Jump to content

AKER - Aker ASA


Pirelli

Recommended Posts

  • Replies 914
  • Created
  • Last Reply

To-siders i dagens DN om Aker Drilling. (Vel... egentlig et to-siders bilde av Røkke og en en-spalter om Aker Drilling.)

 

Hovedpunktene:

 

* 2 rigger (ultimo 2007 og 2008), 2 opsjoner (2009/2010), ca 4 mrd pr stykk (fra Aker Kværner).

* Verdens største, beste og mest avanserte rigger. All slags vær og klima og store dyp.

* 35% egenkapital? I så fall emisjon på ca 3 mrd. Skal ut i markedet med prosjektet neste uke.

 

 

 

(I tillegg: Langøy har lovet nyheter om Sea Launch i månedene framover, samt action i Bjørge.)

Link to comment
Share on other sites

Ad prising av Aker ASA:

 

De børsnoterte datterselskapene er forsåvidt greie, men hva med det som ikke er børsnotert?

  • Aker Capital
  • Aker Invest
  • Sea Launch
  • Aker Material Handling
  • Annet

På Aker Invest ser jeg at jeg har skrevet 910 mill. Det reflekterer vel de 800 mill som ble lagt inn i selskapet i sin tid, pluss 110 mill i gevinst Eastern Drilling-aksjene?

 

Aker Capital sitter på 60% av Aker Invest + 39,89% av Bjørge (ca 200 mill) + Aker Asset Management og Aker Insurance Services (Hva er disse verdt?)

 

Sea Launch er vel bokført med en verdi på 188 mill.

 

Hvor mye er Aker Material Handling verdt? Selskapet omsetter for 1,2 mrd og går såvidt i pluss på EBITDA.

 

Hvor mye er "Annet" verdt? Her inngår Molde Fotball, Aker Seafoods Corp. og Aker Mekaniske Verksted (hva nå enn det er).

Link to comment
Share on other sites

Flott oppgang i Aker/Kværner i dag, jeg tok gevinst i AKER på 195 og KVI på 212. Har den siste uken blitt mer skeptisk til den generelle utviklingen på OSE kortsiktig, når jeg kjøper tilbake kommende uke vil jeg eksponeres noe mindre enn jeg har vært den siste måneden.

 

For ett eventyr! :P

Link to comment
Share on other sites

Solgte også aker/tradepost) på 195,men gikk glipp av 196,5, fordi jeg overså at jeg alt hadde ordre p¨å salg på 200, og dermed klomset jeg det til, og noen fikk solgt før meg.. men,men.. tror uansett du gjør feil iå selge deg ned i AKER/KVI. Vi skal opp mot jul...

 

God helg!

Link to comment
Share on other sites

Enig med Ivers.

Jeg tror også AKER/KVI skal videre opp fram mot jul (og utbytte).

De vil sikkert svinge litt, men hovedtrenden bør være rett opp. Tipper og håper vi ser AKER passere 200 i løpet av neste uke :)

 

Men, det er ingen skam å ta gevinst.

Som Hoffa sier: "You never be poor if you take gains, so why wait?"

 

Selv sitter jeg faktisk tyngre inne i KVI enn jeg har gjort på lenge, og akter å sitte stødig fram til utbytte og overgang til AKER B)

Link to comment
Share on other sites

Vi får se om du tjener på det,s elv har jeg tapt på ver en trade i KVI mer eller mindre..og triggere står i kø..

 

Tror på AKER i 200 iløpet av oktober, og håper det skjer til uka.

Link to comment
Share on other sites

Ikke bry dere om tradingen min, jeg tror også Aker og Kværner skal videre opp. Forsøker likevel å få med noen kroner når jeg tror det er mulig, det kan slå begge veier...

52436[/snapback]

 

Om en skal forsøke å trade i AKER, hva er teknisk topp i aksjen. Slik jeg ser det er teknisk topp ca 210 før evt. ny dipp. Men denne gangen er jeg usikker. Jeg har først nå vært obs på den egentlige verdien bak selskapet. Etter dagens oppgang i AKVER, AKY osv, er verdien pr AKER 275,60 :) Skal vi kanskje ha en reprising av selskapet ? Vil muligens "Røkke-Rabatten" minske denne gangen ?

 

Spennende er det uansett :D :D Gleder meg allerede til neste uke.

Link to comment
Share on other sites

Teknisk topp i AKER er vel dagens regnskapsmessige verdi (275.-...??) pluss inntjeningsevnen fremvoer, ca 8-12% av ordreboken? Samt litt bonus for nyskapning og vyer.

 

Stay long and cool.. <_ tror fortsatt vi bare er i starten av den virkelig oppgangen for hele konglomeratet.>

Link to comment
Share on other sites

Aker Drilling har bestilt to halvt nedsenkbare

boreplattformer for operasjon under ekstreme forhold på

fast pris kontrakt. De to identiske plattformene av typen

Aker H-6e skal designes og bygges av Aker Kværner og vil

koste om lag NOK 3 800 millioner hver. Den første skal være

klar til boring i februar 2008. Den andre åtte måneder

senere.

 

Aker Drillings to boreplattformer har egenskaper som gjør

dem svært godt egnet for boring under ekstreme forhold, for

eksempel på ultradypt vann, i værharde områder, i arktiske

strøk og langt fra eksisterende infrastruktur. Disse

egenskapene gjør Aker Drilling-plattformene til

oljeselskapenes naturlige førstevalg for boring av

letebrønner i krevende områder og serier av

produksjonsbrønner over hele verden.

 

- Plattformdesignet Aker H-6e er noe helt nytt i

riggbransjen. Riggene er nummeret større enn øvrige

sjettegenerasjonsrigger, derfor betegnelsen e for ekstrem.

Det gir dem spesielle fortrinn i konkurransen om framtidige

boreoppdrag for miljø- og sikkerhetsbevisste oljeselskap,

sier Martinus Brandal, konserndirektør i Aker.

 

- Aker Kværner har unike referanser og erfaring med bygging

av liknende plattformer og en dokumenterbar evne til å

gjennomføre prosjekter i henhold til plan og på budsjett.

Dette gir oss trygghet for prosjektet, sier Brandal. Han

legger til at kontrakten med Aker Kværner inneholder

attraktive opsjoner for bygging av ytterligere to

plattformer for levering i henholdsvis 2009 og tidlig i

2010.

 

Aker Drilling-plattformene har større dekksareal og

lastekapasitet enn andre tilsvarende rigger. De har

fremragende stabilitet som gjør dem egnet til sikker

operasjon i røff sjø. Med vertikal lagring av stigerør og

casing sikres et lavt tyngdepunkt og ytterligere styrket

stabilitet. Boresystemene er bygget rundt avanserte doble

RamRig® fra Aker Kværner MH. Det gjør det mulig å

fjernstyre boreaktiviteter og diagnostisering fra land.

Boligkvarteret om bord har større kapasitet enn tilsvarende

plattformer, men har fleksibel design og kan lett tilpasses

spesielle behov. Riggene har full vinterisering.

 

Aker Drilling er et nytt riggselskap opprettet av Aker ASA

som et heleid datterselskap av Aker Capital. Andre eiere

vil bli invitert med ved å skyte inn kapital i en rettet

emisjon (private placement) i Aker Drilling.

Markedsføringen av selskapet i USA og Europa starter denne

uken med Enskilda Securities og Pareto Securities som

hovedtilretteleggere. DnB NOR Markets er også tegningssted.

 

Aker Capitals eierandel i Aker Drilling etter emisjonen vil

være om lag 20 prosent. Det er planen at selskapet vil søke

om børsnotering i Oslo innen utgangen av 2005.

 

Kontrakten med Aker Kværner er inngått med forbehold blant

annet om endelig styregodkjennelse i både Aker ASA og Aker

Kværner ASA, som etter planen vil foreligge i løpet av

oktober.

 

Vedlagt følger pressemelding med fakta-ark og presentasjon.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er på vei inn igjen med hovedbeholdningen, ser det ann bittelitt - ESO trykker litt på morningen.

 

Den betingete kontrakten på Aker Drilling riggene er på plass, og da antar jeg de fleste tekniske spesifikasjoner og kost/plan også er det. Nå er det finansieringen som må falle på plass, deretter kommer selskapet forhåpentligvis på børs.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fortsatt litt prpblemer med Akers balanse...

 

I presentasjonen oppgir de 415 mill som verdi av ikke-børsnoterte investeringer.

 

 

Da Aker Invest ble etablert var verdien av eiendelene som ble lagt inn i selskapet 880 mill. (I tillegg kommer 30 mill i gevinst på Eastern Drilling aksjene.) 60% av 880 mill er alene 528 mill.

 

I tillegg er Sea Launch bokført med 188 mill (USD 29 mill).

 

Aker Material Handling må da være verdt noe ?

 

Bokføres in-house-greier som Aker Asset Management og Aker Insurance Services med 0 i verdi?

 

Hvilken gjeld/negativ verdi mangler jeg oversikt over?

Link to comment
Share on other sites

Hector, de 29 millioner dollar som Sea Launch står oppført med i balansen er lånet som de håper på å få tilbakebetalt. Vanlig proserdyre er vel å angi egenkapitalen som verdsettelse av ikke børsnoterte datterselskaper, slik at den reele verdien av f.eks. Aker Material Holding ikke kommer frem i konglomeratene.

 

Mulig det ligger noen føringer her i IFRS, men da må Aker Material Holding bedre bunnlinjen for at verdien av denne posten i konglomeratet skal øke.

 

I mine regneark har jeg lagt inn 500 mill i verdi for Aker Material Holding.

Link to comment
Share on other sites

Hadde flaks med utgang på fredag og inngang i dag, morsomt med kontraktsras i AKVER, selv om jeg tror markedet/analytikere gjesper litt og tenker at dette er ikke mer enn det må være. Faren for flere milliardkontrakter i den nærmeste tiden er også stor, som Myrseth ville sagt: Risikoen er på oppsiden...

 

Her er oppdatert oppsett slik jeg har postet tidligere, som altså bare lister børsnoterte verdier+14 kroner i utbytte.

 

Ticker Antall aksjer Aksjekurs Verdi

AKVER 27.520.930 390 10.733.162.700

AKY 11.452.930 350 4.008.525.500

AKS 32.474.910 39,5 1.282.758.945

AKASA 15.097.200 75 1.132.290.000

BJØRGE 17.520.000 12 210.240.000

Utbytte 72.374.728 14 1.013.246.192

 

Sum: 18.380.223.337

 

Antall Aker A: 72.374.728

Aksjekurs: 195

Market Cap: 14.113.071.960

 

Børnoterte verdier bak hver Aker aksje: 254,0

Rabatt: 30,24 %

 

Hva annet som bør plusses på får være opp til hver enkelt, regnearket til Langøy viser nok verdier over 280 bak hver AKER aksje etter dagens trading.

 

 

Edit: Etter oppdateringen av forumet får jeg desverre ikke til den gode lesbareheten lenger.

Link to comment
Share on other sites

Angående Aker Drilling, jeg har ikke lest prospekt eller lignende, men her er noe av det som har stått i media. Det bør vel tas med en stor klype salt... Aker skal eie ca. 20% av Aker Drilling etter emisjonen på 2,5 mrd. Dette priser i tilfelle selskapet til 3,125 milliarder - hvor Aker's 20% utgjør 625 millioner.

 

Dette utgjør en merverdi pr. Aker aksje på 8,6 kroner.

Link to comment
Share on other sites

Legger inn en av mange anbefalinger på AKER. Klippet fra HO

 

Tre superaksjer

 

Tre børsnoterte selskaper beskrives som superaksjer. Her er listen.

 

 

Artikkel av: Øystein Byberg (5.10.05 08:27)

 

 

 

Tre aksjer blir tatt med i Økonomisk Rapports "superportefølje", som består av de aksjene som er hyppigst anbefalt av ekspertene:

Opticom

Aker

SuperOffice

Link to comment
Share on other sites

Den generellt stemningen i olje/oljerelaterte med kraftig fall i OSX indeksen i går kveld tatt i betraktning, må jeg si AKER holder seg meget bra i dag. Jeg tror det er mange som sitter short i WTI/oljeservice nå, og stemningen kan snu dramatisk (eller forsterkes) på dagens lagertall fra DOE.

 

Vi kan se ett fall ned mot/under $60 dersom lagertallene tolkes som positive, da blir det nok dårlige tider for oljeservice noen dager.

Link to comment
Share on other sites

Blodrødt.... AKVER er en av de største taperne, med fall på 7,76%. Aker fallt enda mer, 8,18% ned. Jeg har ikke regnearket tilgjengelig, men rabatten har selvsagt økt. Og det er kanskje ikke så rart dersom man ser kortsiktig på det:

 

- Aker prøver å selge en spekulativt riggprosjekt denne uken, det sier seg selv at det blir tøfft når klimaet er som dagens...

- Vi vet at Aker's Q3 resultat blir belastet med flere hundre millioner i skattekrav fra USA.

 

Disse to elementene skaper nok en viss skepsis for den kortsiktige utviklingen, men bare fallet i dag er større enn om man legger Aker Drilling eventyret på is + skattekravet. Men i dag skulle jo allt selges, og da kommer slike utslag.

 

For AKVER tror jeg imidlertid nedsiden er begrenset frem mot Q3, det samme gjelder AKY. Jeg tror derfor det værste er over - men noen raskt comeback blir det neppe.

 

Hva tror dere andre?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...