Jump to content

TOM - En verden av muligheter


Pirelli

Recommended Posts

Tallene er jo ikke det som er så veldig interessant her...

 

Det er mer interessant å se hva som skjer fremover...

 

Bl.a. utrulling av automater til Estland...

Videre samarbeid med Japan ventes å komme i orden i midten av 05... etc...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 502
  • Created
  • Last Reply

haha.. jeg dauver. Dette er helt utrolig. Det firmaet der er den dårligste investen jeg noensinne har gjort tror jeg. Har virkelig ikke opplevd noe som har skuffet så voldsomt hele veien som denne har gjort. Nå kom akkurat kommentaren fra CEO om at "we should stick to the statement about first half of 2005 will be weak".

 

Jeg har drevet og skreket om kjøp nå. Lei for det hvis noen har kjøpt på det!

 

Helt utrolig

 

Pirelli..

 

Orion bommet med 700% omtrent.... forventet 77mill pre-tax! 13mill pre-tax ble svaret.

 

Synes forøvrig ikke at engelsken til amund er så pokkers mye bedre enn thorsen.

 

Dette var igjen utrolig skuffende.

 

Stakkars flere her på tråden.

Link to comment
Share on other sites

Resultatet tror jeg vi bare skal legge bak oss !

Legg merke til uttalelsene om at Tomra forhandler om flere ordre i Tyskland men ikke vil gå ut med noen tidfesting av disse før de har signert kontrakter.

Altså er det ting på gang i Tyskland

 

Ingen markedsandeler tapt i det tradisjonelle RVM markedet er jo også bra

Tomra vil også fremover være mer opptatt av fortjeneste enn markedsandeler.

Det er jo også et tegn på at man nå tenker annerledes....

 

Det snakkes også om økt fortjeneste fremover ,

 

kostnadskutt ?

 

Dette kan Skarholt !

Link to comment
Share on other sites

Vel, eksamensbesvarelsen min er levert og en nervepirrende dag er over !

 

I går satset jeg "all ære" ved å legge "hodet på blokka" med min TA-analyse.

En analyse som jeg mente burde holde mål i de fleste selskap.

 

Slik jeg betrakter situasjonen her og nå tror jeg absolutt at sensor vil gi meg en "brukbar karakter" når jeg sjekker børslistene etter åpningen i morgen !

 

Hva som gikk av disse Orion-analytikerne som spådde alt til himmels må "gudene vite".

Enten hadde de MYE som skulle selges i dag - eller så passerte de tilfeldigvis Aker Sykehus akkurat da kolbene med lystgass eksploderte her om dagen - med et "for dem" skjebnesvangert ukontrollert utslipp !

 

Hilsen Hammers

Link to comment
Share on other sites

Q1 var verre enn ventet

 

Det positive er at Skarholt tar sikte på å endre kostnadsstrukturen i Tomra. Noe som må sees på som positivt.

 

Vi ser her helt klart en endring fra tidligere. Thorsen brukte disse presentasjonene til å presentere urealistiske forventniger om realisering av potensialet som eksisterte. Skarholt er mer down to earth, og ønsker å fokusere på det som eksistere av omsetning.

 

Det kanskje mest positive med presentasjonen var

Japan

The collection test centers operated by TOMRA

and Sumitomo in the Tokyo / Yokohama region

have been successful. TOMRA and Sumitomo

have decided to immediately expand its marketing

activities in Japan in order to further verify

stakeholder interest in the collection center

solution. A decision on a cooperation model

between TOMRA and Sumitomo is targeted for

conclusion in the middle of 2005.

Link to comment
Share on other sites

Elendig fra Tomra

Av Henrik D. Meyer | Siri Skaalmo

 

Panteautomatselskapet Tomra leverer sine svakeste tall på svært mange år. Selskapet, med ny sjef Amund Skarholt i spissen, skuffer markedet på alle fronter - og han er skuffet selv.

 

Etter at Erik Thorsen gikk av etter 19 år i Tomra var det tirsdag ettermiddag Amund Skarholts tur til å presentere Tomras kvartalsresultat for første gang.

 

 

 

 

Ny Tomra-sjef. Amund Skarholt.

Det ble ingen hyggelig oppgave.

 

Ikke fornøyd

Tomra skuffet stort med et resultat på 14 millioner kroner før skatt i første kvartal. På forhånd var det ventet et resultat på 24 millioner kroner, ifølge estimater innhentet av SME Direkt for TDN Finans.

 

- Vi er ikke fornøyd med tallene i det hele tatt, sier Skarholdt, som startet i selskapet etter kvartalets slutt.

 

Dette ventet analytikerne på forhånd

 

Svakt på alle fronter

Driftsinntektene i kvartalet var 599 millioner kroner, mens det var ventet driftsinntekter på 629 millioner kroner. Estimatene varierte fra 601 til 650 millioner kroner, så selv de laveste forventningene var for optimistiske.

 

Omsetningen i Norden faller kraftig, mye på grunn av uvanlig høy omsetning i fjorårets første kvartal. Selskapet opplever nedgang også i Europa, her er omsetningsfallet på 26 prosent.

 

Har planer

Skarholt sier at Tomra nå bare må lære av sin egen historie for å bli et bedre selskap.

 

- Vi må få Tomra tilbake på vekst-sporet, både når det gjelder resultat og omsetnig. Hvordan, når og på hvilken måte, må dere ha forståelse for at jeg ikke kan svare på nå, etter bare seks dager i jobben. Men jeg har noen tanker, sier Skarholt.

 

Han peker blant annet på at kostnadsstrukturen i selskapet ikke er bra.

 

dn.no kommer med mer etter Tomras kvartalspresentasjon

Link to comment
Share on other sites

Vi korrigerer ned for utbytte mot 24,50 og i tillegg en 10 - 15% på elendigheta. Ser antagelig 22 tallet i morgen. Kanskje enda verre.

Dette var håpløst.

 

Skarholt var dårlig forberedt og rotet seg ut på isen med at 80% markedsandel i Tysland er utopisk.

Dette er kanskje sant men kolliderer front mot forrige kvartals presentasjon der markedsandeler skulle holdes for enhver pris.

 

Signalene er altså:

Enda mye verre marginer.

Markedsandelene skal ned

Japan utsatt enda 3 måneder (virker nesten som om Sum.. må overtales inn i dette)

Tyskland kommer når og hvis det kommer

 

Veldig negativt og lover ikke bra for sommeren.

Her blir det kjøpsanledninger for den som sitter i cash kommende kvartal.

Link to comment
Share on other sites

Jada, har sittet en stund og sitter lenger! Skuffende, ja det er klart.

 

Man for prøve å glede seg over utbyttet og tenke på andre ting! Men for all del, veldig uventet var vel ikke dette?

 

Vi er heller ikke kommet lenger unna store ordre heller?

 

 

 

:huh::huh::huh:

Link to comment
Share on other sites

Man for prøve å glede seg over utbyttet og tenke på andre ting! Men for all del, veldig uventet var vel ikke dette?

 

Vi er heller ikke kommet lenger unna store ordre heller?

:huh:  :huh:  :huh:

37284[/snapback]

Sant det, ordrene er nærmere enn noen gang :)

Tyskland ville Skarholt presentere oss når de var underskrevet.....

Han sa ikke når det kunne bli....

Det samme med Japan.....

Link to comment
Share on other sites

Vi som satt over q1 rapporten tror jeg bare kan logge av nettet og la pengene ruge for å si det sånn. Nå har jeg vært med fra 26 til 35, ny inngang på 29, akkumulerte videre på bunn idag. Selger ikke før jeg ser den første ordren. Denne skal opp, men gudene vite når. Må bare smøre oss.

 

Død kapital foreløpig.

 

Tror nok denne får seg en dupp imorgen, men jeg håper da selvfølgelig at støtten holder:) Men jeg tror den kommer til å synke imorgen på LAVT volum. Merk lavt volum.

Link to comment
Share on other sites

Død kapital.. jeg vil heller bruke ordet tapt, på kort sikt.

 

Firmaet tjener jo ikke penger lenger.. Selv med 2 innkjøp siste tiden, og titechs med sitt beste q1 noen sinne så greier de å levere 10 mill?

 

Jeg blir helt svimmel....

 

Men dette er ett perfekt øyeblikk for å gjøre alt annet enn aksjer på lang tid.

 

Snakkes.

Link to comment
Share on other sites

På en (litt absurd) måte fikk Skarholt den perfekte start. Han fikk understreket at dette var 10 årest verste kvartal og det faktum at han kun har vært i jobben i 6 dager. Vi slaktes i morgen, men etter det er det nok oppover som gjelder. Nå kan mannen antagelig vise til forbedringer kvartal for kvartal og på den måten styrke både selskap, aksjekurs og ikke minst eget omdømme.

 

Men det blir ei stund å vente for oss utålmodige. Nå får en bare håpe at ikke skattesak og EU dom i tillegg skal tynge oss.

 

Mine forventninger er kraftig nedjustert. Håper å se 30 til jul og 40 neste år på denne tiden. Før det kan det hende vi til og med skal under 20 tallet for å riste av oss gamle og plukke opp nye aksjonærer.

Link to comment
Share on other sites

Der siterer du ham feil

Han sa at han heller ville gi slip på markedsandeler til fordel for en bedre fortjeneste !

Det er jeg enig i !

Vi korrigerer ned for utbytte mot 24,50 og i tillegg en 10 - 15% på elendigheta. Ser antagelig 22 tallet i morgen. Kanskje enda verre.

Dette var håpløst.

 

Skarholt var dårlig forberedt og rotet seg ut på isen med at 80% markedsandel i Tysland er utopisk.

Dette er kanskje sant men kolliderer front mot forrige kvartals presentasjon der markedsandeler skulle holdes for enhver pris.

 

Signalene er altså:

Enda mye verre marginer.

Markedsandelene skal ned

Japan utsatt enda 3 måneder (virker nesten som om Sum.. må overtales inn i dette)

Tyskland kommer når og hvis det kommer

 

Veldig negativt og lover ikke bra for sommeren.

Her blir det kjøpsanledninger for den som sitter i cash kommende kvartal.

37282[/snapback]

Link to comment
Share on other sites

Det var en skuffende seance av Tomra, ingen tvil om det. Det var dårligere enn ventet, og ingen nye signaler.

 

Lyspunktet er uttalelsen fra Skarholdt:

 

"Vi er i forhandlinger med tyske kunder"

 

Så selv om dette var en av de tristeste presentasjoner jeg har sett, så er heldigvis testene i Japan avsluttet på en positiv måte, og Tyskland er på sporet sammen med England.

 

 

Jeg likte også uttalelsen om at Tomra sin teknologi ligger

"minst et år foran konkurrentenes"

 

 

*Kortsiktig ned JA.

*Langsiktig betydelig opp for de med litt tålmodighet.

 

 

.

Link to comment
Share on other sites

Det blir lett fryktelig negativt sånn med engang. Vi opplever sikkert en nedtur imorgen, kanksje ned mot 22-23 tallet. :(

 

Men det er helt uaktuelt for meg å kaste korta. Forsøk å fokuser på posetive saker som kom frem idag

 

Kutt i kostnader, både piloter i UK og Japan er meget vellykkede. Ordre fra Tyskland kommer(tror Skarholt hadde lyst til å komme med helt klar posetiv info, men kunne ikke, virket sånn!)

 

Nei, dette rister jeg av meg fort. Ingen tvil om at Skarholt kommer til å innføre et helt annet regime i Tomra, med spesielt fokus på resultat og kostnader.

 

Dette er god guiding, bra!

 

Mulig at vi imorgen kan oppleve ATL, altså under 22,90. Det preller av på meg. Ting snur fort i aksjemarkedet.

 

Husk at aksjen gikk fra 22,90 til 35,60 ifjor(fra okt til des). Og det var kun pga. avstemmingen i Bundesrat. Ingen gode tall eller ordre. De kommer fra nå av.

 

Aksjen er fort der igjen! Mener også at Skarholt gjorde en god figur. :)

Link to comment
Share on other sites

Enig med deg i det !

Nå synes jeg det er på sin plass at Hammers kommer med fortreffelig T.A slik jeg ba ham om igår !

 

Hammers tar du den utfordringen imorgen ?

 

Idag var bare tentamen (som jeg sa igår)

Nå kommer eksamen

Går du opp ?

Link to comment
Share on other sites

Der siterer du ham feil

Han sa at han heller ville gi slip på markedsandeler til fordel for en bedre fortjeneste !

Det er jeg enig i !

37295[/snapback]

 

Siterer ham ikke ordrett, men siterer han heller ikke feil. Han sa noe slikt som at "de hadde 80% markedsandeler da han solgte IBM på 80 tallet og at ingen kunne forvente å holde en slik andel. Dette tillater ikke kunden."

 

Som svar på spørsmål fra salen om de fortsatt holdt markedsandelen sin, og forventet å beholde den.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...