Jump to content

AKER - Aker ASA


Pirelli

Recommended Posts

Nå skal vi vel ikke være for kravstore?

 

Uansett om AKER/KVI/AKVER skulle slutte noe under dagens topp er jeg godt fornøyd med 2-5 prosents stigning B)

 

Vi må jo spare noe oppgang til de kommende dagene også :P

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 914
  • Created
  • Last Reply

Det var da fælt så pessimistisk du var?

 

I skrivende stund:

 

AKER er opp 3,53%

AKVER er opp 2,04%

KVI er opp 4,4%

 

Jeg blir særdeles overrasket dersom vi skulle ende i rødt på noen av disse i dag.

Link to comment
Share on other sites

Nå har OSE snudd fra blått til rødt i løpet av ettermiddagen, det skal ikke mange cents nedgang i WTI før overnervøse investorer 'sikrer' sine trader i disse dager. Og mange som har hengt seg fast de siste dagene ser kanskje en anledning til å komme seg ut når bildet ser noe bedre ut enn i går.

 

Syns dagen i dag har vært positiv og den har absolutt styrket meg i troen på den umiddelbare fremtid ;)

 

Aker Drilling blir tilgjengelig for trading på unotertlisten i morgen eller fredag, da kan vi plusse inn den verdien i AKER caset.

Link to comment
Share on other sites

Aker Drilling er fulltegnet

dn.no

Milliardemisjonen i Aker Drilling er fulltegnet, hvis man skal tro rykterbørsen i London.

 

Kjell Inge Røkke-selskapet Aker Drilling er i disse dager i ferd med å hente inn 2,5 milliarder kroner i egenkapital og 800 millioner kroner i et konvertibelt lån for å bygge to rigger i superklassen.

 

- Ryktene går i investormiljøet om at Aker Drilling allered er fulltegnet. Der forklarer mye av kursoppgangen, sier analysesjef Karl Otto Eidem i Norse Securities til Finansavisen.

 

Tegningsresultatet er klart tidligst mandag. Hvordan noen kan konkludere med at emisjonen er fulltegnet var ifølge Finansavisen ikke mulig å få klarhet i.

 

Dersom dette er riktig gjenstår det fortsatt å se i hvilken ende av prisintervallet emisjonen blir satt i, og om Aker ASA vil beholde en eierandel i Aker Drillling til en verdi i området 476-930 millioner kroner.

Link to comment
Share on other sites

AKER - AKER DRILLING-EMISJON OVERTEGNET

 

http://www.newsweb.no/index.asp?melding_ID=114678

 

To dager før plan avsluttet Aker i går kveld en meget

vellykket emisjon i Aker Drilling. Emisjonen på til sammen

2,5 milliarder kroner ble overtegnet øverst i det indikerte

prisintervallet. Aker Drilling vil på et styremøte senere i

dag fastsette tildeling i emisjonen.

 

Aker Drilling har gjort avtale med Aker Kværner om bygging

av to boreplattformer av typen Aker H-6e. Dette er verdens

største og mest avanserte plattformer. De er spesiallaget

for boring under ekstreme forhold, i værharde områder, på

ultradypt vann, i arktiske strøk og langt fra eksisterende

infrastruktur.

 

- Aker Drilling og den nye plattformtypen har fått en

fantastisk respons i markedet. Investorene har sett, og

verdsatt, at Aker H-6e vil ha spesielle fortrinn i

konkurransen om framtidige boreoppdrag for miljø- og

sikkerhetsbevisste oljeselskap, sier Martinus Brandal,

konserndirektør i Aker.

 

Etterspørselen etter boreplattformer er stor og forventet å

øke i tiden framover, spesielt for slike store og avanserte

plattformer. Aker Drillings første plattform skal være klar

til borestart i februar 2008. Den andre skal stå klar i

oktober samme år. Aker Drilling har opsjon på ytterligere

to slike plattformer for levering i 2009 og tidlig i 2010.

 

Parallelt med den rettede emisjonen er det plassert et

konvertibelt obligasjonslån på til sammen 800 millioner

kroner. Obligasjonslånet var betydelig overtegnet allerede

før forrige helg. Aker Drilling har mottatt tilbud på

banklån på inntil 5 milliarder kroner som sikrer

finansiering av plattformene.

Link to comment
Share on other sites

Enig i det Hector, men AKER faller uansett.

Børsen er jo knallrød, så klimaet er ikke det beste, men jeg forstår ikke at kursen skal ned på en dag som dette :angry:

 

Får håpe på en rekyl utover dagen når folk kommer til fornuften :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Nei, kursutviklingen er ikke akkurat noe å skryte av. Svak OSE, sell on news, Røkke fortsatt litt upop, etc.

 

Aker får i løpet av neste uke ca 1 mrd inn på bok. Hva skal pengene brukes på? Ser vi et bud på Bjørge snart?

Link to comment
Share on other sites

Litt om Akers planer i Vardø.

 

 

Bare navnet, Aker Barents Base, indikerer at man ikke kun ser for seg å sløye fisk

 

Aker Barents Base AS har som ambisjon over tid å utvikle eiendommen på Svartnes til en maritim næringshage der også andre aktører, både innenfor fisk og annen næringsvirksomhet, vil bli invitert til å delta.

Link to comment
Share on other sites

Dette er jo urasjonelt... Kan se ut som korreksjonen blir lang... VI får håpe det var 165, som var bunnen, men ikke vet jeg. AB krysset stor post(er)...

 

Ettersom alt faller, go særlig de som presenterer tall, så må nok AKVER og AKYgjøre det spydskarpt, om det skal holde til oppgang... men jeg lever fortsatt i troen, og selger ikke en eneste aksje, vinn eller forsvinn for min del.. <_>

Link to comment
Share on other sites

AKER - AKER DRILLING-EMISJON

 

Aker Drilling har i dag besluttet å emittere 67,8 millioner

nye aksjer til kurs 36,85 kroner. Prisintervallet i

emisjonen var på forhånd satt til 32,00 - 36,85 kroner.

 

Aker Drilling har etter emisjonen 93 millioner aksjer.

Implisitt markedsverdi er 3,4 milliarder kroner.

 

Aker har gjennom sitt heleide datterselskap Aker Capital

tegnet seg for aksjer for 20 millioner dollar i emisjonen.

Etter dette eier Aker Capital i overkant av 30 prosent av

selskapet.

Link to comment
Share on other sites

Ser svart ut mhp dagens kursutvikling, men bare positive ting selskapsmessig. Emisjonen var en kjempesuksess: De 2,5 mrd ble lett hentet inn, og Aker beholder hele 30+% i selskapet.

 

 

AKER - AKER DRILLING-EMISJON

 

http://www.newsweb.no/index.asp?melding_ID=114713

 

Aker Drilling har i dag besluttet å emittere 67,8 millioner

nye aksjer til kurs 36,85 kroner. Prisintervallet i

emisjonen var på forhånd satt til 32,00 - 36,85 kroner.

 

Aker Drilling har etter emisjonen 93 millioner aksjer.

Implisitt markedsverdi er 3,4 milliarder kroner.

 

Aker har gjennom sitt heleide datterselskap Aker Capital

tegnet seg for aksjer for 20 millioner dollar i emisjonen.

Etter dette eier Aker Capital i overkant av 30 prosent av

selskapet.

Link to comment
Share on other sites

En god dag, dersom man bare leser nyhetene og ikke ser på aksjekursene

 

Når AKVER faller som den gjør er det ikke så rart kanskje at AKER ramler med, og det er vel liten tvil om at SV kan stikke manger kjepper i hjulene for aktiviteten Aker Kværner skal leve av i NORGE fremover. Når jeg selv åpnet nettavisen i morges og fikk ett kjempestort bilde av en glisende Djupedal på toppartikkelen kjente jeg selv ett snev av kulde nedover ryggraden. Legg dagens politiske utspill fra Soria Moria og lekkasjen om at Kristin får finansdepartementet på toppen av det seneste børsklimaet - så får vi dagens børsfall. Nå vil vi slite med masse tekniske salgssignaler i tiden fremover også...

 

Men som dere vel skjønner utfra min blodrøde intro, jeg sitter, og jeg er optimist :D - eller en jævla kapitalist som Djupedal ville kalt meg...

Link to comment
Share on other sites

En god dag, dersom man bare leser nyhetene og ikke ser på aksjekursene

 

Når AKVER faller som den gjør er det ikke så rart kanskje at AKER ramler med, og det er vel liten tvil om at SV kan stikke manger kjepper i hjulene for aktiviteten Aker Kværner skal leve av i NORGE fremover. Når jeg selv åpnet nettavisen i morges og fikk ett kjempestort bilde av en glisende Djupedal på toppartikkelen kjente jeg selv ett snev av kulde nedover ryggraden. Legg dagens politiske utspill fra Soria Moria og lekkasjen om at Kristin får finansdepartementet på toppen av det seneste børsklimaet - så får vi dagens børsfall. Nå vil vi slite med masse tekniske salgssignaler i tiden fremover også...

 

Men som dere vel skjønner utfra min blodrøde intro, jeg sitter, og jeg er optimist :D - eller en jævla kapitalist som Djupedal ville kalt meg...

Kjøper alt jeg kan, inkl. damer med makt om det røyner på (Kristin Halvorsen har IKKE makt til annet en å skremme idioter).

Link to comment
Share on other sites

En god dag, dersom man bare leser nyhetene og ikke ser på aksjekursene

 

Sant nok,...

 

Men når vi først skal ha en korreksjon så var utgangspunktet meget høyt for AKER og AKVER, likevel, jeg er skuffet over nedturen på tross alt slike gode nyheter og fremtidsutsikter som emisjonen ga.

 

Blir vel en del ekstra på AKER nå? Skulle tro at en del av emisjonen går glatt inn i kassa for så ut igjen som utbyttet f.eks.- ??

 

Beholder AKER 30% av riggene er jo det også en solid inntekt når de kommer i drift.

 

Jeg blir nå sittende "superlong" fortsatt, og etter dagens solide fall skal det jo heller ikke så mye til før vi kanskje ser en dobbling av kursen?

Link to comment
Share on other sites

AKER - AKER DRILLING-EMISJON

 

Aker Drilling har i dag besluttet å emittere 67,8 millioner

nye aksjer til kurs 36,85 kroner. Prisintervallet i

emisjonen var på forhånd satt til 32,00 - 36,85 kroner.

 

Aker Drilling har etter emisjonen 93 millioner aksjer.

Implisitt markedsverdi er 3,4 milliarder kroner.

 

Aker har gjennom sitt heleide datterselskap Aker Capital

tegnet seg for aksjer for 20 millioner dollar i emisjonen.

Etter dette eier Aker Capital i overkant av 30 prosent av

selskapet.

 

Dvs verdien totalt på Aker Drilling er 3.427.050.000. Om Aker eier 30% utgjør dette kr 1.028.115.000,- . Ikke værst om man ser på at de har investert 20 mill USD ca 130 mill NOK pluss utgifter til administeringen av emisjonen.

 

En fortjeneste et sted mellom 850 og 900 mill NOK.

 

Har jeg forstått rett eller er jeg ute å sykler her ??:blink:

Link to comment
Share on other sites

Dette virker bunnløst, fallet i AKVER kom noe overraskende på meg. At AKVER skulle bli en av de største taperne i ett korrigerende oljemarked ville jeg ikke trodd på forhånd.

 

Det kan være at noe har skjedd som ikke hele markedet har fått informasjon om ennå, og det er bare 14 dager til kvartalsrapporten ligger på bordet. Men mest av alt tror jeg på en noe i nærheten av en konspirasjon.... At en del meglerhus har fått store salgsordre i AKY/AKVER og benyttet anledningen til å shorte AKER/KVI i samme slengen.

 

Nå sliter jeg litt med å finne lyspunkter på kort sikt, men kanskje noen andre kan være behjelpelige ;)

Link to comment
Share on other sites

Vi har sett tidligere at Røkke-aksjene har hatt en tendens til å falle omtrent dobbelt så mye som alt annet. (Men så har de også steget mer.)

 

 

Positivt?

 

AKVER har fått flere store kontrakter de siste ukene. (2 rigger for Aker Drilling + understellet til Blind Faith)

AKY har fått flere store kontrakter de siste ukene. (Et par-tre AHTSer og en brønnintervansjonsbåt)

RSI(14) er lav.

Aker Drilling emisjonen var en kjempesuksess. (Kunne med letthet fått inn 5 mrd i EK, Aker fikk inn ca 900 mill på prosjektet)

Verden må investere i olje/gass-utvinning.

(Bjørge kan nå kjøpes billig?)

(Noe er på gang med Sea-Launch.)

Hvitfiskmarkedet i Eurpoa er sterkt.

Vi får snart utbytte. Skattefrie penger vi uansett får. Selv om kursen er ned 25% får vi like stort utbytte. (Prosentvis blir det jo egentlig bedre.)

 

 

Negativt.

 

Stemningen på OSE er sur og muggen og preget av frykt og sikring av gevinster fra tidligere i år. Det vil snu. OSE er kanskje ikke superpop for øyeblikket, men alle pengene fra utlandet vil ikke forsvinne.

Link to comment
Share on other sites

Dette virker bunnløst, fallet i AKVER kom noe overraskende på meg. At AKVER skulle bli en av de største taperne i ett korrigerende oljemarked ville jeg ikke trodd på forhånd.

 

Det kan være at noe har skjedd som ikke hele markedet har fått informasjon om ennå, og det er bare 14 dager til kvartalsrapporten ligger på bordet. Men mest av alt tror jeg på en noe i nærheten av en konspirasjon.... At en del meglerhus har fått store salgsordre i AKY/AKVER og benyttet anledningen til å shorte AKER/KVI i samme slengen.

 

[...]

Derfor faller Aker Kværner

Link to comment
Share on other sites

Har du gjort deg klar for dybdykking Hector? Kledelig avatar....

 

Skal inrømme at min interesse for å følge 'tett' med på børskursenen dalte i takt med mine aksjers verdi forrige uke, i seg selv ett kraftig faresignal.... Har vært i nettopp den situasjonen ved ett par anledninger før, men føler meg merkverdig komfortabel med AKER i foret akkurat nå tiltross, eller det vil si, jeg har tro på at det ordner seg...

 

Har vel en følelse av at resten av menigheten sitter stille også, eller gjør som Kelly - laster opp.

 

Det blir en spennende uke, uken før avgjørende tallslipp...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en ekkel følelse, synes det hele er så urasjonelt, og når noe først faller, kand et falle langt. Måtte bare stemningen snu, så tror jeg på rally, men om det fortsetter ned til uka på OSE, tror jeg AKER og KVI får bank videre ned.

Selv har jeg halvert beholningen min nå.. bedre sent enn aldri. <_>

 

Kort sagt, føler meg ukomfortabel.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en ekkel følelse, synes det hele er så urasjonelt, og når noe først faller, kand et falle langt. Måtte bare stemningen snu, så tror jeg på rally, men om det fortsetter ned til uka på OSE, tror jeg AKER og KVI får bank videre ned.

Selv har jeg halvert beholningen min nå.. bedre sent enn aldri. <_>

 

Kort sagt, føler meg ukomfortabel.

 

Ukomfortabel,...? Neppe, dersom du har tatt gevinstsikring.. :) .

 

Sitter igjen med halvparten,.... <_ bra har fortsatt troen og gevinstsikringen gir for ytterligere fall eventuell mere gevinst ved oppgang... alt i en fin strategi.>

 

Egentlig aksjemarkedet i ett nøtteskal.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...