Jump to content

TOM - Tomra Systems


dunlop

Recommended Posts

christle, spørsmålene dine er både relevante og dekkende for det vi lurer på. Dessverre har jeg mine tvil om du får den ønskede respons. Såvidt jeg husker har Tomras IR-ansvarlig tidligere svart rimelig svevende på en lignende forespørsel. Lykke til skal du ihvertfall ha!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 3,3k
  • Created
  • Last Reply

Enga, nyttige og fornuftige innspill. Litt for sent på natt å følge opp alt nå. Tror heller ikke denne gangen at vi er så veldig uenige.

 

Hadde bare lyst til å gjøre en liten presisering. Tomras tilbakekjøp fremstår som klønete, det har jeg ment ganske lenge. Jeg krever ikke at Tomra skal treffe innertier med sine kjøp og at finansdirektør eller andre skal bruke tid på å følge opp handlene forløpende. De bør ha bedre ting å bruke tiden på.

 

Det jeg derimot krever er at de delegerer oppgavene på en fornuftig måte. Rådgiverne som skal gi råd i forhold til tilbakekjøpene og meglerne eller de som skal utføre kjøpene skal gjøre en skikkelig jobb. De får godt betalt for en jobb jeg, og sikkert andre også mener de, selv kunne gjort bedre selv i halvsøvne og et halvt øye på skjermen.

 

Etikk og moral har vel aldri vært ansett som viktig for slike rådgivere. Bør Tomra stille strengere krav til sine rådgivere i forhold til utførelse av tilbakekjøpene? Jeg vil tippe at kontrakten i forhold til tilbakekjøpene regulerer disse forholdene og at interne reglement stiller krav om dette. Så var det dette med teori og praksis. Bare at det finnes grunn til å diskutere dette er jo i seg selv ille nok.

 

Når det er sagt, så har Tomra kjøpt tilbake omtrent 20 millioner aksjer, mer enn 10 % av alle utestående aksjer uten at kursen har flyttet seg nevneverdig sett under ett. Noe som vel i seg selv kan gi rom for spekulasjoner.

 

Stikkordene her er vel å se på hva som skjedde i Tandberg hvor også det ble kjøpt inn store mengder aksjer. På et tidspunkt var kursen ned med noen titallprosent og "papirtapet" for Tandberg var på noen 100 millioner. Tilbakekjøpene stoppet. Kursen gikk i ettertid 4-5 gangern.

 

Det som også er litt pussig, er at det ikke er oppmerksomet rundt hvordan kjøpene skjer. Alle vet hva som skjer om Tomra leverer tall som er 20 millioner for svake eller for sterke. Hva skjer om disse 20 millionene brukes på å kjøpe 2 millioner akjser på kroner 52, når de noen uker etter kunne vært kjøpt for kroner 42? Ingenting.

 

20 millioner aksjer betyr raskt at 1 milliard kroner brukes på å kjøpe egne aksjer. På sikt vil dette gi seg utslag i kursen. Men jeg skjønner godt de som heller ville hatt utbetalt 5 kroner per aksje i utbytte, det hadde jo vært alternativet.

 

På sikt er nok antallet aksjer under 150 millioner, da vil Tomra ha brukt 1500 millioner på tilbakekjøpene. Greier de å få kjøpt dem inn til 45 så er vel det bra? Eller er det egnetlig det? Og hvorfor vender kursen alltid tilbake til 44? Godt spørsmål.

 

 

 

Får vel blåse litt mer på glørne her. Jeg er enig i at det som skjedde i Tomra forrige uke ikke var utslag av vanlige markedssvingninger. Problemet er at jeg har blitt så vant med dette at jeg egentlig har sluttet å bry meg.

 

- Husker dere forrige uke, da ALT var blodrødt mens Tomra steg godt over 10 prosent på skyhøyt volum en enkelt dag?

 

- Husker dere fredagen for noen uker siden da ALT på Oslo Børs var blodrødt mens Tomra steg mer enn 6 prosent?

 

- Husker dere i fjor da Tomra ikke mindre enn to ganger ble omtalt som å skulle komme med resultatvarsel-noe de ikke gjorde? Det ene av disse forholdene var faktisk så grovt at børsen stoppet handelen med aksjen for å undersøke kursutviklingen. Ryktene kunne til en viss grad også ledes tilbake til en kilde. Likevel skjedde det ikke noe i forhold til dette.

 

Her kan man vel egentlig spekulere for evig tid uten å komme til bunns.

 

 

Greier man å treffe inn og utganger, så er det lønnsomt. Sitter man helt rolig, så blir nok det lønnsomt. En eller annen gang. :smile:

Link to comment
Share on other sites

.

 

Hei TOM-venner :biggrin:

 

 

Vær forsiktig nå ! Vi er ved svært viktige støttenivåer (kall det gjerne aksjens grunnfjell) , hvor brudd vil åpne en særdeles stor nedside.

 

Jeg har meget stor tro på Tomra fundamentalt sett, og i et lengre perspektiv. Markedene er store og mulighetene mange, men ikke riktig enda. Det handler om timing !

 

Jeg er tilbake som full-lastet TOM-aksjonær rundt kurs 25. Inntil da, hold et øye med støttenivåene.

 

1130677603_2e8fdc5980_o.gif

Link to comment
Share on other sites

.

 

Hei TOM-venner :biggrin:

....

 

Jeg er tilbake som full-lastet TOM-aksjonær rundt kurs 25. Inntil da, hold et øye med støttenivåene.

 

Hei

 

Hyggelig at du er tilbake...

 

Tror imidlertid at du tar hardt i når du tror at Tom skal ned rundt 40 % fra dagens kurs... For at det skal skje, ja så må vi få et riktig, riktig stort "børskrakk"..., og det tror jeg ikke vi får så lenge det er relativt fredelig, sykdomsfritt og økonomien globalt går ok...

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Slutter meg til uttalelsene om at det er bra du er tilbake Tekniker'n, men så tjukk du har blitt.....

 

Skulle ønske at du engang du får tid ville gi oss litt av bakgrunnen for din ekstreme forandring i syn på Tomra. Fra å gå til kursmål på tresiffret (var vel i 2005) til nå 25 kr.

 

Hva gikk galt?

Hvorfor skal det gå enda værre?

Hva tror du om selskapet på lengre sikt? Nye markeder etc.

 

Du var svært flink til å grave frem nytt spesielt ifm innføringen av pant i Tyskland, men bommet stygt på kursmålet. Så vidt jeg har erfart har du også bommet stygt også den andre veien da du har prediket et kursmål rundt 20 i lang tid på andre fora (korriger meg om du tar fei).

 

Men uansett: håper du vil skrive mer om Tomra her i fremtiden! :biggrin::biggrin:

Link to comment
Share on other sites

Teknikeren er vel ikke tilbake som aksjonær. Han sier vel at han blir aksjonær når kursen står i kr 25. La oss håpe at han ikke får rett.

Den tid Teknikeren gravde fram nyheter var det stadig nye spennende markeder med kjempepotensiale på gang. Nå regjerer den totale nyhets-tørke rundt selskapet. Den nye IR kontakten Espen Gundersen følger i samme spor som Håkon Volldal, taushet er gull.

 

Jeg kjøpte mine aksjer mens Teknikeren hadde klokketro på TOM og er fremdeles i pluss :dry:

Link to comment
Share on other sites

Tar dem med for historikken skyld. Av kursbildet igår er det ikke noen overraskelse

 

17/08-2007 07:37:27: (TOM) TILBAKEKJØP AV EGNE AKSJER

 

 

Tomra Systems ASA har i dag kjøpt 121.800 egne

aksjer til gjennomsnittlig kurs 42,22 over børs.

Total beholdning av egne aksjer etter kjøpet er

6.257.914.

 

Kontaktperson: CFO Espen Gundersen, telefon 97 68

73 01

 

Asker, 16. august 2007

Tomra Systems ASA

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vanskelig for å tro at Tomra skal helt ned til 25-nivået igjen. Aksjen har ikke vært på det nivået siden våren 2005. Den gang så det nesten håpløst ut for Tomra som slet med å få inn ordrer fra utlandet. Siden den gang har selskapet fått gjennombrudd i flere markeder. Fundamentalt ser det derfor bedre ut for Tomra nå, etter min mening, og det burde forhindre et så stort fall i kursen.

 

Når det er sagt, så må jeg innrømme at jeg har blitt overrasket flere ganger over hvor langt ned en aksje kan falle når støttenivåene brytes. Så man skal ikke være skråsikker på noe som helst. Men jeg holder en knapp på at aksjen ikke faller så langt ned.

 

Og jeg håper at fallet stopper på dagens nivå.... :sad:

 

Joe

(tilbake fra ferie, håper å kunne bli mer aktiv på forumet igjen)

Link to comment
Share on other sites

Hei Joe, jeg er helt enig med deg, fundamentalt ser det meget bra ut for TOMRA, men straffes når ordre lar vente på seg og ARC trenger mer tid.

 

Dette vil snu og at mannen med "magen" i sine TA-eventyr, spår TOM i 25, kan man ikke legge vekt på. Ingen har bommet mer med slike analyser enn han og etter mitt syn kan man ikke styre etter slikt overhodet(kanskje på ultrakort trader..), særlig ikke TOMRA.

 

Interessant at "magemannen" kom med dette, da vet vi sannsyneligvis hvem som anonymt har skrevet utallige innlegg på HO de siste månedene at TOM skal ned til 25...

 

 

Jeg har vanskelig for å tro at Tomra skal helt ned til 25-nivået igjen. Aksjen har ikke vært på det nivået siden våren 2005. Den gang så det nesten håpløst ut for Tomra som slet med å få inn ordrer fra utlandet. Siden den gang har selskapet fått gjennombrudd i flere markeder. Fundamentalt ser det derfor bedre ut for Tomra nå, etter min mening, og det burde forhindre et så stort fall i kursen.

 

Når det er sagt, så må jeg innrømme at jeg har blitt overrasket flere ganger over hvor langt ned en aksje kan falle når støttenivåene brytes. Så man skal ikke være skråsikker på noe som helst. Men jeg holder en knapp på at aksjen ikke faller så langt ned.

 

Og jeg håper at fallet stopper på dagens nivå.... :sad:

 

Joe

(tilbake fra ferie, håper å kunne bli mer aktiv på forumet igjen)

Link to comment
Share on other sites

Dette vil snu og at mannen med "magen" i sine TA-eventyr, spår TOM i 25, kan man ikke legge vekt på. Ingen har bommet mer med slike analyser enn han og etter mitt syn kan man ikke styre etter slikt overhodet(kanskje på ultrakort trader..), særlig ikke TOMRA.

 

He he , Teknikkerens spådommer er vel ikkje heilt på bærtur..vi er nermare 25kr enn 100KR som har vert omkvedet her på forumet :biggrin:

 

Tilbakekjøps programmet til Tomra er forøvrig elendig, eg er rysta over mangel på kremmarånd hjå ledelsen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er usikker på om Zoonic snakker om Tekniker'ns bom på oppsiden eller nedsiden. "Omkvedet" som webster sikter til, altså tresifret kurs innen en-eller-annen-dato, var det vel uansett den godeste Tekniker'n som selv indoktrinerte blant menigheten.

 

Artig å kikke tilbake på historisk kursutvikling. Rekorden for TOM-aksjen er som mange sikkert vet eksakt 200 (intradag), og den ble selvfølgelig satt i gladåret 2000 (11. juni). Så tresifret kurs er ikke bare science fiction. Dog var earnings per share kun 36 øre dette året, hvilket gir en P/E på 556! Ja, du leste riktig, P/E nærmet seg firesifret...

 

Den gangen var det som kjent generell boblestemning i de fleste teknologiselskaper, mens Tysklandseventyret til Tomra lot fantasien løpe løpsk hos investorene. I dag vet vi at dette markedet ikke ble det man en gang drømte om. Alternativt at ting tok adskillig lengre tid enn man håpet på. Dessuten er det slutt på alle spennende avstemninger som spekulantene kunne sette sine bets på.

 

Personlig tror jeg ikke det er så veldig mange år til vi får se kursen over 100 igjen, men da må Tomra gjøre seg fortjent til det ved å skrape sammen EPS på mer enn 2.48, som er den foreløpige rekorden fra 2006. Derimot tror jeg aldri markedet i framtida vil være villig til å prise Tomra til P/E over 50. Det er likevel vanskelig å se for seg et scenario hvor fallende inntjening i framtida skal kunne forsvare en kurs helt ned mot 25 utfra fundamentale kriterier, men hvis den børsuroen vi ser i dag er starten på et bearmarked skal man aldri si aldri.

Link to comment
Share on other sites

Enga, morsom lek med tall. En gang var folk villig til å betale 2500 kroner for en aksje i Opticom også. Personlig vil det være helt greit for meg om Tomra synker videre, så lenge jeg får kjøpt aksjer med begge hender i en slik situasjon. Bestemor på Gjøvik pantsettes i så fall med glede!

 

Heldigvis er Tomra av 2007 og fremover knapt sammenlignbar med Tomra av 2000.

 

Noen få sentrale ting:

 

* Hele toppledelsen har blitt byttet ut. Erik Thorsen er nå leder for REC, et annet selskap med festlig PE.

 

* Tomra har brukt den milliarden de hadde i kontanter for noen år tilbake på å kjøpe Orwak, TiTech og CommoDas, betale for opsjonene til ledelsen og betale ut et ekstraordinært utbytte. I tillegg har mange millioner blitt brukt til å utvikle (Tomra) Automatic Recycling Center (TRC/ARC) og løsninger for resirkulering i enorme markeder som Japan.

 

* TiTech er et av de beste oppkjøpene gjort av et norsk foretak siste 5 år. På sikt vil dette segmentet trolig vokse forbi panteautomatsegmentet i omsetning. Marginene er klart høyere enn det et industriforetak kan drømme om.

 

* ARC segmentet vil ved store ordre gi drømmeinntekter.

 

* Tomra vokser raskt i omtrent alle markeder. I et så stort marked som California er veksten fra i fjor på omtrent 30 prosent. Dette er et marked Tomra ikke lever av å selge panteautomater.

 

* Gjennombruddet i det tyske markedet har kommet. Tomra vil leve godt på løpende salg og service fra dette markedet alene.

 

* Det vil komme en strøm av utskiftinger av panteautomater fremover.

 

* Tomra har betalt indirekte utbytte ved å kjøpe tilbake 20 millioner egne aksjer og vil fortsette tilbakekjøpene. Dette vil føre til at EPS blir høyere og PE blir lavere selv ved undret resultat. Så langt har mer enn 10 prosent av aksjene blitt kjøp tilbake.

 

* Store eiere, konsentrert eierskap. Oppkjøpskandidat.

 

 

Mens Tomra i 2000 var på vei til å bli noe stort, har det nå blitt noe stort. Og det blir bare større. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Top 20 shareholders (as of 20 Aug 2007)

Number of shares Ownership

1. Orkla ASA 22 927 000 13,9 %

2. Folketrygdfondet 10 077 900 6,1 %

3. Tomra Systems ASA 6 136 114 3,7 %

4. The Northern Trust C Treaty Account 5 932 267 3,6 %

5. State Street Bank AN A/C Client Omnibus D 5 722 379 3,5 %

6. JP Morgan Chase Bank Clients Treaty Account 4 408 155 2,7 %

7. Ferd AS P610AK 3 400 000 2,1 %

8. Clearstream Banking CID Dept, Frankfurt 3 154 197 1,9 %

9. Danske Bank A/S 3887 Operations Sec. 2 759 760 1,7 %

10. Vital Forsikring ASA Omløpsmidler 2 663 168 1,6 %

11. Skagen Vekst 2 300 000 1,4 %

12. Verdipapirfondet KLP 2 100 950 1,3 %

13. Citigroup Global MAR IPB Client Safekeep 1 936 941 1,2 %

14. The Northern Trust C Non-Treaty Account 1 891 151 1,1 %

15. RBC Dexia Investor S S/A DUB-Non-resident 1 776 708 1,1 %

16. French RES Treaty CL 1 732 090 1,1 %

17. Bank of New York, BR Treaty Account United 1 706 570 1,0 %

18. Nordea Bank Sweden A 1 605 580 1,0 %

19. Citibank, N.A. General Dutch Res. 1 366 400 0,8 %

20. If Skadeforsikring A 1 352 000 0,8 %

 

Total shares, top 20 shareholders 84 949 330 51,6 %

Total shares, other shareholders 79 740 887 48,4 %

Total (10 029 shareholders) 164 690 217 100,0 %

 

Total shares, Norwegian shareholders 95 339 323 57,9 %

Total shares, shareholders of other nationality 69 350 894 42,1 %

Total 164 690 217 100,0 %

 

 

 

Number of shareholders, by nationality

Number of shareholders Ownership

1. Norway 9 278 57,9 %

2. Great Britain 76 14,8 %

3. USA 160 6,8 %

4. Luxembourg 39 3,8 %

5. Sweden 100 3,1 %

6. France 23 2,8 %

7. Denmark 51 2,7 %

8. Holland 53 1,4 %

9. Ireland 16 1,4 %

10. Finland 20 0,7 %

 

Total shareholders, top 10 countries 9 816 95,4 %

Total shareholders, other countries 213 4,6 %

Total 10 029 100,0 %

Link to comment
Share on other sites

Såvidt jeg kan se betyr det at Orkla og Folketrygdfondet har solgt henholdsvis 200k og 400k aksjer siden forrige liste.

 

Eller, som før, har de lånt ut aksjer til noen... Det er sikkert mange som har ønsket å låne aksjer for å "shorte", og det innebærer at en eventuell "rekyl", vil bli enda raskere og sterkere pga. inndekning. Kan skje det er det som skjer nå:

 

TOM 43.85 5.03% 27 379 279

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om dette kan kalles å oppgradere en aksje, men... for the record

 

Meglerhus oppgraderer aksje

 

Meglerhuset Kaupthing oppgraderer Tomra.

 

 

Artikkel av: Marianne Løland (20.8.07 13:35)

 

 

Meglerhuset Kaupthing oppgraderer Tomra fra "reduce" til "neutral", fremgår det av en oppdatering ifølge Bloomberg Data, skriver TDN Finans. Kursmålet tas ned fra 50 til 43 kroner.

 

Etter diskusjoner med ledelsen i Tomra, har meglerhuset nedjustert sine estimater, men aksjen oppgraderes etter forventninger om en bedret nyhetsstrøm de neste tre-seks månedene og den seneste tidens prisfall, melder TDN Finans.

Link to comment
Share on other sites

22/08-2007 07:30:16: (TOM) TILBAKEKJØP AV EGNE AKSJER

 

 

Tomra Systems ASA har i dag kjøpt 106.000 egne

aksjer til gjennomsnittlig kurs 43,16 over børs.

Total beholdning av egne aksjer etter kjøpet er

6.363.914.

 

Kontaktperson: CFO Espen Gundersen, telefon 97 68

73 01

 

Asker, 21. august 2007

Tomra Systems ASA

Link to comment
Share on other sites

Teknisk betraktning i forhold til Tomrakursen den siste måneden.

 

Positiv divergens i Rsi14 chartet mot kurschartet den siste tiden.

Synkende topper og bunner i Kurschartet og samtidig stigende bunner i Rsi14.

 

Dette indikerer oppgang.

 

Så får tiden fremover vise om teori stemmer med praksis :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Merkelig at Tomras innkjøp av egne aksjer på dagens nivå ikke resulterer i et eneste innlegg.

 

Jeg vil derfor si det er glimrende at tomra handler aksjer på dagens nivå.

Dagens handel drar snittprisen ytterligere ned.

Reduserer antallet frie aksjer ytterligere, noe som igjen - når aksjene er slettet - vil gi redusert P/E.

 

Ytterligere teknisk betraktning:

Det ser ut til at aksjekursen siste 2 måneder gradvis har skapt en nedadgående kile.

Dette indikerer også oppgang :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Merkelig at Tomras innkjøp av egne aksjer på dagens nivå ikke resulterer i et eneste innlegg.

 

Jeg vil derfor si det er glimrende at tomra handler aksjer på dagens nivå.

Dagens handel drar snittprisen ytterligere ned.

Reduserer antallet frie aksjer ytterligere, noe som igjen - når aksjene er slettet - vil gi redusert P/E.

 

Ytterligere teknisk betraktning:

Det ser ut til at aksjekursen siste 2 måneder gradvis har skapt en nedadgående kile.

Dette indikerer også oppgang :rolleyes:

 

Vedrørende tilbakekjøp

 

Legger inn mine spørsmål til og e-post utveksling med IR-ansvarlig Espen Gundersen (hans svar i kursiv). Les nedenfra og opp:

 

 

Hei igjen

 

Det er i orden at du legger ut svaret på nettet.

 

Vi skal vurdere å endre praksis rundt offentliggjøring av hvem som har forstått handelen.

 

Når det gjelder å spre handelen mer, er jeg ikke sikker på om det betyr så mye i forhold til ditt poeng om flaks/uflaks.

 

Siden vi startet tilbakekjøpene i oktober 2005, har vi har pr i dag handlet mer enn 100 dager. Jeg tror med det at vi har hatt en rimelig bra spredning.

 

Ha en fin dag!

 

Mvh,

 

Espen Gundersen

 

Sent: 17. august 2007 10:18

To: Espen Gundersen

Subject: Vedr. RE: Tilbakekjøp - noen spørsmål

 

 

Hei

 

Mange takk for gode svar.

 

Dersom det er greit for deg, legger jeg svaret ditt ut på nettet; dette kan kanskje virke oppklarende og beroligende for mange.

 

En ytring: Jeg tror Tomra gjør klokt i å spre sine kjøp enda mer, dvs. over flere dager, enn de gjør i dag. I dagens volatile marked kan en ellers fort ha uflaks og (kun) treffe toppene.

 

En kommentar: Jeg er enig i at det ikke er særlig mange selskaper som opplyser om hvilke meglerhus som forestår tilbakekjøpe av aksjer, men jeg så meldingen under nylig fra Statoil, og jeg tror dette kanskje kan ha en disiplinerende effekt på meglerhus; jeg kan uansett ikke se at det vil skade.

 

Mvh og fortsatt lykke til,

 

 

15/08-2007 15:05:29: (STL) STATOIL SHARE SAVING PLAN

On behalf of Statoil (OSE:STL, NYSE:STO), DnB NOR has on 15 August 2007 purchased 272,500 shares for use in the

group`s share saving plan. The shares have been acquired at a price of NOK 158.59 per share. Before distribution to the employees, the share saving plan has 1,845,739 shares.

Ekstern link: http://www.newsweb.no/index.jsp?messageId=157571

 

Espen Gundersen <espen.gundersen@tomra.no> skrev:

 

Hei

 

Tomras tilbakekjøpsprogram er motivert ut ifra ønsket om å justere kapitalstrukturen. Tomra har hatt og har fremdeles en sterk balanse som tåler mer opplåning. Styret og generalforsamlingen har derfor funnet det riktig å justere denne. Dette kan gjøres gjennom dividende eller tilbakekjøp av aksjer. Etter å ha rådført oss med våre største aksjonærer, har vi valgt å gjøre litt av begge deler. Vi startet med et ekstraordinært utbytte på 321 millioner, utbetalt i mai 2005. Deretter å har vi kjørt flere runder med tilbakekjøp. Den siste fullmakten på 10 millioner aksjer ble innvilget på ekstraordinær generalforsamling i desember 2006. Per i dag er ca 6,2 millioner benyttet.

 

Hverken Tomras ledelse eller styre har noen offisiell oppfatning av børskursen. Vi søker å informer om våre aktiviteter og våre fremtidsutsikter, deretter er det markedet som bestemmer kursen. Vi ser derfor aldri hen til børskurs når vi handler aksjer.

 

 

Vi ønsker heller ikke at vårt tilbakekjøpsprogram skal påvirke børskursen. Vi handler derfor aldri mer enn 15% av en dags volum. Normalt mellom 5 og 10%. Vi søker å spre ordrene blant flere meglerhus, og ordrene vil alltid lyde på en gitt andel (i prosent) av dagens handel til gjennomsnittskurs for de handler som går over børsen den angjeldende dagen. Dette er et produkt de fleste husene tilbyr. Vi handler normalt ca en gang i uken, unntatt i forkant av kvartalspresentasjonene. Av og til kan vi handle noe oftere og av og til sjeldnere. Dette beror bl.a. på utviklingen i vår likviditet. Av denne grunn ønsker vi heller ikke å binde oss til å handel på forhåndsbestemte datoer.

 

Da postene vi handler er små i forhold til dagsvolumene, samt prisen er garantert lik snittkursen, vil vi være rimelig sikre på at vi får en fair pris. Muligheten for manipulasjoner vil være begrenset og vi legger derfor heller ikke føringer på meglerhusenes eventuelle egenhandel i de angjeldende dager. Vi ser det ikke som naturlig å offentliggjøre hvilket hus som har forstått de forskjellige handlene i børsmeldingene, vi kan ikke se at dette er vanlig hos andre børsnoterteselskap som kjøper tilbake aksjer heller. Til informasjon blir imidlertid de fleste handlene gjennomført av DnB Markets, som er Tomras primærbank. Vi har imidlertid også benyttet Fondsfinans, Enskilda og ABG.

 

Når det gjelder ditt spørsmål vedrørende emisjonsfullmakten til styret, så har vi hatt slike lenge (har ikke sjekket, men det kan være over 20 år). Meg bekjent har vi så langt aldri benyttet slike til oppkjøp. Så dette er en situasjon som oppstår meget sjeldent.

 

Med vennlig hilsen

 

Espen Gundersen

 

Posted At: 15. august 2007 19:51

Posted To: ir

Conversation: Tilbakekjøp - noen spørsmål

Subject: Tilbakekjøp - noen spørsmål

 

Hei

 

Jeg har fulgt Tomra i lang tid, og jeg synes dere gjør en god innsats. Jeg har i lang tid hatt og har fortsatt stor tro på det dere driver med. Troa har vært så stor at jeg har investert en betydelig del av min kapital i Tomra, selv om dette nok ikke utgjør noe særlig i den store sammenheng.

 

Jeg har også fulgt programmene deres for tilbakekjøp av egne aksjer over lengre tid, og jeg har noen spørsmål knyttet til dette. Jeg har observert at det er mange andre som også stiller spørsmål ved dette. Dersom dere ved leilighet kunne svare på disse spørsmålene, så tror jeg en del uklarheter blir avklart, og vi blir beroliget. Dersom det er greit for dere, så legger jeg ut svaret på nettet.

 

Etter det jeg forstår bruker Tomra meglerhus til å kjøpe inn Tomra aksjer. Det er noen potensielle interessekonflikter mellom Tomra og meglerhus som blir gitt i oppdrag å handle inn aksjer. Jeg ønsker derfor svar på følgende:

 

1. Legger Tomra føringer på meglerhuset/meglerhusene som skal handle inn aksjer; for eksempel at det ikke skal drive egenhandel i den perioden de skal handle inn aksjer for Tomra, dvs. handle på egen bok og at de ikke kan selge aksjer de har på egen bok til Tomra.

 

2. Bruker Tomra forskjellige meglerhus, og hvorfor oppgir dere ikke hvilket meglerhus som har ”meglet” innkjøp når det sendes ut melding dagen etter? Dette gir markedet informasjon, og det vil også kunne disiplinere meglerhus at det sitter mange i markedet og følger med på hvordan de skjøtter oppdraget dere gir dem.

 

 

3. Hvorfor kjøper ikke Tomra i litt større grad aksjer jevnt og trutt?

Jeg har lært at dersom en ønsker å unngå topper og bunner og en ikke er sikker på om kursen er høy/lav, ja så bør en kjøpe aksjer jevnt... For å unngå spekulasjoner, kan Tomra f.eks. handle en eller to vilkårlige dager i uka eller et visst antall ganger i måneden

 

 

4. Legger Tomra inn en bestilling på et visst antall aksjer når de ringer opp et meglerhus?

Jeg synes det virker merkverdig dersom Tomra f.eks. sier til et meglerhus at de skal ha et eksakt antall aksjer... Dette kan være svært uheldig, dersom antallet er stort relativt til den faktiske omsetningen - som en ikke kjenner før en slik ordre eventuelt plasseres. Dersom en megler f.eks. mangler 100 000 aksjer for å innfri bestillingen 1530, ja så kan det føre til et "rally uten like de siste 50 min... Jeg synes derfor ikke Tomra burde oppgi et eksakt antall aksjer når de legger inn ordre. En kan heller oppgi et visst maksantall.

 

3. Legger Tomra føringer på kjøpene; for eksempel ikke kjøp eller stopp kjøpene dersom: kursen er opp/ned mer enn f.eks. 3 pst. fra dagen før, børsen er opp/ned mer en f.eks. 3 pst. og dersom innkjøpene utgjør mer enn 10 pst. av den totale omsetningen?

Jeg synes det er rart dersom Tomra ikke operer med beskrankninger på aksjekurs, børsutvikling og innkjøpenes andel av den totale omsetningen. Tomra bør ikke kjøpe når kursen og børsen svinger mye eller de gjennom betydelige innkjøp i forhold til omsetningen kan påvirke kursutviklingen; dette bør sees i lys av punktet over om det å kjøpe aksjer jevnt og trutt... Med en slik strategi, ja så vil Tomra i mindre grad påvirke kursendringer, ikke drive opp kursen og heller ikke handle inn helt vilt om det skulle bli et krakk og mange "stam-kunder" hos meglerhusene skulle ønske å tømme seg for aksjer.. I det minste bør meglerhuset være pålagt å ta kontakt med Tomra for å høre om de skal stoppe kjøpene...

 

5. Har Tomra ingen oppfatninger om på hvilke kurser aksjen er "dyr/billig"? Kan ikke det gjøre oppkjøp med oppgjør i Tomra-aksjer dyre…?

Jeg synes å erindre at Tomra selv har uttalt at de ikke har oppfatninger om på hvilke aksjer kursen er "dyr/billig". Dette kan en i utgangspunktet synes er tilforlatelig, MEN det er et stort MEN. Tomra har sagt at aksjer kan brukes som et betalingsmiddel i forbindelse med oppkjøp. Dersom de skal gjøre dette, ja så må de danne seg en oppfatning av om prisene på aksjene - både i Tomra og det andre selskapet - reflekterer de reelle verdier... Hvis ikke, ja så er jeg stygt redd eventuelle oppkjøp for Tomra aksjonærene da Tomra har hatt en "lite heldig kursutvikling" relativt til mange andre aksjer... Mao. oppkjøp blir dyre... Tomra er best i stand til å gjøre en DCF-analyse (verdien av de neddiskonterte kontantstrømmer), da de bør gjøre slike forut for de aller fleste investeringer, og dette vil gi en god pekepinn på verdien, enda det er mange, mange, mange usikkerhetsfaktorer i Tomra. Henter de inn ekstern bistand, ja så bør de i det minste sjekke deres analyser.

 

Mange takk for god innsats, og på forhånd takk for svar. Om ikke annet, så håper jeg dere tar hensyn til disse innspillene ved videre innkjøp.

 

Mvh en som har stor tro på Tomra og det selskapet driver med,

Link to comment
Share on other sites

Klippet fra HO

 

– Denne aksjen bør kunne stige 29 prosent på 183 dager

 

Handelspartner Securities forteller investorer at Tomra-aksjen bør kunne stige 29 prosent på 183 dager.

 

 

Artikkel av: Stian Jacobsen (24.8.07 12:11)

 

 

I dagens morgenrapport fra Handelspartner Securities kan vi lese at analytikeren rykker ut med en kjøpsanbefaling på Tomra-aksjen.

– Det har vært stille rundt selskapet etter at selskapet la frem kvartalsresultatene, og vi forventer en bedret nyhetsstrøm fremover. Tomra fortsetter sitt tilbakekjøpsprogram og eier nå i overkant av 3,7 prosent av aksjene i selskapet. Vi har et kursmål i Tomra på 55 kroner på seks måneders sikt, sier analytikeren.

 

I skrivende stund omsettes aksjen for 42,80 kroner, ned 0,70 prosent. Det betyr at verdien på selskapet må øke 28,5 prosent for at kursmålet skal innfris.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...