Jump to content

TOM - En verden av muligheter


Pirelli

Recommended Posts

...og han sa også det jeg sa:

Da er vi enig :D

 

Ingenting bedre enn det

 

Siterer ham ikke ordrett, men siterer han heller ikke feil. Han sa noe slikt som at "de hadde 80% markedsandeler da han solgte IBM på 80 tallet og at ingen kunne forvente å holde en slik andel. Dette tillater ikke kunden."

 

Som svar på spørsmål fra salen om de fortsatt holdt markedsandelen sin, og forventet å beholde den.

37302[/snapback]

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 502
  • Created
  • Last Reply

OSLO, April 19 (Reuters) - Norwegian recycling machine maker Tomra's (TOM.OL: Quote, Profile, Research) pre-tax profit fell by a bigger than expected 71 percent in the first quarter, hit by weak sales in Europe and a strong crown, the firm said on Tuesday.

Pre-tax profit dropped to 14 million Norwegian crowns ($2.22 million) in the three months to the end of March from 48 million in the same period a year earlier.

 

The result lagged an average forecast of 28 million crowns in a Reuters survey of eight analysts. Forecasts had ranged from 18 to 56 million crowns.

Link to comment
Share on other sites

Ikke lett å bli klok på flere av skribentene på forumet. :rolleyes:

 

Det er greit å være positiv til aksjer, men det er viktig å ikke forelske seg i en aksje.

 

Som tidligere vil TOM falle i flere dager på dette. Min inngang blir om 1 uke. Tips til dere som er i aksjen er å selge på start i morgen, det har vist seg å være en god strategi med tomra. Se selv etter hver eneste presentasjon.

 

Lykke til, håper for deres skyld at vi starter over kr 20,-.

Link to comment
Share on other sites

Tandy.

Det var i dag jeg gikk opp til eksamen ! - men jeg ser at du nå vil utfordre meg til ytterligere spådommer om den videre utviklingen - det du kaller den virkelige eksamen.

 

Nå er det slik at TA ikke gir svar på hva investorer i panikk-modus (i morgen) finner på, men allerede på fredag forklarte jeg at signalene tydet på at støtten på 24,- var en "certainty".

 

Senere var det noen som fortalte at det skulle utbetales utbytte.

Logisk sett - ut fra dagens sluttkurs - er startnivået ved fratrekk av utbyttet på 24,40 ved morgendagens åpning - dvs før investors gjør sine vurderinger !

 

Nå er det slik at det 70-dagers chartet på HO ikke viser noen som helst støtte under kr 23,-.

I dette chartet kan jeg derfor ikke spå noe i det hele tatt. Jeg kunne ha gjort det i et Point and Figure chart, men det har jeg ikke - og det er dessuten for omfattende å lage.

 

Når jeg sier at det ikke finnes noen som helst teknisk støtte under 23,- bør dere videre ha følgende FAKTA i bakhodet:

 

* De MEST PESSIMISTISKE analytikerne spådde et resultat på lave ca 20 mill. Virkeligheten ble ca halvparten !

* Ledelsen ønsket visstnok INGEN fokus på framtiden (mulig jeg misoppfattet ?) - og de ville ikke gi noen guiding !

* Man kan da spekulere i om Q2 ender rundt NULL - eller lavere ?

* TOM har gitt en negativ årlig avkastning i hvert av de 4 siste årene (kurs) !

 

Disse forholdene i seg selv taler sitt eget språk - men NÅ kommer rosinen i pølsa !

Noen blåøyde investors er villige til å gå rundt med skylapper døgnet rundt.

Realiteter betyr INGEN TING for dem - KUN HÅPET om at VERDEN skal vinnes !

 

Dette har ført til at TOM nå prises som et "jappeselskap" med en skyhøy P/E !

Jeg leste tallet P/E 100 på HO tidligere i dag - uten at jeg har kontrollert dette.

TOM prises som om det er på full fart opp med en gryende VEKST, mens realiteten de siste 4 år har vært tvert imot ! Rustad påpekte dette for noen uker siden i Finansavisen. Jeg gjentar de samme ordene !

 

Hvordan skal man så prise et slikt tilfelle og når skal noen trekke ut proppen og si at NOK er NOK ?

 

Hvis vi sier at P/E 50 er "fair" (høres forferdelig høyt ut for meg slik situasjonen har vært i lang tid) bør altså kursen halveres ! Sier man P/E 30 er OK kan man trygt dele kursen på 3.

Dette hvis prisingen nå virkelig er P/E 100 !

 

Slik kan man altså leke med tall og spå framtiden. Jeg foretrekker å leke med TA !

Da slipper jeg jeg å havne i den kvikksanden som mange her på forumet nå er i ferd med å synke så alt for DYPT ned i !

 

Hilsen Hammers.....

.........som ikke føler noen glede over DERES elendighet - men over TA's fortreffelighet ved riktig bruk !

Link to comment
Share on other sites

Utrolig hvor mange nye nick's som kommer inn på forumet når tingenes tilstand går ned. Hvis Skarholt annonserer et par kontrakter innen april er omme, lurer på hvor disse nickene blir av da...

 

Vel, det var rimelig skuffende ja, og imorgen blir det nok et realt blodbad på opsjons- og warrantsmarkedet. Huff, jeg vil helst ikke tenke på det akkurat nå...

 

Men, ingen av posisjonene vil nok bli solgt, da snitt-tiden på dem er 8-9 mnd'er. Vi får se hva morgendagen bringer.

 

Det beste for min del blir nok å glemme børsen en stund fremover og "slå på" igjen et god stykke ut i mai.

Link to comment
Share on other sites

Det værste synes jeg er administrasjonens signaler i forkant.

 

Ved flere anledninger har de sagt at marginene ikke er i skvis, dette ble motbevist i dag.

 

Det er mer fear å være litt mer forutsigbar å få et skikkelig fall, istendenfor å lure investorene hele tiden. Vil nesten karakterisere ledelsen som "luremus".

 

De oppmuntrer hele tiden og gir markedet positive impulser, men det blir aldri noe.

Link to comment
Share on other sites

Dette blir så blodig som du får det... Desverre er det flere som bare spiller på Tomra som eneste kort. Jeg fatter ikke hva som har skjedd med firmaet. Det blir bare værre og værre. Man kunne ikke valgt ett dårligere kort i disse oppgangstider, men sånn er nå det. Det spås relativt hard medfart på børsene fra og med neste år. Det er ikke gunstig hvis det er året hvor Tomra faktisk vil ta av:( Utrolig leit det hele, men vi får se.

 

Ta en titt på denne: http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article488384.ece

Link to comment
Share on other sites

Ok folkens. Det blir selvsagt ikke pent i morgen, men om enkelte mener kursen bør halveres eller enda verre så tar dette litt vel av i pessimistisk retning.

Klart, om Tomra skulle slutte å fokusere på vekst og kun være en leverandør til etablerte markeder så skal kursen kraftig ned. Men er det noen her som VIRKELIG tror på dette? Hammers?

 

Tomra nærmer seg bunnen av en nedadgående trend, dette vil snu. Tror dette er siste kvartalsregnskap i denne tuben.

Orion var inne på noe i sin analyse i dag vedrørende en maskinpark i sverige som begynner å bli moden for utskifting etc, selv om de bommet kraftig på estimatet som nok var mer håp og gjetting enn analyse. Det eksisterende marked vil naturlig nok gå i sykluser, de potensielle markeder i tyskland, japan og england kan vel ingen utelukke.

 

Om ett år fra nå vil bildet være et helt annet, det er klart. Men korte penger vil blø denne uka.

Er spent på om DNM m.fl endrer sitt syn og anbefalinger etter dagens tall.

 

PS: Det sies at Thorsens avgang kostet kr 4 mill i ekstraordinære. Det hjelper selvsagt ikke på bunnlinja.

Link to comment
Share on other sites

Og... litt positivt oppi det mørkegrå.

Skarholdt tok seg tydeligvis litt tid til Dagens Næringsliv noe som endret førstesida deres fra "ELENDIG FRA TOMRA" til denne "SKAL FÅ TOMRA TILBAKE PÅ SPORET"

 

Litt tro og håp såes og tas i mot med takk.

Link to comment
Share on other sites

Og... litt positivt oppi det mørkegrå.

Skarholdt tok seg tydeligvis litt tid til Dagens Næringsliv noe som endret førstesida deres fra "ELENDIG FRA TOMRA" til denne "SKAL FÅ TOMRA TILBAKE PÅ SPORET"

 

Litt tro og håp såes og tas i mot med takk.

37345[/snapback]

Ja, la merke til det samme selv.

De var rimelig kjappe med å endre den første meldinga....

Det er jo en fin start for Skarholt, nå er det oppover som gjelder!

Han vil nok vise til en positiv kurve fra han tok over roret.

Link to comment
Share on other sites

La meg minne om at det er 2 forskjellige artikler... Begge står på dn.no....

 

 

 

 

Ett par konklusjoner kan man dra for de som blir her utover:

 

 

 

First traff nesten med punkt og prikk på sin pre-q1 analyse. Følg FIRST!

 

Tomra gav inntrykk av at det var lite sannsynlig at panteutvidelsene som nå er i emmingen i usa vil slå igjennom.

 

Store innsparinger vil trolig ikke skje før innen q4, da Skarholt sa at disse skulle legges frem rundt Q3. Men ting vil bli gjort på veien

 

Englandspilotene skal gå lenger enn planlagt, helt til mars 06.

 

Japan pilotene gikk bra.

 

Kontrakter fra Estonia snart.

 

Ikke noe nytt fra Tyskland; og sjefen sier man ikke må regne med at Tomra får 70-80% markedsandel i Tyskland når alt er åpnet. Dette var nesten det mest skuffende... Slike tall ligger i analysene til mange analytikere.

 

Tomra skuffer alltid:)

 

Kurs, 35-40kr til jul?

Link to comment
Share on other sites

Ok folkens. Det blir selvsagt ikke pent i morgen, men om enkelte mener kursen bør halveres eller enda verre så tar dette litt vel av i pessimistisk retning.

Klart, om Tomra skulle slutte å fokusere på vekst og kun være en leverandør til etablerte markeder så skal kursen kraftig ned. Men er det noen her som VIRKELIG tror på dette? Hammers?

 

37342[/snapback]

 

Jeg uttrykte meg neppe godt nok. Jeg mener ikke nødvendigvis at kursen skal halveres

(ut fra det nye utgangspunktet på 24,40 - ex utbytte) i et jafs i løpet av morgendagen.

 

På litt sikt bør investors nå finne ut på et generelt grunnlag hva som er en "fair" P/E for et selskap med en slik historikk - og et kvartal som viste seg å bli det verste på 10 år - dvs før neste Q !

 

Den ENESTE veksten som finnes er i negativ retning - og slik har det vært i laaaang tid !

Link to comment
Share on other sites

Til Hammers

Gratulerer med bestått tentamen ! :D

 

Jeg gjentar hva jeg sa til deg FØR resultatfremleggelsen:

 

"...Så sier du akkurat det jeg også mener at alt avhenger av hva som blir presentert på kvartalsrapporten imorgen .

Altså snakker vi ikke T.A lenger !

Fint om du følger opp denne imorgen , det er vi mer enn glad for "

 

Som vi nå har konstantert ble det et elendig resultat og da skal vi ned !

 

Flott da med en oppfølgning de nærmeste dagene

Jeg går utifra at du klarer å se tekniske trender også i dine charts - uten å tenke for mye på P/E og sånt ?

 

 

Ser frem imot bestått eksamen , denne er nemlig verre !

Link to comment
Share on other sites

Tandy:

Jeg skal nå kose meg med kampen Stoke v West Ham, men svarer deg kort.

 

Jeg har sagt følgende i flere fora tidligere:

Det er alltid noen som vet hvordan det går FØR tallene legges på bordet. Tallene ble publisert I DAG, men de har nok vært så godt som klare i en uke eller to ! Nyheter hviskes - den som kjenner den rette selger (evt kjøper) og signalene gis. Akkurat som deg visste heller ikke JEG hvordan tallene ble - men jeg tror mange visste....og solgte i løpet av de siste 2 ukene !

 

DERFOR oppsto trolig de signalene jeg tolket - og som senere viste seg å være korrekte. Flaks - neppe. Jeg satte tross alt min "ære" på spill - og det gjorde jeg fordi sjansen for suksess var langt større enn 50 % ! Den motreaksjonen jeg har beskrevet de siste dagene har jeg sett mange ganger tidligere - og den bærer nesten alltid det samme budskapet med seg !

 

Jeg kommer ikke til å holde dere oppdatert de neste dagene.

Siden den SISTE støtten (23,-) ryker trolig i morgen, finnes deretter finnes det som sagt ikke flere tekniske holdepunkter for meg å navigere etter.

 

Jeg har gjort "min jobb" i TOM for denne gangen - og jeg håper i hvert fall at jeg klarte å overbevise NOEN av dere til å gjøre det kloke valg !!

 

Nå er det fotball for min del, og jeg skal love dere at jeg kommer til å pante et par bokser i morgen.

 

Hilsen

Hammers

Link to comment
Share on other sites

Når man ser tilbake på utviklingen i TOM siden 17 desember når vedtaket ble fattet i Bundesrat, har det stort sett gått en vei hele tiden; nedover. Noen byks oppover innimellom, men stort sett ned. Hvem hadde vel egentlig trodd det?

 

Vel vel, nå har Thorsen forlatt "en synkende skute" og en ny handlekraftig kaptein har tatt over roret. Det er ofte svært betimelig å foreta slike endringer i ledelsen når ting ikke går som forventet, da ledere som har sittet for lenge i stolen kan ha en lei tendens til å se seg blind på selskapet og ser ikke skogen for bare trær. Det vil i de fleste tilfeller da være bedre å få inn eksterne som kan se det hele på en ny måte.

 

Jeg må bare få si at jeg trodde at TOM i mars / primo april befant seg i et område jeg mente var klar for take off og at tiden var betimelig for å geare opp. Vel, så feil kan man ta, og jeg ville nok sansynligvis fått posisjonene mine til 1/3 av prisen imorgen og noen dager fremover. Det får så være.

 

En del aksjonærer vil nok forlate skuta, men jeg velger å bli med videre. Ingen av mine posisjoner vil bli solgt nå, og det begrunner jeg med at kommende uke sansynligvis vil bli bunnskraping av kursen og at dette er "ned til gulvet for å ta sats" for aksjekursen.

 

Jeg har fortsatt STOR TRO på at vi får ordrer fra Tyskland innen ultimo mai, så den delen er ikke det minste svekket for min del. Hvor langt ned vi skal i mellomtiden, og hvor høyt aksjekursen fra det lave nivået går opp igjen pga ordrer gjenstår å se. Størrelsen på ordrene og antall kjeder vil avgjøre det.

 

Beit meg merke i at Skarholt sa at Japan-avtale og den prosessen var å forvente avklart i midten av 2005.

 

Jeg vil derfor tro at i det korte bildet (fra imorgen og ca 1 mnd fremover) kan vil oppleve at kursen får en real omgang juling, men at det er mye positivt å se fremover til i det lange bildet.

 

HELDIGVIS er hovedtyngden av posisjonene mine relativt lange, ellers ville pulsen vært litt høyere. Risikobildet mitt var at opsjoner og warranter er høyrisiko, men hvis man gjør det til en hovedregel å gå etter de lengste papirene reduseres risikoen noe. Ca 1/3 av posisjonene mine ligger på juni-05 calls, litt på sept-05 calls, mens resten ligger på juni-06 calls.

 

Jeg har tro på at bildet kan snus rimelig fort når først ordrene kommer, og derfor ønsker jeg ikke å realisere tap når vi nå sansynligvis skraper bunnen den nærmeste tiden. Får heller vurdere å vekte opp hvis kursen gruses skikkelig de nærmeste 14 dagene.

 

Jeg har sagt det før og sier det gjerne igjen: Tomra er et LONG-case. Og long i mine øyne er 1 år pluss. Der ligger mitt fokus. Men jeg føler med de som evt må realisere på lave nivåer nå i kommende dager....

Link to comment
Share on other sites

Etter denne geriatriske oppvisningen med Q1 i dag , kan ein trekka fylgjande sluttningar:

 

-Tomra vil falle til 20-22kr fram til helga.

 

-Inntjening er dårleg pr i dag..

 

-Tyskland tar tid..

 

- England tar tid..

 

- Japan tar tid..

 

- Markedsandeler er under press..etc.etc

 

Det positive med alt dette er at Skarholt i denne situasjonen kan og må, kutte drastisk i sine kostnader. Denne mannen kan omstillingsprosesser og tiltak vil iverksett umiddelbart.

Ledelsen i selskapet kjenner nå trykket frå sine aksjonærar og ting vil skje ganske snart, 4-6 mnd.

 

Sitat Norlys

"Blir vel bare tull å selge i morgen?

Eller er det like greit å hoppe i det kl. 10.00?"

 

Min konklusjon er det er TULL å selge no, med inngang på ca 25, som mange her, skal disse få gogjere seg i nattbordskuffa.Tomra har stort potensiale -men ting tar gjerne dobbelt så lang tid som ein trur..

Link to comment
Share on other sites

Hei

Jeg vil ikke si det er tull å selge imorgen

Det er en vurdering den enkelte må ta.

Antar at den faller mer overimorgen og på fredag .

Fin inngang neste uke kanskje ?

 

Men det er nå min mening ....

Link to comment
Share on other sites

Dette var en skuffende dag for oss alle. Vi hadde klart forventa et bedre resultat en dette. Imorgen vil sannsynlig aksjen dette men jeg trur ikke fallet blir stort

pga de forventningene som ligger 1 til 2 mdr fram i tid.

 

Setter opp de aktiviteter som Tomra skal delta i.

 

 

 

Road show, München/Köln/Hamburg

 

26 April 2005 Road show, Paris

27 April 2005 Road show, London

28 April 2005 Road show, Helsinki

23 Mai 2005 Road show, Chicago/Toronto

24 Mai 2005 Road show, Boston

25 Mai 2005 Road show, New York

Link to comment
Share on other sites

Tar med denne fra Imarkedet som får stå for det den er :

(Temmelig balansert etter min mening !)

Utfordringer for ny Tomrasjef

 

 

Tirsdag 19. april 2005 kl. 17:14

Skrevet av: Inge Berge - iMarkedet

 

 

Pantesystemleverandøren Tomra leverte svake tall i første kvartal. Gjennomgangen av tallene viser at den nye Tomra-sjefen Amund Skarholt har nok å jobbe med fremover.

 

Tomra var ute med resultater for første kvartal etter børsslutt tirsdag. Omsetningsutviklingen til selskapet var flat, mens resultatet viste fallende tendens.

Svakere enn ventet

Inntektene i første kvartal havnet på 599 millioner kroner, noe som er 1 prosent opp sammenlignet med første kvartal 2004. Driftsresultatet endte på 10 millioner kroner i første kvartal, mot 42 millioner kroner i første kvartal 2004.

 

Resultat før skatt endte på svake 13,5 millioner kroner i første kvartal, mot 47,6 millioner kroner i samme kvartal i fjor.

 

Ifølge SME Direkt hadde markedet ventet et resultat før skatt på 14 millioner kroner av en omsetning på 629 millioner kroner i første kvartal.

 

Thorsen fikk 4 mill.

 

Tomra skriver i meldingen at det er tatt en kostnad på 4 millioner kroner relatert til tidligere Tomra-sjef Erik Thorsens avgang i første kvartal. Thorsen ble byttet ut med tidligere toppsjef i Bravida, Amund Skarholt. Sistnevnte er hyret inn for å få opp veksten igjen i Tomra. Dette er også hovedprioriteten til den nye Tomra-sjefen fremover, kom det frem på resultatpresentasjonen tirsdag ettermiddag.

 

Skarholt ser for øvrig for seg kutt i kostnadene til Tomra.

 

Det kom også frem at det ikke er store endringer i fremdriften i det japanske markedet. Heller ikke knyttet til testpilotene i det britiske markedet er det endringer i status for Tomra.

Situasjonen er også uendret i det tyske pantemarkedet, kommer det frem.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...