Jump to content

KVAER - Kværner ASA


Pirelli

Recommended Posts

Flott arbeid Enga, fakta skal jeg ikke bestride. Alle parametere peker på at selskapene er lavt priset.

 

Jeg er overhodet ikke redd for de potensielle problemene i Kværners øvrige aktiva.

 

De øvrige aktiva er nok grunnen til at KVI har fallt så mye, regneøvelser på disse spiser opp mesteparten av verdiene av AKER posten. Men tallene som det opereres med i pressen og som jeg også har gjengitt mange ganger kan vise seg å være sterkt missvisende. Ryddeguttene Røkke/Salomonsen kan jo for eksempel helt overraskende:

 

:arrow: Kjøpe seg ut av pensjonsforpliktelsene

:arrow: Selge aksjeposten i Sea Launch til Boeing

:arrow: Avvikle Philadelphia eller få skikk på driften

:arrow: Selge verftet i Romania til en meget god pris

:arrow: Vinne saken vedr. EU subsidier

 

Oppsiden for KVI består i all hovedsak i at disse punktene går ut i 0,- eller adskillig mindre enn stipulert.

 

At dette er plan A fins det vel liten tvil om, men som Røkke har sagt. Vi trenger 3 til 5 år.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 507
  • Created
  • Last Reply

Jeg har lenge sett for meg at Boeing ville ta over KVI's 20% post i Sea Launch, da vil Boeing kunne ta selskapet inn i regnskapsbalansen sin. Men så lenge resultatene i selskapet ikke er positive er de nok ikke intressert.

 

Fra artikkelen: "Karlsen sier det er interessenter til å ta over Kværners andel, men ingen av de tre andre eieren er ifølge ham interessert i å tre inn i Kværners plass."

Link to comment
Share on other sites

I dag kom neste kapittel i ABGSC's trioloig, "la oss slakte selskaper som Røkke er involvert i".

 

Temaet er Aker og Kværner, Aker får dårlig karakter, Kværner får stryk. Jeg er i for seg enig i slakten av Kværner, ABGSC trekker frem de samme elementene som jeg tidligere har beskrevet.

 

Det pussige er at ABGSC gjengis på denne måten om datterselskapene: "Aker burde handles til lavere rabatt ettersom de to eiendelene Aker Yards og Aker Kværner allerede handles med rabatt."

 

Ja vel, så det er altså allerede en rabatt i AKY? Det rimer dårlig med den rapporten jeg har lest fra de samme herrer. Men de ser en makismal nedside i AKY på 14% og tilsvarende 6% for AKVER.

 

Spår kursras i Kværner

Av Kristin Vallevik Gjerde

 

ABG Sundal Collier har tatt opp igjen overvåkningen av Kjell Inge Røkkes holdingselskaper Aker og Kværner, og dommen er ikke nådig. - Selg Kværner, er konklusjonen.

Link to comment
Share on other sites

Ny finansdirektør i Kværner

 

Kilde: OSE

----------

 

KVI - NY FINANSDIREKTØR I KVÆRNER ASA

 

Oslo, 1. oktober 2004 - Runar Nilsen er i dag ansatt som

finansdirektør i Kværner ASA.

 

Runar Nilsen (43) var inntil 1. juli i år finans- og

økonomidirektør i Raufoss ASA. Nilsen var sentral i den

vellykkede restruktureringen av Raufoss konsernet, som ble

gjennomført etter at selskapets egenkapital gikk tapt i

juli 2003. Han har bred erfaring fra komplekse

omstillingsprosesser fra både eier- og driftsperspektiv.

Foruten egen konsulentvirksomhet har han arbeidet i Møller

Gruppen, ISI (TietoEnator) og Aspelin-Stormbull. Nilsen har

økonomiutdannelse fra BI.

 

- Jeg kjenner Runar Nilsen fra perioden vi jobbet sammen i

Raufoss og ser frem til hans bidrag i de utfordringene

Kværner står overfor. Han vil bli et nyttig tilskudd til

administrasjonsteamet i Kværner og en ressurs i det videre

arbeidet, sier konsernsjef Leif Chr. Salomonsen.

 

Runar Nilsen tiltrer stillingen umiddelbart.

 

 

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:

Kværner ASA, Gabriella Bastiani på telefon 24 13 00 83

 

--------

 

Håper finansene til KVI kan bli litt bedre enn det aksjekursen reflekterer. KVI var forøvrig #2 på listen over "SKREKK-aksjene" i september.. Med en nedgang på fantastiske -34 %.. Sukk. Jeg var med på nedturen personlig, tragi-komisk å lese artikkelen på Hegnar Online :cry:

 

SKREKK-aksjene på Oslo Børs september

Link to comment
Share on other sites

Kilde: Hegnar Online

------------------------------

 

Røkke må pante mer

 

Elendigheten på Oslo Børs gjør at Kjell Inge Røkke må sette flere aksjer i pant.

 

I takt med kursraset på Oslo Børs denne uken har også verdien av pantet, som over tusen tidligere minoritetsaksjonærer i Aker RGI har på Kjell Inge Røkkes aksjer i Aker og Kværner, falt, skriver Aftenposten.

 

Siden børsnoteringen for én måned siden har verdien falt over 200 millioner kroner, til et nivå som er flere titalls millioner under kravet på vel 630 millioner kroner.

 

Nå har Røkke ifølge avisen imidlertid delvis kompensert ved å gi pant på flere Aker-aksjer.

 

- Det er en mekanisme i panteavtalen som sier at hvis verdien av aksjene faller under et visst nivå, så skal antall pantsatte aksjer justeres opp, sier advokat Helge M. Svarva i Wiersholm, Mellbye & Bech.

 

Røkke må pante mer

 

------------------------------

 

Mvh,

- Thomas

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Snakk om skjulte reserver:

15.10.04 09:31 KVI SALG AV EIENDOM I ENGLAND

 

Et datterselskap av Kværner ASA har fullført salget av en eiendom i England. Eiendommen ble solgt for GBP 16,2 millioner mot kontant oppgjør. Netto likviditetseffekt for Kværner-konsernet er om lag GBP 16 millioner. Salget medfører en regnskapsmessig gevinst for konsernet på om lag GBP 14 millioner.

Denne børsmeldingen viser med all mulig tydelighet hvilket potensial som ligger i Kværners balanse. Bokført egenkapital er uanstendig høy (sjekk sjøl!), og her trekker man altså opp fra hatten en regnskapsmessig gevinst (med kontanteffekt) på rundt 15% av markedsverdien av selskapet. Dessverre for meg sitter jeg midlertidig short i KVI. Heldigvis for meg brukte jeg pengene til å geare opp TOM-beholdningen med opsjoner, hehe. Når sentimentet roer seg litt ned, skal jeg tilbake i KVI med full tyngde (og vel så det!). Håper på kursfall i kjølvannet av trendbruddet i AKVER.

Link to comment
Share on other sites

Engabhoy, du snakker om skjulte reserver og du er antaglig drittlei av at jeg snakker om skjulte tapsbomber... Men, here we go again... Sorry

 

Tenkte å ta med denne meldingen som forklarer hvorfor Ementor, på en noe klossete måte, prøver å stable på plass en kriseemisjon.

 

----------Sitat

Ementor venter at innføringen av ny regnskapsstandard (IFRS) vil svekke selskapets balanse med mellom 225-375 millioner kroner, ifølge styreleder Åge Korsvold.

 

Det sa Korsvold på en presentasjon onsdag

 

Svekkelsen i forbindelse med den nye regnskapsstandarden vil i hovedsak være knyttet til selskapets utsatte skatt. Selskapet arbeider nå med å vurdere hvor stor nedskrivningen av denne balanseposten blir. Dette blir offentliggjort senere.

 

IFRS vil også få effekter på selskapets bokføring av pensjonsforpliktelser.

----------Sitat slutt

 

Ementor sine pensjonsforpliktelser blekner når man sammenligner med Kværner sine...

Link to comment
Share on other sites

EU krever KVI for 13,3 millioner Euro, KVI erkjenner ikke skyld og vil prøve å få kravet annulert.

 

------ Børsmelding

20. oktober 2004 - EU kommisjonen har i dag fattet en beslutning i saken mot Kværners tyske Warnow verft, og søker tilbakebetalt 13,3 millioner euro pluss renter av de subsidier som ble mottatt mellom 1992 og 1995. Avgjørelsen utgjør en vesentlig reduksjon i forhold til kommisjonens opprinnelige krav på 61 millioner euro pluss renter.

 

Dagens avgjørelse fra EU kommisjonen avslutter en

saksbehandling som startet i 1999. EU kommisjonen har hensyntatt noen av Kværners og den tyske stats opplysninger om de tilleggskostnader som påløp knyttet til restruktureringen av verftet, og følgelig redusert kravet til 13,3 millioner euro. Kværner fastholder likefullt at det ikke gjenstår ubenyttede subsidier som kan kreves tilbake av kommisjonen

 

Kværner ASA understreker at estruktureringsubsidiene til Warnow verftet ble benyttet på en ansvarsbevisst måte, og bidro til ferdigstillelsen av et moderne og svært konkurransedyktig skipsbyggingsverft. Selskapet er uforstående til kommisjonens avgjørelse og vil iverksette alle nødvendige tiltak med sikte på å få kravet annullert.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Kværners Philadelphia verft kan kanskje snart melde om en ordere på 5 skip. Det ville unektelig være meget gode nyheter for Kværner, som har investert mye for å få skikk på dette verftet. Dollarfall og beskyttelsesregeler gjør muligens vei i vellinga for Philadelphia etter hvert.

 

Dersom dette engasjementet blir lønnsomt vil en av de største usikkerhetene være eliminert.

 

-----------------------------

 

Kværner Philadelphia nærmere ny ordre

 

Ifølge TRadeWinds står konkurransen nå mellom Kværner Philadelphia og VH Halter, også det eid av utlendinger. Tre amerikanske eid verft skal allerede falt ut av konkurransen på grunn av pris.

 

Det er det amerikanske tankrederiet Overseas Shipholding Group udner ledelse av Mortne Arntzen som de siste to månedene har vært i forhandlinger med de amerikanske verftene om kontrakten som gjelder inntil fem produkttankskip som skal bygges under Maritime Security Program (MSP som vil gi subsidier på 50 millioner dollar pr. skip.

 

Arntzen sier til TradeWinds at subsidiene er avhengig at prisene som Kværner og Halter kommer opp med ligger så lavt at etter fradrag fro subsidiene er restprisen konkurranse dyktig med prisene på tilsvarende skip i Asia.

 

Dersom ordren blir plassert kan det resultere i bygging av en serie med flere produkttankskip som skal brukes i amerikansk kystfart under Jones Act-reglene.

 

Kværner og Halter fortrinn i forhandlignen er deres tilhørighet i større internasjonal verftsgrupperinger som sikrer bedre priser fra internasjonale underleverandører.

Link to comment
Share on other sites

Pensjonsbomben smeller

 

Dette er faktisk ikke mine ord, men overskriften i en artikkel i Kapital som kom ut i dag. Artikkelen omhandler fem store børsnoterte selskaper som etter overgangen til IFRS 01.01.2005 ikke lenger kan gjemme underdekningen i pensjonsforpliktelser i notene. Dette har vært en stor bekymring for meg i forhold til KVI lenge.

 

Ifølge artikkelen er spriket mellom dekning og forpliktelser for KVI 5.440 millioner, hentet fra årsrapporten for 2003. Jeg har tidligere fryktet at dette må tas i resultatet men det skal føres rett mot egenkapitalen i følge artikkelen. KVI har en egenkapital på 7.980 millioner, 70% blir altså borte over natten.

 

Kapital har vært i kontakt med pressetalskvinne Gabrielle Bastiani i Kværner, og hun uttaler: Ja, vi er klar over regnskapskravet og forholder oss selvsagt til det. Hva det konkret innebærer vil hun ikke svare på.

 

Uansett, en bra artikkel som også gir en innføring i problematikken. Side 146/147.

Link to comment
Share on other sites

Pirelli, egenkapitalen i Kværner var NOK 5488 millioner pr. 30.06.04. Overgang til IFRS vil dermed på papiret viske ut 99% av bokført egenkapital. Man kan jo håpe på en tilsvarende effekt på aksjekursen, men det er vel å tro på julenissen? For det første endrer jo ikke ulike formelle regnskapsregler på realitetene i et selskap. For det andre er vel alle oppegående investorer klar over at IFRS skal innføres fra neste år. Riktignok er den allminnelige trader lykkelig uvitende om dette faktum, men han leser jo ikke regnskapstall uansett. Jeg ser allikevel ikke bort fra at det kan oppstå en glimrende kjøpsmulighet som en følge av støy rundt dette temaet. Ergo er det bare å holde pengene klare. Det er viktig å forstå at vi her snakker om framtidige forpliktelser. Den løpende underdekningen vil lett finansieres av kontantstrømmen. Egenkapitalen i Kværner (dvs. B-aksjene i AKER) vil være utbetalt som utbytte lenge før engelske pensjonister skjønner hva som traff dem.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror neppe alle som kjøper Kværner aksjer er såpass oppegående at de er klar over hva dette betyr, men at realitetene ikke forandrer seg skal jeg være enig i. Men realitetene blir mer synlig, noe som også er poenget med IFRS.

 

Tallene som Kapital opererer med stemmer ikke overens med det jeg leser ut av årsrapporten for Aker Kværner 2003. Denne oppgis som kilde for tallene. Forpliktelsene er nok nærmere 3 mrd. ikke 5,5 som Kapital oppgir.

 

Mulig dette er priset inn i dagens aksjekurs, men når denne posten avstemmes mot egenkapitalen kan vi anta en del artikkeler fra vår eminente finanspresse...

Link to comment
Share on other sites

Tja, det er alltid greitt med noen kroner i reserve om det skulle dukke opp gode tilbud. Men jeg velger å tro at KVI-aksjen er enormt underpriset, også i de mer "seriøse" investorene sine hoder. Personlig har jeg en helt OK bil som jeg har tenkt å gi bort. Noen vil sikkert mene at jeg burde forlange 10000 for den.

Får håpe det ikke dukker opp nye regler og lover som tvinger prisen ned i minus 10000.

Link to comment
Share on other sites

Det hoveres over en lav sko om mine innlegg vedrørende pensjonsforpliktelsene, men jeg hever meg selvsagt over denslags :twisted: Jeg lever i den tro at når dette presenteres av selskapet på en eller annen kommende kvartalspresentasjon så vil aksjen falle tildels kraftig. Men jeg kan selvsagt ta feil, ingen andre har utvist noen særlig bekymring for dette, hverken her eller i søppeltopicen på imarkedet.no.

 

Trørsten får være at de som leser KVI innlegg her og på IM er klar over hva som ligger i pensjonskassen til KVI.

 

Kelly, husk å plukke av de nye Michelin Maxi Ice dekkene fra bilen før du gir den bort... Som kjent er det lurt å fjerne det som er mest verdt før du sender eiendeler ut i uvisshet ;)

Link to comment
Share on other sites

Pirelli:

 

:arrow: Bokført egenkapital i Kværner pr. 30.06.04 er 124 kroner pr. aksje. Dette er selvsagt i henhold til "forsiktig og god regnskapsskikk" slik loven krever. F.eks. solgte Kværner nylig en eiendom i England for åtte ganger bokført verdi (jfr. børsmelding 15.10.04). KVI prises altså i øyeblikket med omtrent 80% rabatt i forhold til en konservativt vurdert balanse.

:arrow: Jeg minner om at selskapet har uttalt følgende: "The board of directors of Kværner will consider on an ongoing basis how to manage its shareholdings in Aker, and how to distribute. Kværner will consider how to distribute the value of its various shareholdings to its shareholders over time through dividends or other forms of distribution." Eierskapet i Aker, som har en børsverdi på mer enn det doble av Kværners børsverdi, skal altså betales ut som utbytte på et eller annet tidspunkt (eventuelt i porsjoner). Jeg tror du tolker "pensjonsforpliktelser" altfor bokstavelig. Den omtalte underdekningen referer til beregnede framtidige utbetalinger. I virkeligheten behøver man jo bare å oppfylle sine løpende forpliktelser (dvs. månedlige utbetalinger). Kjell Inge gjør intet ulovlig dersom han sikrer seg arvesølvet før underdekningen eventuelt ikke kan håndteres lengre. Han har blitt beskyldt for mye rart - med og uten rette - men aldri for å være julenisse.

:arrow: KVI har hatt en fatal kursutvikling i forhold til AKVER og AKER. Det betyr enten at KVI nå er underpriset i forhold til sine døtre, eller at Røkke sitter igjen med skjegget i postkassa. Du bør for egen del avholde deg fra å hevde sistnevnte fordi det er så dumt at det faller på egen urimelighet.

 

Det er ikke fnugg av mulighet for at kjøp av KVI under 30 kroner ikke vil gi god avkastning på sikt (la oss si minst dobling innen fem år). Dersom dette ikke slår til skal jeg straffe meg sjøl med en ukes opphold i Skien. (Let the punishment fit the crime!) Hvis jeg først skulle tillate meg å hovere litt, så måtte det være over at du i lengre tid påsto at TOM var dyr da den skrapet bunnen. Det begynner nå å bli klart for de fleste at 2005 vil gi Tomras beste årsresultat noensinne, og at P/E er ensifret for det som synes å være et vanvittig vekstcase. Jeg registrerer med ikke så rent lite tilfredshet at selv du nå ikke utelukker et kursmål på 100 for TOM.

 

Poenget mitt er at KVI er fundamentalt grisebillig. Jeg akter derfor ikke å ta sjansen på å sitte utenfor i påvente av et mulig irrasjonelt kursfall. Overgangen til IFRS representerer tross alt en formalitet. Jeg er dog ikke uenig i at et kursfall vil inntreffe. Men det vil trolig være fra et kursnivå høyere enn det nåværende.

Link to comment
Share on other sites

:eek: Hvor ble kjøperne av i dag? Var den "falske" sperren min nok? Så slik ut. "Mistet" 200 aksjer til 28,9 (4 kroner og 5 øre i kurtasje også, søren), men fikk kjøpt 4400 til 28,52. Går over 30 i morgen.

Link to comment
Share on other sites

Alvorlige beskyldninger mot Røkke

 

 

Mandag 06. desember 2004 kl. 09:44

Skrevet av: Arne Lunde - iMarkedet

 

 

En tidligere innkjøpssjef ved Kværner Philadelphia-verftet har nå tatt Kværner-verftet til retten med beskyldninger og rigging av anbud og kreativ bokføring for å skjule kostnadsoverskridelser.

 

Det er den oppsagte innkjøpsmedarbeideren Robert McLaughlin som nå har stevnet Kjell Inge Røkkes amerikanske mareritt i en sivilsak.

 

Det som er en arbeidsrettsak inneholder imidlertid en rekke potensielt farlige beskyldninger mot verftet som faller inn under de såkalte Rico-kategoriene av lovbrudd i USA. Det gjelder brudd på straffrettslige forhold som omfatter svindel, tyveri og konspirasjon i forbindelse med rigging av anbudskonkuranser, melder TradeWinds.

 

Ingen personer er stevnet, men ifølge TradeWinds kommer stevningen med detaljerte påstander mot flere navngitte ledere ved Kværner Philadelphia, blant annet tidligere konsernsjef Gunnar Skjelbred og hovedaksjonær Kjell Inge Røkke.

 

Verftets nå værende sjef, David Meehan avviser overfor TradeWinds påstandene som grunnløse, og sier at selskapet har opptrådt på en lovlig og korrekt måte i alle deler av driften.

 

Advokatene til McLaughlin skriver i stevningen at blant annet Skjellbrad og finansdirektør Jan-Ivar Nielsen i samarbeid med andre med overlegg endret byggebudsjetter og verftets driftsbudsjetter i perioden fra slutten av 2002 til august 2003 for dekke over store kostnadsoverskridelser som følge av økte materialkostnader.

 

McLaughlin påstår også at dette ble gjort fo rå gi mer arbeid til norske, finske og andre europeiske underleverandører, og at verftets ledelse skal ha informert de europeiske underleverandørene om de amerikanske leverandørenes anbudspriser.

 

Ifølge TradeWinds påstår den tidligere innkjøpsmedarbeideren at Røkke var den som endte opp med fordelen av denne prosessen, siden han også eide de europeiske underleverandørene.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...