MØRE V/ MØRE KAPITALMARKE 331 303 558 1.61

HSBC TRINKAUS & BURK KUNDENDEPOT 150 418 977 0.73

BANK OF NEW YORK, BR S/A EQUITY TRI-PARTY 135 000 000 0.65

HASLUM INDUSTRI A/S 106 192 332 0.51

SIS SEGAINTERSETTLE 91 682 594 0.44

DANSKE BANK A/S 3887 OPERATIONS SEC. 89 099 535 0.43

PICTET & CIE BANQUIE 72 478 060 0.35

FINTER BANK ZURICH CHIASSO OFFICE 66 679 650 0.32

VESTVIK PRESERVING A 48 020 000 0.23

NORDEA BANK DENMARK S/A NORDEA (DK) CCA 44 541 288 0.22

AKSJESPAREKLUBBEN TA V/ EVA KARIN HAUGEN 44 000 000 0.21

FRONTINUS AS 36 270 800 0.18

LANDSBANKEN AB SF-22100 MARIEHAMN 36 050 000 0.17

HATHON EIENDOM 30 000 000 0.15

FRATERNITAS A/S C/O WESTYE HØEGH 30 000 000 0,15

BRANDTZÆG GUNNAR ARNE 27 997 774 0.14

SVENSKA HANDELSBANKE C/O HANDELSBANKEN A/S 24 581 786 0.12

Link to comment
Share on other sites

Hvis aksjen i morgen selges for 2,-

Hvordan blir det regnestykket/splitten

eks. 100 000 aksjer dagens verdi =0,03

sum 3000,-

I morgen 100 000/100 x 2,- =2000,-

 

Er jeg helt på jordet? eller er dette tap på 33% over natta?

Link to comment
Share on other sites

Fra Hegnar Online: Tar kontroll i Pan Fish

 

Nordea Bank har tegnet seg for vel 75 millioner nye aksjer i Pan Fish, pålydende 2 kroner per aksje. Aksjeinnskuddet blir gjort opp ved at 170 millioner kroner av Pan Fish’ gjeld til Nordea blir konvertert til aksjer.

 

------------------

Konverteringskursen skal bli 2,26- dersom jeg har regnet riktig. I klartekst betyr det at det utstedes 75 millioner nye aksjer som Nordea får. I praksis bør det ikke bety allverden for aksjekursen siden gjelden i selskapet blir 170 millioner mindre.

Link to comment
Share on other sites

Vil sterkt fraråde å kjøpe PAN idag.. Til dere som husker hva som sjedde med PDR etter den omvendte splitten --> kursskrell på 30% ble det ikke det?

PDR lå lenge å veket i område 3-4-5 øre. etter den omvendte splitten var den verdt rundt 2 øre (omregnet)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...