Jump to content

AKER - Aker ASA


Pirelli

Recommended Posts

 

For AKVER tror jeg imidlertid nedsiden er begrenset frem mot Q3, det samme gjelder AKY. Jeg tror derfor det værste er over - men noen raskt comeback blir det neppe.

 

Hva tror dere andre?

 

Q3 blir en rein fornøyelse for hele Røkke-konglomeratet. Det er jeg helt sikker på. :)

 

I dag var markedet preget av rein panikk. På slike dager er det egentlig best å slå av PC'en og heller ta seg tur på cafe. Skal innrømme at jeg var småkvalm når kursene var ned nesten 10 %, men å selge var aldri i mine tanker.

 

Rabatten i AKER i forhold til underliggende verdier er ca 2% høyere nå enn hva de var på dagen da de la fram sine egne verdioverslag.

 

De neste dagene blir sikkert noe nervøse, men noe større nedgang lik dagens tror jeg ikke på.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 914
  • Created
  • Last Reply

Jeg er veldig i tvil om hva vi kan forvente framover etter dette.

AKVER's massive nedgang er skremmende, og jeg tror kanskje Ivers er litt for optimistisk(?)

 

Håper jeg tar feil ;) , men DOW er i skrivende stund ned 0,4% og Nasse ned 0,75%.

Det lover ikke bra for morgendagen heller, selv om vi neppe får en like stor skrell to dager på rad.

 

Det beste(?) med denne dagen var at jeg var ute av landet, og ikke fikk med meg noen ting før i kveld.

Som Bartender sier er det nok best å ta seg en pause på slike dager uansett (dersom man ikke har mye cash tilgjengelig).

Link to comment
Share on other sites

For AKVER tror jeg imidlertid nedsiden er begrenset frem mot Q3, det samme gjelder AKY. Jeg tror derfor det værste er over - men noen raskt comeback blir det neppe.

 

Hva tror dere andre?

 

Liker ikke utviklingen for Røkke-konglomeratet i denne korreksjonen. Synes de fikk en vel drøy nedgang, men samtidig har jeg syntes de har hatt en vel drøy oppgang også siden i sommer. - (Har mistet 79,8 kartonger/kasser med Laphroaig på to dager!,... og før børsen åpner i morgen er det nok 80... sørger personlig for det :rolleyes: )

 

Men jeg tror faktisk at når dette roer seg, så er det akkurat slike selskap som AKVER og AKER som blir sittende igjen som vinnere til slutt. - Selskapene her er i et godt driv, pen ordreinngang, og selv med fallende oljepris må olje/energi-produsentene oppgradere sine innstallasjoner videre fremover, og det så snart som mulig for ikke å få nye toppriser slik det har vært de siste månedene. - Selv om børskursen har rast kraftig et par dager, har jo det ingen innflytelse på selskapene og deres virksomhet. Heldigvis.

 

Ser ikke vekk fra at jeg deler Ivers optimisme. Oljeprisen i seg selv er ikke drivkraften bak industriforetaket Aker, så her tror jeg vi har hatt en overreaksjon i markedet.

 

Vel, tiden vil vise.

 

Blir sittende long her likevel. - Og det skulle ikke forundre at oljeprisen vil gå som en jo-jo (sammen med engergirelaterte aksjer) de neste ukene.

Link to comment
Share on other sites

Poenget i Ivers og Bartenders entusiasme deler jeg, AKVER og AKY kommer til å oppleve en fantastisk resultatvekst. Nå er det vel imidlertid få som ikke har fått med seg akkurat det (er det priset inn?), men markedet vil nok likevel juble når tallene kommer (OK, det er min subjektive mening :D )

 

Helt objektivt så tror jeg AKY nærmer seg toppen i sykelen når det gjelder ordreinngang, men resultatmessig er det mange kvartaler til toppen er nådd. Når det gjelder AKVER så tror jeg det er adskillig tid til toppen i sykelen er nådd, dersom ikke oljeprisen skulle falle under $30 og alle planer om LNG/olje prosjekter blir lagt på hyllla igjen...

 

Når børsen får slike utslag som i går er det fordi mange aktører vil selge uansett hvilken pris de får, dette kommer av at investorer benytter SL filosifi og at salgskåte (les kurtasjekåte) meglere ringer rundt å sier at det nå er riktig å selge. Men det ble etterhvert solid volum på gårsdagens nedgang, så jeg har ikke store forhåpninger til dagens sesjon heller.

 

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Noen som har en vettig forklaring på nedgangen i Røkke-konglomeratet?

 

Jeg er mere som stort spørsmålstegn i dag. AKY melder om ny stor kontrakt, AKVER skal vistnok ha raket til seg en kontrakt med Chevron og begge er ned :blink:

 

Tror for det meste nedgangen kan tilskrives nervøse tradere som ikke har råd til en dipp.

Link to comment
Share on other sites

Jeg begynner å bli nervøs, det er noe som ikke stemmer....MEN... kan jo være at vi skla ned til torsdagens bunn,en gang til, og så starte ferden opp. Q3 tallene blir umåtelig viktige!! Om de slårfeil, så KAN det se ut som vi er satt mange mnd tilbake...

 

Jeg tror derimot at det er nervøsiteten som sender oss ned,og at nervøsiteten svinner når AKVER legger frem Q3. <_>

Link to comment
Share on other sites

Utiklingen den siste uken har jo ikke akkurat vært hyggelig for aksjonærer i Røkke-systemet :(

 

Men, det er vel lys i enden av tunnellen dersom oljen stabiliserer seg/stiger, og USA snur oppover <_>

 

Litt teknisk oppmuntring kan vel være på sin plass?

 

AKER er oversolgt (RSI og stokastisk)

AKVER er oversolgt (RSI og stokastisk)

 

KVI følger jo bare etter AKER, og vil nok fortsette med det fremover (selv om rabatten sikkert vil bli utjevnet i dagene før den tas av børs). Det tekniske er derfor ikke så interessant, men bildet er nå likt som for AKER og AKVER; aksjen er oversolgt.

 

AKY gir ingen spesielle tekniske signaler.

 

AKY-kontrakter kommer jevnt og trutt uten at kursen affekteres i det minste.

AKVER-kontrakter har det også vært i det siste, og jeg regner med at det kommer offisiell melding i dag(?) om kontrakt på bygging av en produksjons-semi for ChevronTexaco i GoM. Igjen har ikke dette medført noe positivt (snarere tvert imot :angry:).

 

Jeg håper og tror at vi i løpet av denne uken vil få en rekyl i AKER/KVI/AKVER basert på tekniske signaler samt positiv nyhetsstrøm.

Jeg ser heller ikke bort ifra at enkelte skal posisjonere seg på forventninger til gode Q3-tall før disse kommer 26/10.

 

Håpet er lysegrønt :lol:

Link to comment
Share on other sites

Utiklingen den siste uken har jo ikke akkurat vært hyggelig for aksjonærer i Røkke-systemet :(

 

Men, det er vel lys i enden av tunnellen dersom oljen stabiliserer seg/stiger, og USA snur oppover <_>

 

Litt teknisk oppmuntring kan vel være på sin plass?

 

AKER er oversolgt (RSI og stokastisk)

AKVER er oversolgt (RSI og stokastisk)

Håpet er lysegrønt :lol:

 

Minner meg sterkt om slutten av April i år da aksjene var like oversolgt og 14d RSI var nede i 30. Aksjene gikk kraftig ned flere dager på rad.

 

Jeg feiget til slutt ut og solgte meg kraftig ned noe som er den største brøleren min i år. Kursene snudde selvfølgelig på samme tid og jeg kom meg ikke inn igjen på samme nivå. Dette tapte jeg mange tusen på, veldig mange tusen.

 

Jeg tror dette går bra framover.

Link to comment
Share on other sites

Enig med at dette ligner på nedgangen i vår, og dertil hadde vi jo en kraftig oppgang etter nyttår. Akkurat som nå fra slutten av juli, med påfølgende korreksjon.

 

Tro om det er en trend som kommer til å fortsette? Kan bli interessant rent tradingsmessig om vi får en opptur til nye høyder.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har en vettig forklaring på nedgangen i Røkke-konglomeratet?

 

I dagens DN (DN, 2005-11-10, side 4) pekes det på usikkerhet rundt Aker Drilling-emisjonen som "en vesentlig grunn".

 

Det kan i hvert fall har vært medvirkende til at det generelle fallet trakk ekstra hardt i AKER/KVI.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror også Aker Drilling emisjonen må ta skylden for at usikkerheten i øyeblikket er stor rundt konglomeratet. For AKER's del utgjør merverdien i prosjektet under 10 kroner pr. aksje, men det værste ville vel vært om hele prosjektet legges på hylla for da vil jo AKVER miste EPC kontrakten.

 

Maksimalt uflaks med timing, dette blir som å selge paraplyer i solskinn.

 

Ett annet moment er oljeprisen, selv om konglomeratet ikke er direkte eksponert i olje er det ikke bra om oljeprisen skulle falle f.eks. under $40. Jeg tror ett kraftig fall i oljeprisen vil gi en usikkerhet for investeringer i sektoren, og da vil AKVER/AKY begynne å få fallende omsetning fra 2007. Da er toppen av sykelen inne og selskapene vil ikke fortjene en P/E som i dag. Kortsiktig henger det veldig mye på den kommende kvartalsrapporten... Jeg tror AKVER og AKY innfrir forventningene, jeg tror heller ikke på ett dramatisk fall i oljeprisene - derimot tror jeg på en høy oljepris gjennom hele 2006 også og kjempestore investeringer innenfor olje og gass.

 

Optimist til tross... :D

Link to comment
Share on other sites

Rabatten i mitt regneark har økt voldsomt i AKER/KVI...

 

Sum børsnoterte verdier + ubytte: 18 062 601 887

 

Antall aksjer i Aker (A): 72 374 728

Aksjekurs: 170

Market Cap: 12 303 703 760

 

Børnoterte verdier bak hver Aker aksje: 249,6

Rabatt: 46,81 %

 

 

Jeg poster ikke verdien av de forskjellige delene pga. dårlig lesbarhet, antar de fleste som følger selskapene har laget sitt eget regneark likevel :)

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Tenkte først å PMe deg, men tenkte heller å ta det her..

 

Vil bare si at jeg setter stor pris på ditt engasjement, og leser ivrig dine uregninger og analyser.

 

Jeg trorvi skal opp, så fremt USA ogoljen holderseg på de nivåene vi liker. Akkuratt nå steg DJIA 50punkter på rappen,men fallersikkert ned igjen...

 

Slik jeg forstår det er AKERdrilling sjebnen avgjort innen uken er omme, og dermed kan det bli knall og fall,eller et lettelsens sukk for oss som sitter iRøkke-selskapene AKER, KVI og AKVER. <_>

 

Noen som vet med sikkerhet når AKER drillings sjebne blir bestemt?

Link to comment
Share on other sites

Nå ser det ut til at OSE skal få litt starthjelp av oljeprisen og ikke minst OSX/OIX selskapene i USA i morgen, da blir det spennende å se hvorvidt konglomeratet kan riste av seg den negative psykologien.

 

Takk for tilbakemeldingen Ivers, det er en flott Røkke menighet her på AF - med god tone... Men vi burde vel hatt en skikkelig skeptiker å bryne oss på :)

Link to comment
Share on other sites

Forutsatt atalt gårgreit med firmaet(ene) og Aker drilling er i boks, så er det vanskelig å være bear pået selskap i vekst med 45%rabatt på underliggnede verdier,men jeg kan godt ta på meg rollen som negativ B)

 

Jeg er glad om bunnen i AKER var idag,jeg.. livskvaliteten synker i takt med at kursen synker nærmere og nærmere inngangen min i KVI... så får håpe det har snudd. Hva er de indeksene du la ut.. indeks forusas olje osv.aksjer??? Har du sanntid på oljen?? ;)

Link to comment
Share on other sites

Godt poeng, litt for trett/ sløv der..

 

Dersom ikke vi småaktører har fått sjansen til å delta i AKER-drilling antar jeg at de har fått nok store kunder/institusjoner til å bidra.

 

Ivers

Link to comment
Share on other sites

Ivers, Hector skriver restrukturering, ikke rekruttering :lol:

 

Har vært en runde på Pareto, DNM og Enskilda sine websider, siden de er tilrettelegger i den pågående emisjonen i Aker Drilling tenkte jeg de hadde offentliggjort ett prospekt - men neida, utilgjengelig for hvermannsen... Emisjonen lukkes torsdag 14.10.

 

Men rundturen har likevel gitt resultater, jeg tegner meg muligens i Cermaq nedsalget/emisjonen - Virker som om JF "has a hard'on" for det selskapet.... Men det er selvsagt offfff topic.

 

Dersom noen føler seg kallet er det sikkert mulig å få tilsent Aker Drilling prospektet på mail, dersom man ber pent til en av tilretteleggerne.

Link to comment
Share on other sites

Kongeblått... AKVER trekker oppover og konglomeratene lettes av at Aker Drilling emisjonen kan avsluttes med en forsåvidt positivt børsklima... trur eg. Ser at amerikanerne sammen med ESO og PA er nettokjøpere i AKER til nå i dag, positivt!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...