Jump to content

TOM - En verden av muligheter


Pirelli

Recommended Posts

Etter å ha tenkt meg om litt og sett presentasjonen et par ganger(kan anbefales) til, så blir ihvertfall jeg mer posetiv. :)

 

Er veldig spent på hvordan markedet reagerer på dette de nærmeste dagene. Man skal ikke glemme at større meglerhus ikke var langt unna i sine spådommer.

De har også rett i at dette tar tid.

 

Man skal nok være noe mer ydmyk for hva de seriøse husene har å si. Jeg tenker da på DNB/FIRST/TERRA/ESO f.eks. <_>

 

Flere av de forventer ordre f.eks fra Tyskland på forsommeren. Dette nærmer seg og "de store pengene" vet det. At Tomra har fått en kar som Skarholt bak spakene, tror jeg utelukkende blir posetivt oppfattet. Fullt fokus på kostnader og hva som er igjen på bunnlinjen. Slikt vil større aktører virkelig høre. At de også fikk høre at forhandlinger pågår, merket de seg garantert!

 

Tror nå at det verste med Tomra nå er over og det psykologiske bildet er endret ved at Skarholt staker ut en ny og mer kostnadsbevist kurs.

 

Det vi har sett med Tomra siden desember er jo ganske typisk. Vi "amatører" timer handlene feil. Ofte er man for rask eller så handler man for sent.

 

På bakgrunn av ovennevnte er det slett ikke sikkert det blir store nedgangen de nærmeste dagene. Tror mange "reddharer" er ute allerede. :huh:

 

Men, ikke glem at selve potensialet står ved lag, det tar bare pinefull lang tid. Vi er nærmere de forløsne nyhetene i dag enn i går. BRA SAGT........rene poeten..

 

GODT VI HAR VI FORUMET, DET HJELPER VELDIG!!

 

:D :D

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 502
  • Created
  • Last Reply

Webster

 

"Ting tar tid" - det hørtes ut som ett velkjent argument:)

 

Vel jeg har roet meg betydelig. Vet ikke hvorfor jeg tok sånn av i sted, vi visste jo det kom. Men uttalelsene til mannen bak roret, særlig den om at ingen må tro at Tomra får 70-80% i Tyskland er reelt var nedtur. Også det at pilotene i England vil fortsette helt ut til Mars 2006. Salg av TRC vil da trolig ikke komme i gang før høsten 2006.

 

Men jeg hadde aldri trodd at Tomra skulle utvikle seg til ett turnaround case. Det er jo nærmest det det har blitt. En snu operasjon på størrelse med Ementor. Tap på alle fronter, at det er mulig. Bare Brasil pga høye metallpriser tok av.

 

Jaja, her er det bare å pakke sammen, glemme at halvparten av ose har tjent grovt siste halvåret og håpe Tomra tar av. Alle de som ikke har hoppet på, får en betydelig sjanse utover nå.

Link to comment
Share on other sites

Dette var en skuffende dag for oss alle. Vi hadde klart forventa et bedre resultat en dette. 

 

 

Vel, hadde vi det?? Kan ikke huske og ha sett noen på dette forumet som har kommet med noen antydning ang kommende resultat for Q1 de siste 14 dagene. :angry:

Sitter med et inntrykk at nesten INGEN som er eiere av Tomra aksjer fikk med seg fra presentasjonen for Q4. Sitat fra ledelsen: Vi ser ingen bedring for Q1 ELLER Q2 i 2005.

Kom det som et sjokk på samtlige aksjonærer at Tomra ikke kom med noen kjempe resultat? :blink:

 

Slutt og syt, vi må se lengere en 3 mnd i slengen, ta sommeren til hjelp så skal dere Tomra aksjonærer se at ting ordner seg. ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg gidder ikke å komme i dype diskusjoner med "nye" personer her på AF, når det er sagt så trenger vi ikke baissere i TOM lenger, den jobben gjor TOM aksjonærer utmerket selv.

 

PS Jeg blir sittende, og tror at åpningen blir dårlig og forhåpentligvis vil den styrke seg utover når "lånetakerne" har solgt

Link to comment
Share on other sites

Helt rett det du sier der

Vi har alle vært avventende og trodde det ville bli dårlig

Sjansen for at det skulle bli enda dårligere var der men den valgte vi å neglisjere på grunn av utbytte og den relativt nærstående nyhetsbølgen fra Tyskland.

 

Sånn ble det bare ...

Link to comment
Share on other sites

Fikk sett presentasjonen først nå, og jeg må si tallene var stygge.

 

Jeg likte ikke:

 

-Lite konkret om tyske ordre

-Lavere marginer

-Sannsynlige restruktureringsutgifter skreller litt av Q2 og Q3.

-Svært svakt i Europa, også i Tyskland faller omsetningen

-TiTech og Orwak skuffet stort

-Vanskelig å vite hvor selskapet skal snu seg med ny CEO, går bort fra Thorsens mål om markedsandel. Tomra quo vadis?

 

Jeg likte:

 

-Japan kommer tydeligvis snart, mindre tvil

-Bra ordrereserve i TiTech og Orwak

-Skarholdt ser flere steder å kutte, og sier det er åpenbart for mange som har fulgt selskapet i lang tid hvor det kan kuttes. Selv håper jeg total produksjonsoutsourcing. Thorsen var konservativ og ville beholde drift i Norge. Uno produseres ute, og potensialet for marginforbedring er stort ved flytting av produksjon.

-Mumlet noe om forhandlinger med tyskere, men dette kunne like godt vært sagt for et halvt år siden. Thorsen sa noe liknende 15. oktober til dn.

 

 

Jeg tenker flere analytikere sitter klar med kuttekniven og antar estimatene vil tas ned. Orion tok en stygg spekk istad, og vil komme til å hausse Tomra i noen måneder før de enten tar tapet eller gevinsten.

Link to comment
Share on other sites

Ifølge SME Direkt hadde markedet ventet et resultat før skatt på 14 millioner kroner av en omsetning på 629 millioner kroner i første kvartal.

 

Dette må en vel si seg fornøyd med igrunn når en ser at det FAKTISK ble mer igjen på bunn når det var omsatt for 30 millioner mindre en antatt. ;)

Link to comment
Share on other sites

Zoonic..

 

Husene er mye dyktigere enn ett hver forum. Da tenker jeg særlig på First og DnB i henhold til Tomra. Les pre-q1 til First... Det står nærmest der svart på hvitt hva som ble sagt på kvartalet. Husene har kontakter, de foretar undersøkelser og de har folk som skriver analysene som har jobbet med dette i 20-30år og gjerne fulgt firmaet i mange mange år. Jeg har sagt det hele tiden, men aldri noen her som har villet høre...

 

Men akkurat Orion har tatt av for mye. Mente 77 mill pre-tax i Q1. Hva de skriver fremover vil tiden vise...

 

Men hør på First! De har truffet hele veien siden før pant ble innført.

 

 

Vegard: Det var forventet at Titech og Orwak skulle levere minusresultat!

 

De har akkurat utvidet i Norge. Det å skulle da flytte alt ut er ikke gunstig. Må skrive av en 300 mill til?! Men på sikt, produksjon i østeuropa og R&D i Norge hadde vært toppen. Men dette vil igjen ta tid.... Mange år!

 

Vi får se... 2006 blir nok året for Tom. Men vi får håpe at børsen ikke krakker i mellomtiden. Jeg sier det igjen, det er helt utrolig hvor rett First fikk med Q1. De traff pokker meg spikern på alt. Det er jo verdt å bli kunde der...

Link to comment
Share on other sites

:D

 

Vil bare innpå igjen for peke på at det er skrevet mye bra her utover kvelden. Bedre og bedre ble det etthvert, som det gikk litt tid. Mange som har litt å fare med.

 

Man blir styrket i troen av slikt. Og det er ingen grunn til svartsyn på litt sikt.

 

Jeg tviler ikke på at dette går veien. Meglerhusene har ofte rett og de peker på Tomra. Tror Skarholt sa en hel del som falt i god jord hos de.

 

Kommer sikkert mye bra utover kvelden og natta her også!

 

:rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Syntes at hele Tomra flokken burde ha lyttet bedre til de profilerte skribentene Pantera og Hammers. Menigheten her inne har til tider vært overfokuserte på de små lyspunktene, og redd for å se realitetene.

 

Tom110405.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tomra trapper opp

 

Tomra liker det de ser i Tokyo, og trapper opp innsatsen.

 

 

Artikkel av: Odd Steinar Parr (19.4.05 16:50)

 

 

Relaterte artikler Se aksjeticker

- Tomra skuffer markedet - Ser betydelig Tomra-løft

- Vårens beste aksjetips - - Tomra er underpriset

- TOM

 

 

 

 

Vi har tidligere skrevet om prosjektet "Ecolife Project 2004", som Sumitomo Corporation og Tomra Japan lanserte i oktober for å finne ut om japanerne er klare for et nytt pantesystem.

 

Og testsentrene i Tokyo/Yokohama-området har vært en så stor suksess at selskapene har bestemt seg for umiddelbart å øke markedsføringsaktivitetene i Japan. Dette ifølge kvartalsrapporten Tomra la frem tidligere i ettermiddag.

 

 

Hvordan partene skal samarbeide, avgjøres før midten av året vi er inne i.

 

Tomra tjente 13,5 millioner kroner før skatt i 1. kvartal 2005, mot ventet 24 millioner kroner.

Link to comment
Share on other sites

Hallu

 

En eller annen gang vil aksjen bunne ut, og skulle ikke forundre meg om det er nå...

 

Det er flere aksjer som har gått svært bra selv om de over lengre perioder har vært i fallende trend. Teknisk er noe "tull", men når man tegner de strekene der, så står det jo relativt klart hvilken vei Tomra har vært på vei hen..

Link to comment
Share on other sites

Hallu

Den der kunne du ha spart deg !

Tomra flokken her inne kunne like godt ha feiret med brask og bram hvis resultatet hadde vært noen få millioner til..

Hva dere forståsegpåere egentlig mener er vel at vi ikke skulle eid Tomra ?

Det må vel være lov å sitte long i en aksje og snakke om den selv om den går dårlig ?

Markedet er ikke blitt mindre for det om Tomra har gått på nok et dårlig resultat

Om dere ikke har sett nok av Tomra nyheter ennå så skal jeg love deg det kommer ... enda mer etterhvert.

Og jeg tror vi får en forøkelse i Tomraflokken eterhvert ... :lol:

.

 

Syntes at hele Tomra flokken burde ha lyttet bedre til de profilerte skribentene Pantera og Hammers. Menigheten her inne har til tider vært overfokuserte på de små lyspunktene, og redd for å se realitetene.

 

Tom110405.jpg

37372[/snapback]

Link to comment
Share on other sites

Alle visste at 1Q ville bli dårlig - det var jo TOM krystallklare på ved forrige presentasjon. De sa vel rett ut at vi kunne forvente et dårlig første halvår.

 

Pga av dette og ellers skuffende resultater fra 4Q så fikk vi en velfortjent korreksjon etter forrige presentasjon.

 

Siden den tid har ikke aksjen steget - tvert imot.

 

 

Vi vil nok få en nedgang imorgen og siden det er TOM vi snakker om, så blir den sikkert panikkartet. Men jeg tviler på at vi skal lavere enn hva vi var i tiden før Tyskland ble åpnet. Altså i området rundt 23-24,- (korrigert for utbytte: 21-22,-). Noe annet vil det ikke være noen logikk i, i så fall må markedet ha bommet totalt i prissetingen i høst.

 

Lovvedtaket i Tyskland er vel fortsatt inntakt!

 

Såfremt vi får en positiv avgjørelse fra Japan i sommer, samt enighet i Tyskland med tanke på clearing/ sikkerhet iløpet av våren, så tror jeg vi vil se bunnen i TOM iløpet av denne måneden.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke vært helt fortolig med Orwak ennå så de kan like godt selge hele greia for meg ..

Når det gjelder utbytte ble vel resultatet så dårlig at man kansje ser seg nødt til å gå bort ifra det, ikke vet jeg ?

Noen som vet ?

Hvorfor uttalte akkurat Opsahl seg om Orwak? Hva har Orwak gjort galt?

 

Kom det noe mer frem? Ble utbytte fastsatt til 1,8kr aksjen, når får vi de på konto?

37379[/snapback]

Link to comment
Share on other sites

Ikke umulig med et sted mellom 15-20 heller hvis alt går galt

Her kan fort panikken råde og SL,ene løsne !

Alle visste at 1Q ville bli dårlig - det var jo TOM krystallklare på ved forrige presentasjon. De sa vel rett ut at vi kunne forvente et dårlig første halvår.

 

Pga av dette og ellers skuffende resultater fra 4Q så fikk vi en velfortjent korreksjon etter forrige presentasjon.

 

Siden den tid har ikke aksjen steget - tvert imot.

Vi vil nok få en nedgang imorgen og siden det er TOM vi snakker om, så blir den sikkert panikkartet. Men jeg tviler på at vi skal lavere enn hva vi var i tiden før Tyskland ble åpnet. Altså i området rundt 23-24,- (korrigert for utbytte: 21-22,-). Noe annet vil det ikke være noen logikk i, i så fall må markedet ha bommet totalt i prissetingen i høst.

 

Lovvedtaket i Tyskland er vel fortsatt inntakt!

 

Såfremt vi får en positiv avgjørelse fra Japan i sommer, samt enighet i Tyskland med tanke på clearing/ sikkerhet iløpet av våren, så tror jeg vi vil se bunnen i TOM iløpet av denne måneden.

37380[/snapback]

Link to comment
Share on other sites

Hallu

 

En eller annen gang vil aksjen bunne ut, og skulle ikke forundre meg om det er nå...

 

Det er flere aksjer som har gått svært bra selv om de over lengre perioder har vært i fallende trend. Teknisk er noe "tull", men når man tegner de strekene der, så står det jo relativt klart hvilken vei Tomra har vært på vei hen..

37375[/snapback]

 

Vær så snill - ta deg en nervetabelett før Jon Blund kommer på besøk i kveld

Din første setning i sitatet er jo fullstendig bak mål !

 

Dette var det svakeste resultatet på 10 år !!!

Thorsen har selvsagt visst i lengre tid hvordan dette går - og han har nå forlatt skuta (ref mitt innlegg om "Ferden mot Daumannsskjær" - i februar).

Kursen har falt hvert av de siste årene - men NÅ skal det hele snu i henhold til dine nervøse gjetninger ?????? Den nye sjefen skal "snu hver en stein - og omstille ! SLIKT KOSTER - og det vil belaste regnskapene kraftig de neste kvartalene ! HVor mye er det ingen som vet i dag - men regninga blir som regel langt større enn først forutsatt !

 

Dagens resultat var altså kun HALVPARTEN av det de mest pessimistiske analytikerne la seg på - og de lå i utgangspunktet lavt !

 

Hvis du fortsatt ikke har forstått budskapet så skal jeg si det i ETT ord: KATASTROFE !!

P/E ligger visstnok på 160 i følge diverse innlegg på HO, og det vil IKKE forundre meg om vi etter hvert ser TOM "et stykke" under 10 !

Dette baserer jeg IKKE på noe "teknisk tull", men ut fra fundamentale forhold !

 

Tidligere har jeg harselert litt med prisingen av BIRD (på HO).

I mine øyne ligger nå TOM i samme divisjon - med en vannvittig pris i forhold til prestasjon (og potensiale).

 

Men, i morgen snur det nok ...........

 

Natta - fra Hammers

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke vært helt fortolig med Orwak ennå så de kan like godt selge hele greia for meg ..

Når det gjelder utbytte ble vel resultatet så dårlig at man kansje ser seg nødt til å gå bort ifra det, ikke vet jeg ?

Noen som vet ?

37381[/snapback]

 

Utbyttet er formelt sett banket i gjennom. (med et lite spark til "noen større aksjonærer" riktig nok) Virket som om dette er blitt tvunget gjennom.

Link to comment
Share on other sites

Hammers

Tomra hadde varslet dette dårlige resultatet og markedet var således informert !

Alt annet ville jo bare bli gjetninger ikke sant.

Din T.A viste jo også at så var tilfelle.

Som jeg har sagt tidligere , det er ikke vanskelig å spå dommedag - det viste jo du idag !

Jeg ventet inidlertid ikke på dommedag men nyheter som jeg selv ikke hade klart å få tak i.

F.eks. Japan og Sumitomo som skulle være nærstående.

Alt det andre som manglet var jeg også klar over og således også Kris !

Mine nyhetskilder fortalte meg de siste dagene at det ikke var skjedd noe nytt i Tyskland - og det stemte jo !

Med ordreboka full til høsten er det greit med litt omstillingskostnader på veien , eller hva menr du ?

 

Vær så snill - ta deg en nervetabelett før Jon Blund kommer på besøk i kveld

Din første setning i sitatet er jo fullstendig bak mål !

 

Dette var det svakeste resultatet på 10 år !!!

Thorsen har selvsagt visst i lengre tid hvordan dette går - og han har nå forlatt skuta (ref mitt innlegg om "Ferden mot Daumannsskjær" - i februar).

Kursen har falt hvert av de siste årene - men NÅ skal det hele snu i henhold til dine nervøse gjetninger ?????? Den nye sjefen skal "snu hver en stein - og omstille ! SLIKT KOSTER - og det vil belaste regnskapene kraftig de neste kvartalene ! HVor mye er det ingen som vet i dag - men regninga blir som regel langt større enn først forutsatt !

 

Dagens resultat var altså kun HALVPARTEN av det de mest pessimistiske analytikerne la seg på - og de lå i utgangspunktet lavt !

 

Hvis du fortsatt ikke har forstått budskapet så skal jeg si det i ETT ord: KATASTROFE !! 

P/E ligger visstnok på 160 i følge diverse innlegg på HO, og det vil IKKE forundre meg om vi etter hvert ser TOM "et stykke" under 10 !

Dette baserer jeg IKKE på noe "teknisk tull", men ut fra fundamentale forhold !

 

Tidligere har jeg harselert litt med prisingen av BIRD (på HO).

I mine øyne ligger nå TOM i samme divisjon - med en vannvittig pris i forhold til prestasjon (og potensiale).

 

Men, i morgen snur det nok ...........

 

Natta - fra Hammers

37387[/snapback]

Link to comment
Share on other sites

Some indicators (updated 20.04., 00:20):

 

Price: 26.20, -2.6%

 

BollingerBands_20/2.0: Boll+=30.62, Boll-=26.46

difference: 4.16

difference change: +0.59, bearish? (difference rising)

The smaller the difference, the more probable is the break out of a (more or less) sideways movement

A small difference often is seen as bullish

If the price ("close"!!!) touches or breaks Boll+, it's often seen as a trigger to sell - and opposite

Price has broken Boll- the 2. day: often seen as a trigger to buy

 

ParabSAR_0.02/0.02/0.2: 29.07

"red" the 14. day

change: -0.29

ParabSAR produces each day either a red or a green point/line above/under the chart

"green" means: buy/hold, "red" sell

 

RSI_14: 32.41

change: -3.77

Critical lines: 30 (=oversold) / 70 (=overbought)

 

Momentum_12: -2.6

change: --1.2

Critical line is 0

The more it's under/over 0, the more it's oversold/overbought

But also: the more it's under/over 0, the stronger the down-/up-trend

 

MACD_12/26/9: -0.202

change: -0.057

Critical line: 0

The more it's under/over 0, the stronger the down-/up-trend

On 18.02, MACD has been -0.763

 

Stochastic_14/3/5: +4.91

change: +4.53 ; OVERSOLD!

Stochastic > 0 is bullish and opposite

 

DI_14 (a measure of the strength of the trend): -24

change: +4

The higher DI_14 > 0, the stronger is a bullish trend - and opposite

18.02.: -42

 

MoneyFlow_21: +0.01

change: -0.008

18.02.: -0,43

It's an indicator of selling or buying pressure: the more it's under 0, the higher is the selling pressure

 

Aroon_14: -92.86

change: +7.14

Aroon > 0 or Aroon rising is bullish and opposite

The nearer Aroon comes to +100/-100, the more bullish/bearish is it

Aroon

If changing is growing (+ or -), the existing trend is strengthening - and opposite

If changing is 0 or near 0, Aroon indicates a sideways-movement

 

Volume (VT): 1575k

change: -635k, -28.7%

Volume average 50 days (VA50): 2207k

Percentage VT of VA50: 71.4%, -11.5%

Falling prices at falling volume is not really bearish

Falling prices at low volume is bearish

Volume is high if it's clearly over VA50

 

Next target: "motstanden" at MA10: 27.60

 

MA10: 27.60 (-0.31)

MA50: 29.16 (-0.12)

MA100: 29.80 (-0.07)

MA200: 30.46 (-0.04)

Crossing of rising MA10 and MA50 would be a trigger.

 

Next "normal motstanden": 27.50

Next support: 25.50/25.70

 

No technical indicator can represent the real fundamental situation.

Technical indicators can represent the current tone. They are rather good instruments for short-term decisions. They're totally worthless for long-term decisions.

They all will be waste paper in the moment, when real (good or bad) fundamentals will occur.

Link to comment
Share on other sites

Hi Chercheur !

Thanks again for sharing the secrets of Techncal Analysis .

 

How is Germany taking the bad news - I assume the newspapers will be filled with news about Tomra tomorrow ? :blink:

Hi - hi !

Link to comment
Share on other sites

Tomra trapper opp 

 

Tomra liker det de ser i Tokyo, og trapper opp innsatsen. 

 

 

Artikkel av: Odd Steinar Parr (19.4.05 16:50)

 

 

Relaterte artikler  Se aksjeticker 

- Tomra skuffer markedet  - Ser betydelig Tomra-løft 

- Vårens beste aksjetips  - - Tomra er underpriset 

  - TOM

 

 

 

 

Vi har tidligere skrevet om prosjektet "Ecolife Project 2004", som Sumitomo Corporation og Tomra Japan lanserte i oktober for å finne ut om japanerne er klare for et nytt pantesystem.

 

Og testsentrene i Tokyo/Yokohama-området har vært en så stor suksess at selskapene har bestemt seg for umiddelbart å øke markedsføringsaktivitetene i Japan. Dette ifølge kvartalsrapporten Tomra la frem tidligere i ettermiddag.

Hvordan partene skal samarbeide, avgjøres før midten av året vi er inne i.

 

Tomra tjente 13,5 millioner kroner før skatt i 1. kvartal 2005, mot ventet 24 millioner kroner.

37373[/snapback]

 

11 mill til og alt hadde vært OK?

Tror ikke dette er dommedag etter å ha kommet over det første sjokket.....

Det jeg har størst problemer med er igrunn all drittslenginga fra de som er MOT TOM....

Hva er poenget?

Om noen vil sitte med TOM så må vel det være den enkeltes problem/glede?

Er dere bekymret for oss?

:blink::blink::blink:

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...