Jump to content

TOM - En verden av muligheter


Pirelli

Recommended Posts

  • Replies 502
  • Created
  • Last Reply
Hei Hammers!   bounce.gif

 

Du tror altså det er mer sannsynelig at "støtten ryker og at et kraftig fall følger". Hadde vært litt interessant å få vite hva du baserer denne "troen" på? 

 

doh.gif

 

Hvis noen kan klippe lime inn 70-dg chartet (på HO) med 10 + 30 dg snitt er det fint. Da er det lettere å følge med når jeg forklarer 3 tekniske sammenhenger:

 

1.

Etter Q4/2004 falt TOM brutalt fra 33,50 til 27,-. Deretter fikk vi en rekyl på temmelig nøyaktig 50 % av fallet (ca 30,50) - noe som ikke er uvanlig etter slike bråe svalestup. Stigningen kom trolig pga nyheten av ny CEO - kombinert med at det opprinnelige fallet ble for kraftig (overreaksjon - og mange gamblet på nettopp en rekyl).

 

2.

De siste ukene har det imidlertid vært "business as usual" etter en liten dobbel topp ved 30,50. Forholdet kurs/10 dg snitt/30 dg snitt varsler NÅ en negativ tendens (ref mitt opprinnelige innlegg på fredag). Det "eneste" som mangler er at 30 dg snitt skal vende ned - en indikator som i dag gått fra stigning til å flate ut.

 

KURSEN har falt tilbake til "bunnen" i fbm q 4 - og den har nådd det støttenivået som DA ble skapt.

 

3.

Det finnes en lite kjent teknisk teori som sier at "Halvveis i en større formasjon får man gjerne en motreaksjon". Det er akkurat DET jeg mistenker er i ferd med å skje i dette tilfellet.

 

TOM lå ved 33,50 og falt til 27,-. Den motreaksjon vi deretter har sett har sitt tyngdepunkt rundt 28,50. Differansen (34-28,50) blir kr 5,-.

Hvis 26,- brytes ligger det på litt sikt an til et fall ned mot ca 24,- (ut fra tyngepunktet rundt 28,50 - 5,-. 24,- vil i så fall klaffe meget godt med den støtten som ligger der fra før. Jeg har UANSETT vanskelig for å se at TOM skal bråsnu til det positive ut fra dagens bilde !

 

4. For å ta brodden fra alle som nå er i ferd med å kvesse knivene/le seg i hjel skal jeg komme med TO MEGET interessant eksempler. Da TOM startet fallet i begynnelsen av 2004 - lå tyngdepunktet i kursen rundt 46,-. Ved tyngdepunkt ca 35,- kom det en perioden med motreaksjoner. Aksjen var imidlertid da så svak at motreaksjonen ikke førte til stigning, men en oppbremsing....før det videre fallet.

 

Ut fra det jeg har beskrevet i pkt 3 kan jo de glupeste av dere nå få lov til å gjette hvor langt TOM falt videre før den DA snudde. Svaret finner derer ved å gå på 70-dg chartet på HO - og utvide "fra-datoen" til 2003 !!

Etter DEN bunnen kom det en ny stigning opp mot til ca 33,-, men først måtte man nok en gang gjennom en motreaksjon - sånn ca halvveis !

 

Hilsen Hammers....som vil være like spent som "dere" i morgen. Ikke for at jeg har noen økonomiske interesser, men kun for å se om teoriene holder mål.

Man kan vel lett si at jeg NÅ er temmelig sårbar - når jeg har lagt meg så lagelig til for hugg i kveld :unsure: !

Link to comment
Share on other sites

Deler av hva Terra skriver før Q1.

 

Kursmål: 38

 

•Tomra legger frem sine resultater for første kvartal tirsdag 19.april kl 1615. Vi forventer

driftsinntekter på NOK 640 mill og et driftsresultat på NOK 20 mill. Dette er omtrent på linje

med konsensus som venter inntekter på NOK 629 mill og et driftsresultat på NOK 21 mill.

 

• Aksjekursen i Tomra preges fremdeles av utsiktene til salg av automater i det tyske markedet.

Vi tror den nye panteloven vil tvinge industrien til å automatisere innsamlingen, og at de første

ordrene kan komme mot slutten av andre kvartal. Usikkerheten er imidlertid stor rundt dette

tidspunktet. På kort sikt venter vi avklaring rundt valg av sikkerhetsmerking for

engangsemballasjen.

Link to comment
Share on other sites

Hammers

Jeg synes det der var veldig greit forklart og er langt på vei enig med deg .

Men sannsynligheten for at det går ned er like stor som at OSE fortsetter fallet imorgen.

Der overdrev jeg vel ikke....?

Så sier du akkurat det jeg også mener at alt avhenger av hva som blir presentert på kvartalsrapporten imorgen .

Altså snakker vi ikke T.A lenger !

 

Fint om du følger opp denne imorgen , det er vi mer enn glad for :D

 

Og takk for at du var ydmyk nok til å ta opp tråden idag, det står det respekt av !

Link to comment
Share on other sites

Bra Hammers! :)

 

 

En grundig og skikkelig begrunnelse, det må jeg si! Du følger streker/vinkler og

formasjoner. Blir det ikke vel mye teknisk da? Halveis i formasjonen osv..

 

Deg om det... :huh:

 

Med tall og fasiten i hånd, er det utrolig hva man kan få til. Jeg vil ikke avskrive TA som hjelpemiddel og verktøy. Neida, men de som baserer sine handler (for)mye på det, blir raskt blakke og blir sittende på sidelinjen og kritisere og være bedre vitere. Se f.eks hva Investech anbefaler, de rådene har ruinert mange..

 

Mange har sikkert solgt seg ut idag, også fra Tomra, med store tap. Panikken tok

dem. De har vel også sittet med SL`n klar. Etter min mening helt feil, spesielt med Tomras fundamentale situasjon om dagen.

 

Og, etter min menig er det som gjelder her: Har man psyke til å handle med aksjer.

 

Baserer man sine handler på en helhetsvurdering(FA OG TA) og samtidig har den rette psyke, vil man lykkes.

 

B)

 

Må si Hammers, at jeg er litt imponert over den iver du viser vedrørende Tomra om dagen, siden du ikke har, som du sier "ingen økonomiske" interesser!

 

En snådig interesse må jeg si, og så komme etterpå å si:

 

Jeg hadde rett!! Hva var det jeg sa!

 

Slikt er barnselig.

 

Bruk heller tid på å handle aksjer, du som mener du har en så vanvittig god og profitabel metode!

 

:blink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg ønsker ikke å dra dette lengre ut nå, men et par kjappe svar:

 

Tandy:

Det finnes ingen vanntette skott i den lille norske finansverden - og noen vet alltid mer enn andre. "Whispering numbers" tilfaller kun de som kjenner de innerste kretser - og slikt kan fort ryktes før Web-kameraet slås på kl 16.15 !

Det handles det på hva man vet mens børsen er åpen !

 

Zoonic:

Du har definitivt ingen forståelse eller interesse for "fagfeltet" TA - og du skjønner rett og slett ikke hva dette dreier seg om (jeg gidder heller ikke å gi en dypere forklaring).

 

Du tusler rundt i den mørke skogen - og du håper på at du skal finne veien hjem - sånn helt på egen hånd ! Du befinner deg på ukjent grunn - og du har hverken kart eller kompass med deg. Kanskje går det bra, men trolig ikke ! Med TA har du både kart og kompass - og dine egne sjanser for å overleve øker betraktelig ! Kartet i TA kan faktisk være så illevarslende at du ikke velger DEN skogen/myra i det hele tatt - men heller velger en åpen slette meg gode referanser i terrengen for å komme fram til målet ditt !! Noen aksjer unngår man - mens andre er svært forlokkende !

 

Jeg kommer selvsagt ikke tilbake med tilbakemeldinger a la "hva var det jeg sa" på onsdag. Det ville i så fall være å sparke en som ligger nede - og det høres lite delikat ut i mitt sinn ! For alt jeg vet tar jeg 100 % feil - og DERE får rett ? Da er det JEG som ligger nede - etter det jeg har skrevet i dag !

 

Det finnes ca 170 aksjer på børsen - og jeg gidder ikke å følge SÅ intenst med. Jeg har mine aksjer som jeg holder "long" og som jeg trader med - men jeg går nødig ut med dette på Aksjeforumet. De som har fulgt med litt vet likevel at jeg sitter long i OFL (selskapet egner seg IKKE for TA pga minimal daglig omsetning) - og nylig solgte meg ut av STO - pga tekniske svakhetstegn (så langt et vellykket valg).

 

Når jeg nå har konsentrert meg om noen "værvarsler" i TOM er det primært pga at jeg ønsker å teste ut mine teorier - gjerne i full offentlighet ! Jeg innrømmer at selskapet har vært en "hard nøtt" å knekke, men jeg føler meg her og nå temmelig komfortabel - når jeg med dette meddeler at jeg går opp til EKSAMEN i akkurat TOM ! :D

 

Derfor er jeg litt spent i morgen. Som det konkurransemennesket jeg er vil jeg foretrekke å få ståkarakter !

Link to comment
Share on other sites

Hammers

Og heldigvis er det slik at "whispering news" kun tilfaller de som kjenner den innerste krets.... der hvor avgjørelsene taes.

La oss håpe det betyr mer enn noen overvurderte estimater !

Det er fremtiden til Tomra vi snakker om - ikke hva som ikke skjedde igår .

De tallene kjenenr vi jo mer eller mindre.

Så kan du stå til tentamen men ryker nok på eksamen !

Sånn er det bare !

Link to comment
Share on other sites

Hei trend,

 

maybe you'll understand the German word better: "Hochrechnung".

 

The projections assume, that the volume will be the same for the rest of the day as it was from 10:00 until "time": if average volume/minute would not increase or decrease, then at the end of the day we would have the volume "projection".

Because in this way you'll get different projections at different times, you have a measure to decide, whether the intraday volume is growing or falling - and how much.

In addition you can see, whether the intraday volume is low or high at a time. You haven't to have "feelings" like: "oho, 400000 at xx:yy is really much/few" - you can compare it to the volume of other days, 'cause it's counted up to the whole day.

Of course, usually the projection will come nearer and nearer to the real volume of the day, the nearer "time" comes to 16:00. The last projection before 16:00 very often is differing about 1-2% from the real volume of the day, 'cause there is an unpredictable number of trades after 16:00.

 

Today eg you can see a steep increase of volume from 14:01 to 14:15 and even to 14:30, while prices were climbing from 26.30/26.40 to 27.10 (and short time higher). That's important, 'cause climbing prices at climbing volume is bullish. The down-correction of prices after 14:30 has been at clearly falling volumes, which is bullish, too. So the increasing prices after 16:00 haven't been really a surprise.

But to see the whole day, in the result prices have been falling at rising volume (compared to Friday); and that is bearish. But the increasing volume of the last 7 min might be a hopeful sign .... ????

Link to comment
Share on other sites

Hi Chercheur !

Still awake :blink:

Good :D

 

You said:

 

"But to see the whole day, in the result prices have been falling at rising volume (compared to Friday); and that is bearish. "

 

I would say You have to look at OSE as a "whole" as former CEO used to say ...

If OSE was moving sideways I would assume we started on 27,30 today and had a ADH at 28,30 before falling down to 27,90

 

But that can never be confirmed.

 

But I assume You could project it nicely , just add 1-one crown to Your figures and You are right there..

Link to comment
Share on other sites

Some indicators (updated 19.04., 00:25):

 

Price: 26.90, -1.1%

 

BollingerBands_20/2.0: Boll+=30.46, Boll-=26.89

difference: 3.57

difference change: +0.39, bearish? (difference rising)

The smaller the difference, the more probable is the break out of a (more or less) sideways movement

A small difference often is seen as bullish

If the price ("close"!!!) touches or breaks Boll+, it's often seen as a trigger to sell - and opposite

Price has broken Boll- and already touched on Friday: often seen as a trigger to buy

 

ParabSAR_0.02/0.02/0.2: 29.36

"red" the 13. day

change: -0.15

ParabSAR produces each day either a red or a green point/line above/under the chart

"green" means: buy/hold, "red" sell

 

RSI_14: 36.18

change: -1.75

Critical lines: 30 (=oversold) / 70 (=overbought)

 

Momentum_12: -1.4

change: -0.1

Critical line is 0

The more it's under/over 0, the more it's oversold/overbought

But also: the more it's under/over 0, the stronger the down-/up-trend

 

MACD_12/26/9: -0.145

change: -0.038

Critical line: 0

The more it's under/over 0, the stronger the down-/up-trend

On 18.02, MACD has been -0.763

 

Stochastic_14/3/5: +0.38

change: +10.875 ; OVERSOLD!

Stochastic > 0 is bullish and opposite

 

DI_14 (a measure of the strength of the trend): -28

change: -8

The higher DI_14 > 0, the stronger is a bullish trend - and opposite

18.02.: -42

 

MoneyFlow_21: +0.01

change: -0.079

18.02.: -0,43

It's an indicator of selling or buying pressure: the more it's under 0, the higher is the selling pressure

 

Aroon_14: -100.00 ; OVERSOLD

change: -7.143

Aroon > 0 or Aroon rising is bullish and opposite

The nearer Aroon comes to +100/-100, the more bullish/bearish is it

Aroon

If changing is growing (+ or -), the existing trend is strengthening - and opposite

If changing is 0 or near 0, Aroon indicates a sideways-movement

 

Volume (VT): 2210k

change: +1286k, +139.2%

Volume average 50 days (VA50): 1832k

Percentage VT of VA50: 120.6%, +79.3%

Falling prices at rising volume is bearish

Falling prices at high volume is bearish

Volume is high if it's clearly over VA50

 

Next target: "motstanden" at MA10: 27.91

 

MA10: 27.91 (-0.23)

MA50: 29.28 (-0.09)

MA100: 29.87 (-0.06)

MA200: 30.50 (-0.04)

Crossing of rising MA10 and MA50 would be a trigger.

 

Next "normal motstanden": 27.50

Next support: 25.80

 

No technical indicator can represent the real fundamental situation.

Technical indicators can represent the current tone. They are rather good instruments for short-term decisions. They're totally worthless for long-term decisions.

They all will be waste paper in the moment, when real (good or bad) fundamentals will occur.

Link to comment
Share on other sites

I would say You have to look at OSE as a "whole" as former CEO used to say ...

If OSE was moving sideways I would assume we started on 27,30 today and had a ADH at 28,30 before falling down to 27,90

 

Hei tandy,

 

"au fonds", I would say you're likely right.

But "trend" had asked me here in the forum, what I mean with "projection" in my volume table. So I had to discuss just one parameter.

Generally: usually, I'm placing all parameters uncommented, just as they are, both in "Some indicators" and in the volume table. The only thing I'm doing is adding the main-stream-interpretation of each parameter seperately. That often brings contradictory results which have to be interpreted. I think this interpretation is up to those who read it.

 

What You are doing is combining at least two parameters: OSE (with many parameters) and volume of TOM - and you are interpreting them.

 

And that's what I didn't want to do: I only give the material, somtimes with the standard interpretation of a single, separated parameter (se the comments in "Some Indicators" today!).

These are different methodical approaches - in your approach you might be right.

My approach cannot be right nor wrong. It's an approach like: "This Volvo costs 500 EUR. - 500 EUR for a Volvo usually is said to be cheap." - But whether this Volvo is really cheap or not, that's a question of interpretation - which I didn't do in these two sentences. I only have given two informations.

Link to comment
Share on other sites

Hi Chercheur

Yeah - I know what You mean and that is an important part of the "whole" picture.

I (as You may have noticed) is more of the fundamental type adding on with some optimistic and hopeful prospects now and then.

My stomach feeling however is a very good indicator.

But mostly I follow my head and it fails at he most....

Today I wanted to buy at 25,90 but I set the order much lower ...

So I did not get it ..

However there will come more oppurtunities...

 

Thanks for now and have a good night sleep

We wll need that for later today.

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen Hammers! :)

 

Du skriver dette: :huh:

 

 

Du har definitivt ingen forståelse eller interesse for "fagfeltet" TA - og du skjønner rett og slett ikke hva dette dreier seg om (jeg gidder heller ikke å gi en dypere forklaring).

 

Legg så merke til hva jeg skrev:

 

Baserer man sine handler på en helhetsvurdering(FA OG TA) og samtidig har den rette psyke, vil man lykkes.

 

Altså, jeg avskriver ikke TA, snarere tvert i mot. Det jeg advarer mot og peker på er tekniske overdrivelser.

En svaket i chartet kommer ofte etter en hendelse i en sektor. At du solgte i STO var ikke så rart, oljeprisen opplevde et kraftig fall.

 

Mitt poeng er at man må være fleksibel i sin metode og man må ha en helhetsvurdering. Man kan ikke bli for bundet av en bestemt tenkemåte. Som jeg skrev burde du ta en titt på anbefalingene til Investech, det har jeg gjort.

 

TA er nok viktigere ved f.eks daytrading og de med en kort horisont.

 

Så, Hammers, jeg har ikke noe imot TA og forståelsen er brukbar. Mener bestemt at Tomra er i en situasjon som ikke egner seg veldig bra for å titte mye på charts og danne seg et noe godt bilde.

 

:blink::blink:

Link to comment
Share on other sites

Her er hva Orion skriver i dag..

 

TOM 26,90 Betydelig potensial på sikt

 

Som meldt på SMS i går valgte vi å ta Tomra inn i modellporteføljen

igjen. Etter stengetid i dag slippes resultatet for

første kvartal, og vi har i den forbindelse tatt en titt på hva

vi kan vente oss i den forbindelse.

Selskapet har allerede varslet om et svakt første halvår,

og vi mener at dette allerede er reflektert i dagens kurs.

Konsensusestimatet for første kvartal er 629 millioner

kroner. Med tanke på at Orwak Group konsolideres fra og

med denne perioden blir vi ikke overrasket om selskapet

gjør det sterkere enn ventet. I håp om at markedet vil bli

positivt overrasket av resultatrapporten samt ikke minst tro

på et snarlig gjennombrudd i Tyskland, tok vi derfor aksjen

inn i varmen.

Tomra Resultat Q4 Estimat Q1

Omsetning 663,5 688,0

EBITDA 105,3 105,2

Driftsresultat 42,2 59,4

Resultat før skatt 45,5 71,7

EPS 0,23 0,28

Dersom det motsatte viser seg å være tilfelle, oppfatter vi

det som en god anledning til å øke beholdningen av aksjen.

Hovedårsaken er at dagens kursnivå ikke reflekterer

potensialet som ligger i det tyske markedet. Ifølge Tomras

egne analyser er det tyske pantemarkedet større enn tilsvarende

marked i USA. Det er anslått at nærmere 50

mrd beholdere samles inn hvert år i Tyskland, noe som

representerer et stort potensial for Tomra.

Så langt håndteres dette manuelt, men dette representerer

ingen god og varig løsning. Vi venter derfor at butikkene

etter hvert går til anskaffelse av panteautomater, og

store automatordrer fra Tyskland kan materialisere seg i

løpet av kort tid. Dette baserer vi på to forhold. For det

første ble den politiske striden lagt død tidligere i vinter.

Dernest er butikkbransjen nå i ferd med å bli enige om

hvilke tekniske og sikkerhetsmessige standarder som skal

gjelde i et automatisk pantesystem. En eller flere panteordrer

fra Tyskland virker derfor sannsynlig i løpet av våren,

og det vil i så fall representere en stor kurstrigger for

aksjen.

I tillegg ser vi gode muligheter for Tomra i eksisterende

markeder. Det er om lag 14.000 maskiner i Europa som er

modne for utskiftning. Mange av disse befinner seg i Sverige,

hvor store partier ble installert i 1996. Om noen år er

det også ventet at maskinene som ble installert i Norge i

1999 vil kreve oppgradering.

Estimatene vi ligger inne med, tilsier P/E-størrelser på

henholdsvis 16,7 og 12,9 for i år og neste år. Sett i sammenheng

med selskapets sterke balanse og de gode

fremtidsutsiktene oppfatter vi dette som attraktivt, og vi

stempler derfor aksjen som en kjøpskandidat.

 

Største eiere i Tomra Per forrige uke:

Folketrygdfondet 10,6%

JPMorgan Chase Bank Clients Treaty A. 5,6%

Vital Forsikring ASA 2,1%

Clearstream Banking S.A. 1,8%

Orkla ASA 1,7%

Konklusjon: Tomra har varslet et svakt første halvår. Vi

mener dagens prising er altfor kortsynt da den ikke tar

høyde for det langsiktige potensialet i Tyskland, oppgradering

og utskiftning av gamle systemer samt mulig åpning

av store markeder i Storbritannia og Japan også.

Link to comment
Share on other sites

Hammers

 

Jeg har full respekt for bruk av TA som en supliment til andre analyser og nyheter. Men å basere seg hovedsaklig på TA er så som så.

 

Grunnen til at jeg mener TA blir helt feil å bruke vedr TOM, er at nyheter vedr ordrer / samarbeid i Japan mv. kan komme NÅR SOM HELST, og da hjelper det ABSOLUTT INGENTING hva TA-chartet ditt sier.

 

Av og til kan man spore i en TA at informasjon har lekket i forkant av rapporter eller nyheter, og at dette kan gi noen signaler, men når det gjelder TOM virker det som at selskapet er MEGET dyktig på å holde infoen tett til brystet. Således blir det vanskeligere å spore utslag i TA-chartene når investorer kjøper på innside-info.

 

TOM-aksjen er nå i en fase hvor den kan rett og slett eksplodere oppover hvis de riktige nyhetene kommer, og da er TA null verdt. Så ikke ha så store skyklaffer som du har vedr TA.

Link to comment
Share on other sites

Titech - Potensialet bygger seg opp

 

 

Mrs Price added: "As recycling levels increase and reprocessors become more confident that material will be available from the waste stream, we detect a real sharpening of the appetite to invest in this sector. We have had an excellent response to recent competitions offering capital grants for new reprocessing infrastructure, and boosting reprocessing capacity in the UK remains a central element of our strategy." Link til artikkelen

 

Meglerhusene

Interessant å lese analysen til Orion. Det som er vel så interessant er at Orion ikke nevner potensialet som eksisterer i non-deposit markedene Japan og England. Videre blir heller ikke mulighetene for innføring og endringer av pantelover i Michigan, Massachusets, New York og Tennesse nevnt.

 

Om 5 timer får vi svaret.

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler 19 aksjer

 

Aksjesjefen ser ingen trygge havner. De tre aksjeekspertene hiver ut to aksjer, tar inn fire nye og satser nå på disse 19 aksjene.

 

 

Artikkel av: Stein Ove Haugen (19.4.05 08:18)

 

Aksjestrateg Terje Nyborg i Terra Securities beholder sine aksjer fra forrige uke, men tar i tillegg inn to nye; TGS Nopec og DnB NOR.

 

Sjefstrateg Peter Hermanrud i First Securities hiver ut RCCL, som har falt over 16 prosent siden han anbefalte de. Nå er det Norwegian som tas inn i varmen.

 

Aksjesjef Sveinung Hartvedt kaster ut NextGenTel, som er ned over 16 prosent siden anbefalingen 14. mars. Han tar istedenfor inn Stolt-Nielsen.

 

Dermed sitter de tre aksjeekspertene tilsammen med følgende 19 aksjer.

 

Siem Offshore

Prosafe

Fast

Hydro

Orkla

Axis-Shield

TGS Nopec

DnB NOR

Smedvig

ABG Sundal

Statoil

Ocean Rig

Norwegian

Statoil

Schibsted

Tomra

PGS

Tandberg

Stolt-Nielsen

Link to comment
Share on other sites

volume means: real volume at "time"

projection means: this would be the volume from 10:00 to 16:04, if the volume between 10:00 and "time" would be maintained until 16:04

change means: the percentage measure of increasing or decreasing of the current projection compared to the previous one

price means: price at "time"

 

//-------------------------------------------------------------------------

 

Volumes on 19.04.:

time....volume...projection...change...price

11:00...219382......1330917.(-39.8%)...26.90

12:00...332282......1007922...-24.3%...26.80

13:00...429732.......869014...-13.8%...26.80

13:21...475732.......861525....-0.9%...26.60

13:45...598132.......967645...+12.3%...26.30

13:57...693401......1064970...+10.1%...26.40

14:36...840001......1107827....+4.0%...26.40

 

will be amplified intraday

 

volume 18.4.: 2210k

average volume 50 days: 1832000

 

increasing prices at increasing volumes generally are seen as bullish

increasing prices at decreasing volumes generally aren't seen as really bullish

decreasing prices at decreasing volumes generally aren't seen as really bearish

decreasing prices at increasing volumes generally are seen as bearish

Link to comment
Share on other sites

Venter 24 mill. fra Tomra

 

Av TDN Finans

 

I ettermiddag kommer resultatet til Tomra. Det er ventet at panteautomatselskapet vil legge frem et resultat før skatt på 24 millioner kroner for første kvartal 2005.

 

Det fremgår av estimater SME Direkt har hentet inn for TDN Finans.

 

Tomra legger frem resultat for første kvartal 2005 i dag tirsdag 19. april 2005 klokken 16.15. dn.no følger presentasjonen på Høyres Hus.

 

Driftsinntektene estimeres til 629 millioner kroner, varierende fra 601 til 650 millioner kroner, mens driftsresultatet i gjennomsnitt estimeres til 21 millioner kroner.

 

Les den fullstendige estimatartikkelen med tabeller på dn.no/finans.

 

 

 

Amund Skarholt er Tomras nye sjef.

Tre vil kjøpe

Tre av analytikerne har en kjøpsanbefaling på Tomra på dagens kursnivå, mens en analytiker anbefaler å redusere beholdningen av Tomra-aksjer. En analytiker har en "hold" -anbefaling, mens ett meglerhus ikke har oppgitt sin anbefaling.

 

Torsdag 14. april er kursen på Tomra-aksjen 27,80 kroner, noe som priser selskapet til en P/E på rundt 20 for 2005 og 13 for 2006.

Link to comment
Share on other sites

Ja, dersom du sit på TOM etter børsslutt i dag, vil du motta utbytte for desse aksjane. Du må likevel ikkje gløyma at utbyttet vert trukke frå inngangsverdien din, dersom aksjane er kjøpte etter nyttår og før utbytte vert utbetalt.

 

 

 

 

Kanskje dere litt mer drevne aksjespekulanter kan svare meg på dette ? :-)

Hvis en handler tomra aksjer nå, og evt. selger i morgen. Vil en da få utbytte.

Er det slik at dette blir skattefritt og i og med at aksjen normalt vil falle tilsvarende får en da skrevet av "tapet" på skatten. Høres jo nesten for godt ut til å være sant.

 

Takker

 

edit: uups, beklager. ser at jeg skrev den på feil plass, var tiltenkt pit'en

37226[/snapback]

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...