Jump to content

AKER - Aker ASA


Pirelli

Recommended Posts

det vi snakker om er at de har gjeld i tillegg til verdijustert egenkapital. Grunnen til at det står netto gjeld er at de har ikke børsnoterte eiendeler på 1milliard mer enn de har gjeld. I verdijustert egenkapital er disse eiendelene tatt med, altså må man trekke fra gjelden på 3milliarder drøyt

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 914
  • Created
  • Last Reply

Orion om AKER idag

 

A favourable time for the group

 

Aker reported Q4 2005 EBITDA almost in line with our estimates. The development in global energy, trade and travel industry was favorable in the closed quarter, which resulted in strong numbers from main Aker companies. The group announced NOK 400 mill gain from the sale of Aker Hus, NOK 641 mill gain related to the establishment of Aker Drilling and positive tax value. The last two items resulted in deviation from our net profit estimates.

The order reserve in Aker reached NOK 98,4 bill at the end of the year. Since 2004 the backlog increased by 65%. The order intake reads NOK 27,8 bill which is a record high for the group. These numbers and a positive outlook for the group provide a stable background for main Aker assets.

According to our calculations, the NAV for Aker is equal to NOK 325. If applying a 20% discount, the fair value of Aker share reads NOK 277. With a 13% upside to the target price we reiterate our BUY recommendation.

 

Conclusion

The Q4 2005 report from Aker came almost in line with our expectations. On the bottom line the announced figures were boosted by non recurring items. Our NAV calculations set a 6 month target price of NOK 277 and we recommend buying Aker.

 

 

_____

Link to comment
Share on other sites

Tror Jannil er ute aa kjoerer litt...her er saan Enskilda ser paa NAV etter dagens presentasjon. De legger altsaa til net debt paa droeye milliarden...

 

AKER ASA: NAV & Discount

Sum-Of-The-Parts

(NOKm) Stake (%) Value Shareprice

Aker Kværner ASA 50.01 13,863 504.0

Aker Yards ASA 51 4,454 389.0

Aker Seafoods ASA 66.8 1,306 40.2

Aker American Shipping 54.7 1,780 117.5

Aker Drilling 30.9 1,079 37.60

Bjørge ASA 39.9 245 14.00

Odim ASA 18.0 122 61.00

Aker Invest (BV) 60 528

Tax losses carried forward (15% of NOK 4.5bn) 675

Others (AMH, fishing vessels, etc.) 250

Sea Launch (loan $29m + guarantee $151m) 20 (300)

RGI Inc.: Tax claim (300)

Asset values 23,701

Net interest bearing debt (cash) in HoldingCo (post-merger) (1,092)

Net asset values 24,793 Shares (m)

Value per share 342.7 72.4

Implied discount at share price 239.5 30.1

Link to comment
Share on other sites

så når man bruker uttrykket verdijustert egenkapital, har man da ikke regnet med alt som er av egenkapital da? hvis så er tilfelle, hvordan får du da en gjeld til å være positiv? slik jeg tolker det kommer en positiv nettogjeld frem ved at man tar andre eiendeler(ikke børsnoterte) og trekker fra gjelden? dette er også pluss en drøy milliard i mitt regnestykke. Spørsmålet er, når langøy sier selskapet har en verdijustert egenkapital på 332kroner per aksje, der må han jo telle med andre eiendeler(som ikke er børsnoterte)??altså vil riktig sum per aksje tilsvare verdijustert egenkapital - gjeld?

 

nå ender mitt regneark på 336kroner per aksje, så er neppe denne posten som er utslaget, med andre ord har de regnetpå det akkurat på samme måte som meg. Så neste gang du sier folk er ute å kjøre, begrunn det!I det minste kan du svare meg på spørsmålene i foregående innlegg. Da stikker jeg ut noen timer, ser frem til svar når jeg er tilbake

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at det står netto gjeld er at de har ikke børsnoterte eiendeler på 1milliard mer enn de har gjeld. I verdijustert egenkapital er disse eiendelene tatt med, altså må man trekke fra gjelden på 3milliarder drøyt
flere enn meg som synes eiendeler-gjeld i aker asa var overraskende lav på 283?med 20%rabatt ligger vi helt nede på 227kroner per aksje.
trekker man da ifra 3,2milliarder som er gjeld i morselskapet

 

Det som er klinkende klart er at rentebaernede gjeld (NIBD) er paa 2.173 MNOK (hvorav 254 MNOK er intern gjeld). Cash pluss likvider er paa 1.331 MNOK. NIBD er derfor makismalt 842 MNOK, saa glemm de 3,2 milliarder i gjeld du opererte med. Interest bearing fixed assets er paa 1.934 MNOK. Jeg gaar ut i fra at selskapet Aker Seafoods Corp for eksempel, ikke er en rentebaerende eierandel, saa jeg mener at du kan plusse paa de 1.934 MNOK og ende opp med en netto gjeld paa pluss 1.092 MNOK.

 

 

Vi er vel enig?

Link to comment
Share on other sites

mistenker sterkt at vi bare snakkker rundt hverandre og har de samme tallene;)

 

se på presentasjonen til langøy på side 16. Der står det klart og tydelig at de har ikke bare har gjeld på drøyt en milliard men på 3milliarder(!).rentebærende fordringer på 1308millioner, interngjeld på 254mill og ekstern rentebærende gjeld på 1919millioner.Nederst står det nettogjeld på +1092, som er minus gjeld + eiendeler.

 

http://www.newsweb.no/cdco/atmnt/060216Ake...on.pdf?id=42259

her er linken til presentasjonen. Si ifra når du har sett på side 16 og si ifra om du er enig i at de har 3milliarder i gjeld, men at gjeld+eiendeler(ikke børsnoterte)ender positivt med 1milliard?

Link to comment
Share on other sites

Klippet fra DN:

 

Velkommen etter :)

Røkke-fest på børsen

NTB | Kristin Vallevik Gjerde

Kjell Inge Røkke-selskapene går så det griner på børsen mandag, uten noen spesielle nyheter.

 

Den brede oppgangen i Røkke-sfæren skyldes ikke noen spesielle nyheter, men heller at markedet nå er blitt klar over de underliggende verdiene.

 

Alle Røkke-selskapene kom med tall i forrige uke, og markedet ser ut til å ha fordøyd tallene og fått smaken på mer.

 

Krymper rabatten

Holdingselskapet Aker ASA, som er blitt handlet med en betydelig rabatt i forhold til underliggende verdier, stiger 4,1 prosent til 252,50 kroner i dag. Aksjen har steget hele 28 prosent så langt i år, og er dermed en av børsvinnerne.

 

Aker Kværner og Aker Yards har betydelig ordrereserver der solide marginer er innebygget. Aker Kværner stiger 1,9 prosent i dag til ny all-time-high på 511 kroner, mens Aker Yards stiger 2,3 prosent til rekordhøye 396 kroner .

 

Aker Yards har fått en ny kontrakt i dag.

 

"Røkke-Rabatten" har krympet med 8,40 kroner siden resultatframleggelse 15.02.06. Rabatten har gått fra 26,2% til 23,6%.

 

Om denne skal prises med 15% rabatt som andre holdingselskaper er oppsiden fra dagens kurs fortsatt 11,4%. (283-254)100/254=11,4%

 

(Dette om vi skulle gå ut fra at døtrene ikke kommer til å røre seg framover, men hvem tror det ??)

 

Teknisk har aksjen motstand ved 293,-

 

Om ikke børsen tryner de nærmeste ukene, har vi fine dager forran oss tror jeg. :)

Link to comment
Share on other sites

Dagens case 21. feb 2006

 

Dagens Case velges ut av Investtechs analytikere og er basert på Investtechs tekniske- og insidehandelanalyser.

 

Aker (AKER) - 20. feb 2006. Kurs: 254.00

 

Analyse av Asbjørn Taugbøl

 

Aker ligger i en stigende trend på mellomlang sikt og videre oppgang innenfor denne indikeres. Det er lite motstand over dagens nivå. På nedsiden er det kortsiktig støtte ved ca 240 kr, mer markert støtte ved 183-200 kr. Positiv volumutvikling styrker aksjen ytterligere på kort sikt.

 

Samlet vurdering: Teknisk positiv, maksimalt positiv på innsidehandler.

 

Kort sikt: Kjøpskandidat Middels lang sikt: Kjøpskandidat

Link to comment
Share on other sites

Alt skal vel ikke skje iløpet av noen få dager/uker. Lukter det ikke litt gevinstsikring snart?

Jeg ahr til nå solgt ut 80% av AKER- aksjene, og venter på korr.

Link to comment
Share on other sites

Tjuvlånt fra IM:

 

 

Meglerhuset Orion Securities erstatter Aker med oljemyggen Norse Energy Corporation i sin modellportefølje. Analytiker Stig Myrseth skriver i sin rapport at han anbefaler sine kunder å sitte i aksjen før selskapet legger frem kvartalsresultat tirsdag

 

Det er vel kanskje på tide med litt sideveis utvikling en uke eller to, men jeg er stålsikker på at dette skal langt opp før første halvår 2006 er historie. :)

Link to comment
Share on other sites

Klippet fra DN:

 

Røkke bygger fire produksjonsskip

Espen Bjerke

Det nye Røkke-selskapet Aker Floating Production vil bygge fire produksjonsskip. Det første vil være klart allerede ved slutten av året.

 

 

 

Foto: Per Thrana

Oljeselskapene leier inn rigger for leteboring som aldri før. Den voldsomme letingen vil føre til et stort behov for å få oljen produsert. Derfor satser Aker nå på å bygge fire flytende produksjonsenheter som enkelt skal kunne flyttes og tilpasses forskjellige oljefelt.

 

Det nye selskapet, Aker Floating Production, har planer om å bygge minst fire nye enheter, hvorav den første vil være klar for oppdrag innen årsskiftet 2006/2007. Aker tibyr utleie eller selv være ansvarlig for driften.

 

Det nye selskapet blir ifølge Dagens Næringsliv sannsynligvis Aker-systemets syvende børsnoterte selskap.

 

-Vi jobber på spreng for å realisere dette prosjektet, og vil i løpet av kort tid å ha en flåte på fire produksjonsskip, sier Geir Arne Drangeid, konserndirektør i Aker, til Offshore.no.

 

Aker planelgger å kjøpe ferdige skrog og utruste dem med prosessanlegg.

 

Produksjonsskipene er ikke laget for værharde områder som i Nordsjøen. Drangeid sier til Offshore.no at det er områder som vestkysten av Afrika Aker henvender seg til.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel kanskje på tide med litt sideveis utvikling en uke eller to, men jeg er stålsikker på at dette skal langt opp før første halvår 2006 er historie. :)

 

Hm.....kanskje ikke sidelengs likevel B)

 

Er denne Aker Floating Production muligens rett rundt hjørnet ??

Link to comment
Share on other sites

For å repetere litt av det som ble sagt/stod i presentasjonen:

  • Key management in place (Husker ikke titlene, men det var tre-fire stykker.)
  • Customer interaction has started (Små og mellomstore oljeselskaper.) Kontrakt ventes i løpet av året.

Selskapet skal kapitaliseres i 1. kv. (Dvs i løpet av en måned.) Kontrakt med verft skal også inngåes i løpet av 1. kv. Skip skal kjøpes og ombygging starte i løpet av andre kvartal.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...