Jump to content

KVAER - Kværner ASA


Pirelli

Recommended Posts

En ting er sikkert; skal man eie aksjer i Kværner bør man helst ha et avslappet forhold til kursen. Det er få selskaper med såvidt regelmessig nyhetsflom hvor kunnskapsnivået i markedet er lavere. Det oppstår derfor titt og ofte psykologiske triggere som kan bidra i ens anstrengelser for å puffe kursen dit man ønsker. Dagens "nyhet" om Sea Launch resulterte i at KVI ble tradet mellom 24.50 og 25.00 mesteparten av dagen. Problemet sett fra shortselgernes ståsted er at det begynner å bli forferdelig lite aksjer til salgs på disse nivåene. Jeg ser da bort fra sperren på 11000 aksjer som har blitt flyttet litt rundt i et par uker nå. Dagens innsats resulterte dermed i et skikkelig mageplask da UBS kjøpte en studentpost (600 aksjer) i sluttauksjonen og løftet kursen fra 24.70 til 25.40. Resultatet ble en oppgang på 40 øre (+1.60%). Plutselig så kjøpersiden sterk ut med "tilfeldigvis" 11000 aksjer på kjøp 24.70. Muligens kan dette tolkes dithen at kursen nå skal puffes oppover igjen. Den som lever får se.

 

:relax:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 507
  • Created
  • Last Reply

Bra løft i dag.

I skrivende stund er kursen 26,8.

Støtteposter på 13.000 har i dag vandret både over og under handelskurs(!) :roll:

Siste tiden har den kun presset nedover, mens den nå støtter på nedsiden.

Regner med at vedkommende som står bak den har fått presset prisen nedover siste uken og to, og handlet rimelige aksjer.Nå er handlingen over, og kursen skal presses opp :?:

Link to comment
Share on other sites

Jeg sitter med en del KVI som jeg plukket for et par uker siden, og det har bare gått en vei :santa:

 

Er det noen som vil våge seg på å spå kursutviklingen, samt å anbefale target?

 

Jeg gikk i utgangspunktet inn i den med et kortsiktig perspektiv, men slik den har gått de siste par ukene ser jeg ingen grunn til å selge med det første 8)

Link to comment
Share on other sites

KVI - MELDEPLIKTIG HANDEL

 

Kværner ASA har i dag forlenget price-swap avtalen som

opprinnelig ble inngått 9. september til 21. januar 2005.

Forlengelsen omfatter 555.923 aksjer og ny avregningskurs

er 62,6966.

 

Kværner ASA kontrolleres av Kjell Inge Røkke. Røkke er

styremedlem i Kværner ASA og styreformann i Aker ASA.

Link to comment
Share on other sites

For dem som har KVI warrents: Går du inn på handelsbanken.no vil du finne en omregningsmodell for warrents utfra kurs input samt gjenstående tid på warrenten. En kurs på KVI i 36 gir KVI warrenten en verdi i øyeblikket på 0,66. 29,50 tilsvarer 0,29...

Link to comment
Share on other sites

Jeg solgte meg ut av KVI i går på 29,3, og traff med det nær toppen på 29,5 :D

 

Ut fra ordrebildet og utviklingen hittil i dag ser det definitivt ut til at jeg var heldig med timingen.

 

Satser på at den faller videre tilbake i tiden framover slik at jeg kan plukke den opp igjen noen kroner lavere 8)

Link to comment
Share on other sites

AKVER:ELLAYESS VERDSETTES TIL 284M I KJØP FRA KVÆRNER

Oslo (TDN Finans): Aker Kværner kjøper rekrutteringsselskapet Ellayess av

Kværner. Selskapet verdsettes til 284 millioner kroner.

 

Det opplyses i en børsmelding tirsdag.

 

Ifølge meldingen skjer overføringen av Ellayess med virkning fra 31.

desember 2004.

 

Kværners regnskapsmessige effekt av salget estimeres til 112 millioner

kroner i fjerde kvartal. En liten del av Ellayess som opererer i USA er

ikke inkludert i avtalen.

Link to comment
Share on other sites

Røkke-selskapene dundrer inn i 2005 med et forrykende momentum. AKY har gått bra lenge, og idet de tre magiske bokstavene LNG materialiserte seg skulle plutselig alle kjøpe AKVER til all time high. Fy faen så patetisk aksjemarkedet er! AKER omsettes i dag for første gang høyere enn ved børsintroduksjonen 8. september 2004. Det gir selvsagt også KVI et solid løft. (Hei til deg Pirelli!)

 

Det ser ut som om aktørene på Oslo Børs fortsatt priser KVI-aksjen til omtrent det halve av AKER-aksjen. Denne tradingregelen er tilsynelatende grundig innarbeidet. Jeg minner om at hver KVI-aksje eier 0.9608 AKER B-aksjer. Jeg trekker mine egne konklusjoner av dette, så får andre trekke sine.

 

Godt nytt år!

mvh

EngaBhoy

Link to comment
Share on other sites

Godt nytt år til deg også Engabhoy!

 

Jeg gjentar dine ord: Fy faen så patetisk aksjemarkedet er!

 

Når man håndterer KVI som ett derivat at AKER må det bare bli en sur kløe etterhvert som dette matrialiserer seg...

 

Selv har jeg valgt å kjøpe AKVER i dag, korttrade.

Link to comment
Share on other sites

Ny insidehandel/kurstrigger:

Her fant jeg enda en kurstriggere:

 

"Nyhet fra OB

KVI - MELDEPLIKTIG HANDEL 09:53

Kværner ASA har i dag avsluttet price-swap avtalen som opprinnelig ble inngått 9. september 2004. Avtalen omfatter 555.923 aksjer og ble lukket til kurs kr. 67,01.

 

Kværner ASA kontrolleres av Kjell Inge Røkke. Røkke er styremedlem i Kværner ASA og styreformann i Aker ASA."

Link to comment
Share on other sites

Det er hyggelig å se at Kværner er i ferd med å ta helt av. Dersom siste dagers oppgang fortsetter, vil kanskje mange "eksperter" få rett i at fjordårets tapere kan bli årets vinnere. Personlig har jeg grunn til å anta at KVI (og Aker) vil få en pen oppgang fremover forutsatt at man ikke får noen overraskelser på verftet i Philadelphia. En annen risikofaktor kan jo også være satelittoppskytnings-selskapet Sea Launch. Men idet Kværner eier 50% av Aker er jo sistnevnte en stabiliserende faktor.

 

Er det noen som ser andre negative faktorer i KVI.

Og hvor mye kontanter sitter KVI på? Noen som vet?

Link to comment
Share on other sites

Megler1, gratulerer med fantastisk opptur i KVI, jeg har vært veldig skeptisk til KVI siden det ble skilt ut som eget selskap og er ikke noe mer positiv nå. Jeg har skrevet mange innlegg som goa på imarkedet.no sitt børsforum vedrørende KVI og den aktiviteten som ligger i selskapet. Jeg vil anbefale å lese innleggene der.

 

KVI Røkkes søppelkasse

 

Trådnavnet reflekterer ikke deltagernes syn, bare mitt later det til 8)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er klar over at KVI har mange "lik i lasten", som Røkke skulle ha de beste forutsetninger for å vurdere. En av grunnene til den store kursøkningen de siste dagene er, såvidt jeg forstår, at det er blitt for stort gap i kursen i forhold til Akersystemet.

jeg vurderer det slik:

- Dersom ikke kontantbeholdningen brukes opp og høyrisikoprosjektene ikke går dårligere enn forventet, er sannsynligheten for ytterligere oppgang stor. Hvis høyrisikoprosjektene i KVI kommer ut bedre enn ventet, kan kanskje KVI bli en vinneraksje for 2005? Med KVIs eierskap i Aker, er det vel ikke bare Røkke som blir rikere? se --->

http://www.hegnar.no/Finansavisen/newsdet....=170459&cat=113

 

Kan du sende en link til dine kritiske innlegg om KVI?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er utropt som taper av diskusjonen som har foregått i flere fora pga. av den siste tids kursutvikling. Det hele begynte med at jeg skrev ett innlegg med signaturen 'goa' på IM's børsforum hvor jeg påpekte risikoelementene som ligger i Kværner. Dette utviklet seg raskt til en diskusjon på skansene med Engabhoy.

 

KVI diskusjonen bør nok settes litt på hold, ingen av oss er eksponert i KVI for øyeblikket og da er det liten vits i å sette så stort fokus på selskapet. Uansett vil jeg konkludere med følgende;

 

:!: KVI's verdier er mer synlige etter at AKY og AKVER har steget over 60%

:!: Sea Launch går tilsynelatende bedre tider i møte.

:!: Det kom ikke noe regnskapsmessig tap fra Philadelphia i Q304, dersom det dukker opp kjøpere på skipene de bygger kan verftet være på rett vei. Jeg antar at selskapet bokfører inntekter etter hvor langt skipene er i byggeprosessen selv om inntektene (i form av kjøper) ennå ikke er reele. Jeg hadde regnet med store tap på Philadelphia som tapte 700 millioner i fjor. Jeg frykter at man her regnskapsfører på en kreativ måte uten at jeg på noen måte kan bevise det...

:!: Hvor stor underdekningen i pensjonskassen er vet ingen, det eneste vi med sikkerhet vet er hva den var ved utgangen av 2003.

 

Engabhoy, det er min mening at AKER B aksjene er sikkerhet for de stakkars pensjonistene i UK, derfor kan ikke aksjene deles ut til aksjonærene før KVI har kjøpt seg ut av disse forpliktelsene en gang for alle.

Link to comment
Share on other sites

Pirelli:

 

Jeg kan ikke svare for de andre på iMarkedet, men jeg bruker ikke det overraskende rallyet i KVI de siste to ukene mot deg. Den eneste av oss som har tapt på dette er jeg som solgte meg ut altfor tidlig. I den grad jeg har trukket noen konklusjon, så skyldes det at du inntil nå behendig har unnlatt å kommentere essensen i diskusjonen, nemlig Kværners eierandel i Aker. (Sant og si driter jeg i Kværners øvrige virksomhet.) Jeg er glad for at vi nå endelig møtes på samme banehalvdel. Men hva mener du egentlig med at "det er min mening at" osv.?

 

Jeg ser saken på følgende måte: Hovedhensikten med restruktureringen av det gamle Kværner var å isolere (juridisk og økonomisk) de operative eiendelene fra de såkalte problemengasjementene. Pr. i dag er denne jobben halvgjort. Riktignok er Aker Kværner og Aker Yards som rendyrkede driftsselskaper vaksinert mot all gammel moro. Problemet sett fra Røkkes side er imidlertid at halvparten (grovt regnet) av hans kontrollerende eierposter i disse fortsatt ligger i Kværner. Den andre halvparten ble som kjent plassert i Aker. Hvis ikke Røkke og hans gode hjelpere klarer å bringe resten over i Aker, har de ikke lykkes med sin plan. Rent bortsett fra at Røkke da vil tape en formue, vil han ikke lenger ha kontroll i verken Aker Kværner, Aker Yards eller endog Aker. Bummer! Så langt er vi forhåpentligvis enige.

 

Så er spørsmålet; hva er planen videre? Her må jeg understreke at jeg ikke kjenner godt nok til de juridiske detaljene i den kompliserte selskapsstrukturen i Kværner. (Pr. i dag har ikke Kværner en hjemmeside hvor slike forhold kan undersøkes.) Ei heller har jeg studert jus. Min argumentasjon er derfor basert på det jeg oppfatter som sunn fornuft, samt en god porsjon tiltro til sfæren av mennesker rundt Røkke som så langt har levert varene. Nok om det. For det første er jeg usikker på om pensjonsforpliktelsene egentlig ligger hos morselskapet pr. i dag. Alternativt hvilke muligheter det er for at disse kan overføres til et datterselskap. Generelt sett er det jo slik at et holdingselskap ikke garanterer for sine eierposter. I så fall ville jo hele problemet være løst.

 

For det andre er jo underdekningen ikke noe problem pr. i dag. I prospektet for aksjebyttet framgår det at Kværner har gjort en avtale med fondet om årlige bidrag på GBP 13 millioner i perioden 2004-2006. Dette er jo peanøtter på kort sikt. Pensjonistene får jo også sitt, så alle er vel fornøyde. Hva skjer dersom Kværner deler ut AKER B-aksjene i år og/eller til neste år? La oss si at pensjonistene i 2015 plutselig ikke mottar det de mener å ha krav på. Hva kan de gjøre? De kan begjære Kværner konkurs og overføre eventuelle verdier i boet til pensjonsfondet. Men saksøke Røkke og kreve sin andel av Aker Kværner og Aker Yards? I think not! Det står intet i det nevnte prospektet om at AKER-aksjene er pantsatt som sikkerhet for pensjonsfondet.

 

Begrepet "pensjonsforpliktelse" har ikke særlig substans. Det er som kjent også en underdekning i Folketrygden (for å gjenta meg selv). Du og jeg kommer trolig ikke til å motta de pensjonsytelsene vi har blitt forespeilet i våre twilight years. Det er det ikke en dritt vi kan gjøre noe med. Staten kan redusere opparbeidede rettigheter med et pennestrøk like lett som de kan endre momssatsene. Virkeligheten for medlemmene i Kværners britiske pensjonsfond vil være den samme. De vil måtte dele på de verdiene som ligger i fondet.

Link to comment
Share on other sites

Kværner planlegger storemisjon

Av TDN Finans

 

Kværner planlegger en emisjon i Norge for å finansiere Philadelphia-verftet og bygging av produkttankskip under amerikansk flagg.

 

Emisjonen vil bli på minst 500 millioner dollar, og inntil 1 milliard dollar, ifølge TradeWinds nettavis.

 

Vil ha med investorer

Kværner vil ha investorer med på å opprette selskaper som skal bygge skip på problemverftet Kværner Philadelphia. Disse selskapene vil så hente inn kapital, sier Kværner-sjef Leif Chr. Salomonsen til Dagens Næringsliv.

 

-Det er betydelig under en halv milliard dollar, sier Salomonsen til DN med referanse til artikkelen i Trade Winds. Han vil ikke si hvilken tidsplan Kværner opererer med.

 

Ifølge TradeWinds skal DnB Nor Markets og American Marine Advisors være tilretteleggere i emisjonen.

Link to comment
Share on other sites

Dette er horribelt... Spent på hva som står i Dagens Næringsliv imorgen tidlig gitt!

 

 

KVI - INGEN `HJELPEAKSJON` FOR KVÆRNER PHILADELPHIA

http://www.newsweb.no/index.asp?melding_ID=101778

 

Oslo, 10. januar 2005 - Kværner planlegger ingen

hjelpeaksjon for skipsverftet Kværner Philadelphia, slik

Dagens Næringsliv skriver i dag. Det er ikke nødvendig.

Driften ved verftet har i det siste året utviklet seg

positivt, og det registreres økende interesse fra

potensielle kunder innen amerikansk shipping.

 

Kværner Philadelphia har bygget og levert to containerskip

og har ytterligere to containerskip under bygging. De to

første skipene har vært i drift i henholdsvis 6 og 18

måneder, og kundens tilbakemeldinger er meget positive.

Skipene er raskere og rimeligere i drift enn andre

containerskip i det amerikanske markedet.

 

Den eksisterende amerikanske innenriksflåten av både

containerskip og produkttankere er gammel, og omfattende

fornying av flåten gjennom nybygg er mer aktuelt enn noen

gang tidligere.

 

Kværner har tatt initiativ som kan resultere i kontrahering

av en serie på 10 nye Jones Act-produkttankere for

transport av varer mellom amerikanske havner. I dette

markedet er det for tiden 42 skip. Bare halvparten av disse

møter kravene i amerikansk lovgivning (Oil Pollution Act)

og må dermed fases ut, og bare amerikanske skipsverft har

anledning til å bygge nye skip som erstatning for de gamle.

 

Kværner trenger ingen emisjon i denne forbindelse. Det er

tvert i mot et mål at Kværners aksjonærer skal kunne

kapitalisere på tidligere investeringer og den betydelige

produktivitetsforbedring Kværner Philadelphia har oppnådd

gjennom det siste året. Kværner Philadelphia er det mest

moderne og effektive skipsverftet i USA.

 

Kværner Philadelphia er i ferd med å starte byggingen av

skip nr fem og det er avklart at dette skipet vil bli en

produkttanker. Dersom serien på 10 produkttankere blir

realisert, vil det sikre sysselsetting ved verftet ut 2010.

 

Uavhengig av dette har Kværner Philadelphia interessenter

til de to containerskipene som er under bygging for

levering i henholdsvis 2005 og 2006.

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke innlede meg i nye diskusjoner rundt KVI, dette ser veldig spenstig og spennende ut.

 

Angående AKER B aksjene som sikkerhet for pensjonsfondet: Min mening er ikke annet enn min tro, altså tror jeg ikke KVI kan tømme selskapet for verdier før pensjonsfondet er avhendet.

Link to comment
Share on other sites

Håper den korrigerer opp igjen etter dagens fall :(

 

Jeg er ikke overbevist, men håper. Slik vingling i uttalelsene gir ikke akkurat ett betryggende inntrykk av selskapet...

:eek:

Morgendagen, med markedets reaksjon på denne suppa, blir i alle fall spennedne for meg. Jeg er tungt lastet i KVI, og så mye papir-fortjeneste fordunste i dag selv om jeg fortsatt er i pluss.

Link to comment
Share on other sites

Håper? Dette var bare rør fra journalister. Ingen vingling fra Kværners side.

Dn.no er ikke edruelige i "røkkesaker". De har bare problemer med å rettferdigjøre den negative holdningen de har hatt. Og så tråkker de rett uti, gang på gang. :flower:

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har tråkket uti her så er det Salomonsen, det virker nesten som han har bedrevet 'brainstorming' sammen med journalisten fra DN. Det viktigste for Philadelphia verftet er nå å finne kjøper til de to containerskipene de holder på å bygge, dernest å få kontrakten på to til fem MSP-tankere sammen med OSG. Får de til dette kan nok verftet snart friskmeldes.

 

Det første mediet som meldte om 'emisjons' planene var tradewinds.no, kilde: Salomonsen.

 

Jeg antar mannen har lært ett par lekser om mediehåndtering de siste dagene disgust

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...