Jump to content

AKER - Aker ASA


Pirelli

Recommended Posts

  • Replies 914
  • Created
  • Last Reply

Ja, investorpresentasjonene ifm Aker Drilling er vel ferdige.

England forrige uke, og her hjemme i uka som gikk.

 

[...]

 

Om jeg oppfatter Finansavisen rett, trenger Aker USD 2-300 mill i egenkapitalfinansiering for å starte byggingen av den første riggen, som vil ha en pris på USD 650 mill (NOK 4,1 mrd.)

 

[...]

 

(Kilde: Finansavisen 2005-09-10)

50890[/snapback]

Link to comment
Share on other sites

Ticker   Antall aksjer   Aksjekurs    Verdi 
AKVER     27.520.930      379,5     10.444.192.935 
AKY       11.452.930      362        4.145.960.660 
AKS       32.474.910       39,4      1.279.511.454 
AKASA     15.097.200       75,5      1.139.838.600 
BJØRGE    17.520.000       11,9        208.488.000 
Utbytte   72.374.728       14        1.013.246.192 

Sum                                 18.231.237.841

Antall Aker A   72.374.728  	
Aksjekurs       189  
Market Cap      13.678.823.592  	

Børnoterte verdier bak hver Aker aksje 251,9
Rabatt 33,28 %

:P :D B)

Link to comment
Share on other sites

Dagen i dag ville nok vært en større fest enn fasit hadde det ikke vært for at en eller annen som benytter DNM på død og liv skulle selge aksjer for 36 millioner NOK. Paradoksalt nok er det nettopp DNM som står for de heftigste handelene i AKVER, med nettokjøp på 40 millioner NOK.

 

Børsnoterte verdier bak AKER har passert 250 pr. aksje, og Aker Drilling nyheter er rundt hjørnet. Både OSX og OIX drar til med ny ATH i USA i kveld, løftet av oljeprisen.

 

Denne uken har startet bra, og det fortsetter trolig i morgen...

Link to comment
Share on other sites

HuHei hvor det går...

 

Børsnoterte verdier bak hver AKER aksje har økt 5 kroner siden gårsdagens sluttkurser, og AKER er opp 1,5... Rabatten er fremdeles 35% og AKVER passerer snart 400.

 

Når AKVER runder 400 vil AKER runde 200, trur eg :)

Link to comment
Share on other sites

Ny ATH i dag, aksjen luktet på 193,5 før den trakk litt tilbake og ligger nå på 192 (kjøper). Dette skjedde uten at det var noen stor oppgang i noen av døttrene, håper dette er første tegn til at flere har regnet hjem hvordan AKER case'en blir etter fusjonen av Kværner. Ordreboken ser i hvert fall positiv ut i øyeblikket. :blink: :D

Link to comment
Share on other sites

Er det bare jeg som sitter i AKER for tiden? Føler meg litt ensom her på tåpicken...

 

Vurderer å bytte 25% av AKER aksjene mine i KVI en av dagene, dersom jeg får en inngang som er lav i forhold til AKER+10%.

 

Kanskje det er avataren som skremmer, det ser unektelig ut som om bjørnen gjør unevnelige ting med oksen...

 

mr_pw.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hei Mr PW :)

 

Nei du er langt fra alene i AKER. Jeg sitter både i KVI og AKER og synes dagen i dag var spesiell.

 

Underliggende selskaper står liksom på streken klare til å ta av, men ingen tørr bruke startpistolen. Om det tas ut en skikkelig post over forrige kurs, rasker en annen på og selger en fillepost ned til forrige kurs. Vanskelig å bli klok på egentlig. Litt gevinstsikring selvfølgelig, men jeg tror heller det spilles litt mellom aktørene. Hvem får timet best inngang denne gangen ?

 

Jeg tror det er stille før stormen i AKVER og AKY, nyheter bør ligge rundt hjørnet og dette blir en knallhøst for hele Røkke - Systemet.

 

Jeg ser for meg innen nyttår AKVER og AKY i 500,- Kanskje mere om Q3 er litt over forventning. AKS i 75,- nå som de får ordentlige tall å legge fram.

 

Hvordan blir det med Aker Drilling ? Forstår folk nå at fusjonen mellom AKER og KVI styrker selskapet betraktelig ?

 

-Dette kommer til å bli meget bra. I god gammel Røkke-stil. Raskt, godt og grundig.

 

Jeg tror AKER kan gå over 300,- før året er omme. Selv med tullerabatten som markedet mener skal være ilagt denne iforhold til underliggende verdier.

Link to comment
Share on other sites

PW,

 

Jeg er ikke inn i AKER for tiden, kun i KVI.

Så lenge den er rabattert i forhold til bytteforholdet ser jeg ingen grunn til å gjøre noe annet så lenge jeg skal sitte på dem til over byttedato.

 

Stort sett har jo rabatten vært rundt 2 kroner, men i sluttauksjonen i går nådde den 'ATH' på 4 kroner.

Klarer du å få handlet med en slik rabatt burde du vel bli en lykkelig mann :D

Link to comment
Share on other sites

Heisan,...

 

Joda vi er flere her inne med AKER, klart det. <_ .>

 

Sitter småpent med behagelig inngang fra i våres og venter på at beholdningen i KVI skal gjøres om til nye aksjer der slik at jeg kan sitte "storpent".. :)

 

Og for ikke å snakke om ett seksiffret utbytte som skal forbrukes... :)

 

Bare fortsett med oppdateringen dine, vi er mange som leser dem!

Link to comment
Share on other sites

Hyggelig å se at alle oldtimere er like sterke i troen :)

 

Solgte 25% av AKER aksjene mine på 196,5 tildligere, og vil vurdrer inngang i KVI. Denne delen av beholdningen har jeg benyttet til trading, akkurat nå ser det ut som om det kanskje er lurerer å trade AKER - syns den svinger mere enn KVI har gjort. Men så var det denne rabatten på 4-5 kroner på KVI da.

 

 

I dag igjen er det noe nedgang i døtrene (selv om AKVER tok en spurt på morningen), mens mødrene stiger. For AKVER's del syns jeg det har vært forbausende stille rundt nye kontrakter. Mulig at de vurderer kontraktenes størrelse ut fra market cap og ikke rapporterer annet en 'store' kontrakter. Men alle kjerneområdene til AKVER er rødglødende for tiden - jeg venter ett skikkelig kontraktsras i månedene fremover :D

 

I morgen vet vi mer om hvordan Rita utvikler seg, det ligger ann til en solid sluttspurt med AKER kurs over 200 - eller ikke...

 

Edit: Da fikk jeg lastet opp KVI på 209

Link to comment
Share on other sites

Grei inngang det PW, men jeg frykter at den skal litt lengre ned i dag.

 

Hadde selv en trade i KVI tidligere i dag, inngang 108,57, men ble for grisk og solgte ikke før nedturen var startet. Det ble likevel en grei sum :)

Link to comment
Share on other sites

Grei inngang det PW, men jeg frykter at den skal litt lengre ned i dag.

 

Hadde selv en trade i KVI tidligere i dag, inngang 108,57, men ble for grisk og solgte ikke før nedturen var startet.  Det ble likevel en grei sum  :)

51892[/snapback]

 

Eh...inngang 108,57 :blink:

 

Se det kaller jeg også en ordentlig god inngang :lol:

Link to comment
Share on other sites

Molde tok ett nytt skritt nærmere bunnstriden i kveld, man må jo ha litt spenning...

 

Her er tingenes tilstand etter ett par børsdager med psykologisk krigføring:

 

Ticker   Antall aksjer   Aksjekurs    Verdi 
AKVER     27.520.930       373      10.265.306.890 
AKY       11.452.930       346       3.962.713.780 
AKS       32.474.910        38,7     1.256.779.017 
AKASA     15.097.200        75       1.132.290.000 
BJØRGE    17.520.000        11,5       201.480.000 
Utbytte   72.374.728        14       1.013.246.192 

Sum: 17.831.815.879

Antall Aker A: 72.374.728  	
Aksjekurs: 187,5  
Market Cap: 13.570.261.500  	

Børnoterte verdier bak hver Aker aksje: 246,4
Rabatt: 31,40 %

Link to comment
Share on other sites

Da var fusjonen vedtatt av generalforsamlingene i Kværner ASA og Aker ASA. (Og jeg går ut ifra at generalforsamlingen i Aker Maritime Finance AS også vedtok fusjonen...)

 

 

Var mest GPP som vanlig på generalforsamlingene, men etpar ting Langøy sa kan være verdt å nevne:

 

På Kværners generalforsamling sa han om investeringen i Bjørge ASA omtrent følgende:

Jeg vil ikke si så mye nå, med pressen tilstede... , men her skal det utvikles.

På Akers generalforsasmling var han ikke fullt så løsmunnet, og sa bare Bjørge ikke vil være noen konkurrent til Aker Kværner, men være en underlevrandør, og drive virksomhet som utfyller Aker Kværners. Han sa vel at Aker hadde kjøpt selskapet, men det er ikke sikkert han mente dette helt bokstavlig, uansett gav han inntryk av at Aker vil sitte i førersetet. (Dette er vel egentlig ingen bombe...)

 

Når det gjelder Sea-Launch sa han dette nok var den delen av konsernet som har fått minst oppmersomhet fra Aker/Kværner sentralt de siste årene, men at det nå skal tas tak i dette selskapet. Aker vil være med å påvirke den restruktureringen som kommer innefor komersiell satelittoppskytning. På Kværners generalforsamling sa han at vi kan vente å høre mer om Sea-Launch i månedene som kommer. På Akers generalforsamling sa han ikke noe sånt.

 

 

Langøy refererte også til underliggende verdier, slik de blir reflektert av børskursene i datterselskapene. Med gårsdagens aksjekurser kom han til 271 kr per AKER.

Link to comment
Share on other sites

Langøy refererte også til underliggende verdier, slik de blir reflektert av børskursene i datterselskapene. Med gårsdagens aksjekurser kom han til 271 kr per AKER.

52352[/snapback]

 

:blink::blink::huh: 271,- er ca. 22 kroner mere enn hva jeg får i min oversikt. Hva er det jeg ikke ser ??

 

Isåfall var Røkke-Rabatten i går 47 % :blink:

Link to comment
Share on other sites

Sitter å leser presentasjonsmaterialet fra dagens Generalforsamling i AKER og KVI.

 

Jeg må derfor komme med en innrømmelse: Jeg har tatt for lite i vedr. verdiene bak AKER og dermed også KVI. Det jeg tidligere har brukt som grunnlag for verdiene, var kun børsnoterte verdier. I overnevnte matriell er det i tillegg lagt fram verdier utover dette.

 

Etter gårdagens verdier på underliggende selskaper pluss allerede kjente verdier i selskapene jfr. deres Q2 rapporter, er verdien bak hver AKER aksje 271,- :) Det vil si at verdien bak hver KVI er 296,33 :) Dette setter den unormalt høye "Røkke-Rabatten" til utrolige 47,7% !!

 

I tillegg til dette melder konsernsjef Leif-Arne Langøy i dag i følge Reuters: "- Det er god fremdrift i alle delene av selskapet" og han fortsetter: "For eksempel vil Aker Kværner nå sitt mål om en EBITDA på 1,75 milliarder kroner i 2006 før tiden.- Målet blir nådd veldig tidlig."

 

DNB oppjusterte i morges sitt kursmål for AKVER til 425,-, og Pareto har varslet at de vil oppjustere til mellom 450 og 500,- siden inntjening og ordreinngang er mye større enn forventet.

 

Om vi ser et fram til nyttår, legger Q3 og årsresultat 2005 til grunn, tror jeg "Nye AKER" vil nå 300,- kroner pr. aksje.

 

For å nå dette har jeg lagt inn forventede kurser på underliggende selskaper: AKVER 500,- AKY 500, AKS 75, AKASA 100, BJORGE 14,- og jeg har i tillegg tatt med utbyttet på 14,- pr. aksje.

 

Dermed blir børsnoterte verdier pluss utbytte: 341,-

 

Legger jeg så til andre verdier i selskapet vil verdien pr. AKER bli : 341,- + 22,40 = 363,40. Trekker jeg så fra 15% Konglomerat rabatt som kanskje er i overkant av fornuft for et såpass oversiktlig selskap havner resultatet på 308,9.

 

Argumenter mottas med takk.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Alt er sagt.. Var på GF, og fikk utover en gjennomgang av selskapet altså inntrykk av at AKER har store planer om å få ting ut av Sealaunch, men også at BJORGE-kjøpet er noe vi vil høre mer om+ at AKVER og resten av selskapene går bedre for hver dag...

 

Burde se AKER i 200 snart. <_>

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...