Jump to content

AKER - Aker ASA


Pirelli

Recommended Posts

  • Replies 914
  • Created
  • Last Reply

AKD er priset til over 3,5 milliarder NOK og Aker eier over 30% (en post til over en milliard). Aker har ikke lagt noe vesentlig midler inn, saa jeg er nysjerrig paa hvor du faar 600 MNOK fra ?

 

Aker gikk selv inn med 130 mill i emisjonen så vidt jeg husker, resten av posten er rein netto :)

Link to comment
Share on other sites

OK, takk for det. Ville bare poengtere det innlysende at AKD har generert verdier for Aker for 1.053 MNOK (emisjons kurs) minus de 130 MNOK (bartender) som er 923 MNOK og ikke droeye 600 MNOK som det ble sagt lenger nede. Det er uinterssant hva som blir bokfoert.

Link to comment
Share on other sites

Angrer greit på at jeg solgte ut 80% av aker på kurs rundt 248,-, Hadde tjent en "formue" hadde jeg sittet,slik som det har gått idag. og jeg tror vi skal videre.. Er definitivt noe i gjerdet.

Sitter dere andre like tungt som tidligere?

300 er innen rekkevidde for neste mnd.

Ivers

Link to comment
Share on other sites

Trader som vanlig. men i dag kom en beskjed som fikk meg til å selge AKER / AKVER. Tapte 20-30000 på den innsidemailen. Ikke noe å få panikk for men en god nyhet jeg har ventet på kan nå være flere mnd. unna. Feirer helgen med AKY og AKD i porteføljen. En enorm kjøpspost dukket opp i sluttauksjonen, en klar beskjed om at det ikke var tiden for å selge (AKY).

 

Og til dere AKER-tullinger: Det er mulig at Aker Yards redder dere.

Link to comment
Share on other sites

vi får vente og se før børsåpning idag. Personlig tviler jeg på fusjon mellom ODIM/Bjørge og aker/akerkværner. Tror postene er kjøpt for å hindre andre store selskaper i å kjøpe dem og dermed etablere store konkurrenter i Norge

Link to comment
Share on other sites

Hovedaksjonærens refleksjoner

 

03.03.06 - Aker ASA

 

Styret i Aker ASA har valgt Leif-Arne Langøy som ny styreformann og utpekt Bengt A Rem som daglig leder i morselskapet Aker ASA. Langøy fortsetter som konsernsjef i Aker-konsernet.

 

Langøy overtar formannsvervet etter Kjell Inge Røkke som fortsetter som ordinært styremedlem fram til selskapets ordinære generalforsamling 30. mars 2006.

 

– Ved å gå ut av denne posisjonen frigjør jeg tid til å bearbeide nye og spennende prosjekter for Aker. Noen av dem ser vi allerede har et betydelig potensial for verdiskaping, sier Kjell Inge Røkke.

 

– I mine øyne er det en klar fordel for aksjonærfellesskapet, for selskapet og de ansatte, at jeg får bidra med det jeg tror jeg kan best: fokusert energi og kreativitet i utvalgte prosjekter.

 

Skiftet av styreformann er en av flere endringer i lagoppstillingen i Aker-konsernet som varsles i dag med offentliggjøringen av valgkomiteens innstilling til nye styrer i Aker-selskapene.

 

Det er i dag også gjort kjent at Akers nåværende konserndirektør Martinus Brandal vil overta som konsernsjef i Aker Kværner etter Inge K Hansen 1. juli i år. Hansen vil fortsatt arbeide for Aker-konsernet som prosjektskaper og pådriver i nært samarbeid med konsernledelsen i Aker.

 

– Den positive utviklingen i konsernet viser at vi har kommet langt på kort tid. Med sentrale spillere på plass i nye posisjoner skal vi frigjøre energi som vil løfte Aker til nye høyder, sier styreformann og konsernsjef Leif-Arne Langøy

Link to comment
Share on other sites

Hyggelig og personlig brev fra Røkke, aksjonærvenn og sammfunnsstøtte.

 

Snakk om å reise kjærringa, fra å være en mistenkeliggjort finansakrobat - til en som beriket seg på stakkarslige småaksjonærer - til nær konkurs - og nå.... Aksjonærenes beste venn og helt av nasjonen Norge.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ikke tvil om at Røkke og hans AKER selskaper har vært og er en av norges mest vellykkede snuopperasjoner. Helt genialt :)

 

Men, hva med framtiden ?? :unsure:

 

Jeg er ikke i tvil om at kursene skal videre opp på lang sikt, men i det mellomlange bildet er jeg så og si mett av oppgang og vurderer en tidlig Påskeferie.

 

AKVER har toppet ut av sin mellomlange trendkanal denne uken, og er etter min mening midlertidig fullpriset og klar for en dipp.

 

AKY har steget eventyrlig på meget kort tid og er vel nå inne i en sidelengs fase som kan vare lenge før neste byks.(Om ikke OSE tar seg en korreksjon før bykset kommer)

 

AKD: her kommer vel lite til å skje før første kontrakt er signert. Utviklingen framover har vel litt med hvor stor dagsratene blir for de nye riggene. Personlig har jeg god tro på denne, men når kommer kontraktene og hvor store dagsrater er allerede priset inn ??

 

AKS: Teknisk litt spennende, men hvor stor er egentlig oppsiden ?? Kvartalsresultatet var vel ikke mere enn hva man burde ha forventet.

 

AKASA: Denne har jeg lite oversikt over og tar gjerne imot info fra Dere om hvilket potensial som kan ligge i denne på kort sikt.

 

 

Teknisk er AKER helt oppunder topplinjen i sin mellomlange trendkanal. Motstand møter den i dag på 303,- mens støtten ligger på 192,-. Oppsiden teknisk er altså 6,8% mens nedsiden er 32,3 % :blink: Ikke akkurat lystig matematikk.

 

OSE har toppet helt ut i sin 20 år lange trendkanal og ved tidligere tangering av toppen, har vi alltid fått en større dipp rett etterpå. Linken fører til HO fra et par uker tilbake: Teknisk analyse OSE

 

Samlet sett tror jeg vi nærmer oss toppen både for det ene og det andre i ukene som kommer og jeg vurderer utgang og tidlig påskeferie i dag eller i begynnelsen av neste uke om vi får oss et lite løft fra dagens nivå.

 

Hva tror menigheten ??

Link to comment
Share on other sites

MIN ANALYSE BASERT PÅ INNTJENING/INFO/MAGEFØLELSE

akver: fullpriset per dags dato

aky: klar oppside dersom de innfrir egne forventninger

akasa: veldig potensial på lang sikt

akd: eksploderer dersom brandal fikser kontrakt på 600k dollar dagen som han har lovet

aker: fortsatt altfor stor rabatt!

aker floating: kan generere noen kroner på linje med AKD

 

eneste er at i nedgangstider er den er stor taper, da de ikke er så veldig likvide og blir få til å ta unna dersom de store selger seg ned

Link to comment
Share on other sites

Jeg er stort sett enig med Bartender og jannil.

 

AKVER og AKY vil jeg definitivt ikke handle nå.

AKD trenger trigger i form av kontrakt, men vil da trolig ta av kraftig. Spørsmålet blir da når dette skjer?

AKER-rabatten har steget igjen i det siste, og den burde være klar for å stige 10-20 kroner. Når den gjør det til uka kommer jeg trolig til å selge.

AKASA og AKS har jeg ingen formening om.

 

 

De overstående kommentarer illustrerer vel egentlig godt høydeskrekken min :o

Link to comment
Share on other sites

Aker Expo er Røkkes nye oljeselskap

 

Aker Expo er navnet på det nye oljeselskapet til Kjell Inge Røkke. Gjennom en finurlig modell skal selskapet kunne få dekket inn sine kostnader enten man finner olje eller ikke. Dermed tjener Røkke i begge ender.

 

av Stein Tjelta, offshore.no

 

Ifølge dokumentasjon som offshore.no har fått tilgang til arbeider det nye oljeselskapet med flere spennende alternativer. En nøkkel er at Aker Expo midlertidig skal kunne farme seg inn i lisenser, og dekke 100 prosent av borekostnadene dersom brønnen er tom. Som oljeselskap kan Aker Expo gjøre dette og få mesteparten av kostnadene dekket av den norske stat. Dersom det nye oljeselskapet virkelig finner olje eller gass, skal det kunne selge seg ut mot en delvis godtgjørelse eller avtalt sum. På denne måten sikrer Røkke seg i alle ender.

 

Nøkkelen til suksess ligger i søsterselskapet Aker Drillings nybestilte borerigger, som er 5. generasjon og i verdensklasse. Riggene skal etter planen leveres i 2008, og selskapet har opsjon på ytterligere to rigger.

 

Arbeidet med å etablere Aker Expo ledes av tidligere Talisman Norge-sjef, Bård Johansen, som også var sjef for Røkkes gamle oljeselskap Aker Eneregy, som ble solgt høsten 2003. I følge dokumentet som offshore.no har fått tilgang til regner Aker en boreportefølje på rundt 15 brønner per rigg over en 3-5 års periode for å forsvare konseptet.

(offshore.no )

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...