Jump to content

TOM - En verden av muligheter


Pirelli

Recommended Posts

Ta det rolig gutta. Jeg er ikke den som sitter og roper halleluja hele tiden, men bare vent. om 6mnd er alt annerledes! 40kr aksjen til Q3 og 45-50 innen romjula.

Sitter dere til jul 2006 og TRC faktisk tar av i England så er det kanskje en dobling i 06 også.

 

Til de som har dårlige nerver... les analyse og kvartalsrapportene. Sjekk kursen 1 gang i uka. Det gir en helt annen ro over investeringen og man føler man jobber mindre for pengene!

 

Lykke til. Tirsdag blir spennende.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 502
  • Created
  • Last Reply
Ta det rolig gutta. Jeg er ikke den som sitter og roper halleluja hele tiden, men bare vent. om 6mnd er alt annerledes! 40kr aksjen til Q3 og 45-50 innen romjula.

Sitter dere til jul 2006 og TRC faktisk tar av i England så er det kanskje en dobling i 06 også.

 

Til de som har dårlige nerver... les analyse og kvartalsrapportene. Sjekk kursen 1 gang i uka. Det gir en helt annen ro over investeringen og man føler man jobber mindre for pengene!

 

Lykke til. Tirsdag blir spennende.

 

En typisk TOM-aksjonær:

Bare vent..... (gjesp !!!!!)

Dobling i løpet av året.... (har du hørt den før ???????).

Man blir "roligere av å lese kursen kun 1 gang pr uke " (en annen måte å skjule elendigheten på ).

De gærne har det tydeligvis fortsatt godt !

 

Hilsen Hammers......alltid like realistisk !

Link to comment
Share on other sites

Takk for flere interessante og lesverdige innlegg. Jeg tror mange av oss sliter med å finne fornuftige parametre å måle Tomra etter for 2005 og 2006. For hverken vi, og ihvertfall ikke meglerhusene aner noe som helst om ordreinngang for 2.halvår 2005 og hele 2006. For å si det folkelig, så kan det bli jæ&%¤%li` bra og langt bedre enn estimatene. Og det kan også bli på linje med, eller noe lavere.

 

For slår Tyskland til sammen med Japan, og England og TRC kommer i 2006, kan EPS-estimatene være 200-300% for lave. Sett på en slik bakgrunn er dagens P/E og/eller CJP/E vurderinger altfor lave.

 

Det forunderlige er: Mens en kraftig omsetnings- og resultat vekst rykker stadig nærmere, så prises aksjen stadig lavere. Og jo nærmere vi er gjennombruddet, desto billigere er aksjen. Og jo nærmere vi er slutten på marerittet, desto mere pessimistiske er markedet.

 

Jeg er som sagt knekkende likegyldig til resultatet som kommer, til utbyttet og til om aksjen går opp eller ned på kort sikt. Det er ikke gitt for noen å vite hva tirsdagen bringer. Men jeg vet, at Tyskland, Japan og England vil gi meg gevinst på flere millioner i aksjen. Og da får det heller være at jeg har måtte vente litt lengre enn opprinnelig planlagt.

Link to comment
Share on other sites

Tekniker'n

 

Du skal være forsiktig med uttalelsene dine. Mange som hører på deg!

 

Det er ingen som VET enda om Japan eller England tar av, men noe burde man få ut av det. Vi vet heller ikke omfanget av innkjøp av panteautomater i Tyskland.

 

Du skriver at "ihvertfall ikke meglerhusene aner noe som helst om ordreinngang for 2.halvår 2005 og hele 2006." De samme husene har hatt veldig rett siste året angående TOM. ESI og First har begge stort kontaktnett og fører ofte samtaler med større aktører.. Jeg ville vært litt mer ydmyk.. Men vi krangler alltid. så vel... god natt

Link to comment
Share on other sites

Hvis noen syns at enkelte innlegg er i overkant barnslige, har jeg for min del funnet en løsning på det:

 

Klikk på "nicket" til den skribent du syns oppfører seg som en umoden konfirmant. Du vil da få opp ett nytt vindu, hvor du kan klikke på "Ignorer bruker".

 

Dette funket fint for min del, de barnslige innleggene forsvant, og anbefales som en grei løsning.

Link to comment
Share on other sites

Tja. Det må vel være ens rett å balansere tråden litt siden det er så mye prat om dommedag her? :huh:

 

Forskjellen mellom himmel og helvete er tidvis marginal. Selv om jeg ikke helt tror EPS-estimatene innebærer en bom på 10.000% Men noen hundre kan det vel alltids være siden mye dreier seg om "tenk på et tall". Hvem vet?

 

Litt lettere er det nok å sitte i 2007 å se bakover enn å site noen dager før Q1 og prøve å se framover.

 

Det er mørkest like før det lysner og andre klisjeer.

 

<_>

Link to comment
Share on other sites

Hvis noen syns at enkelte innlegg er i overkant barnslige, har jeg for min del funnet en løsning på det:

 

Klikk på "nicket" til den skribent du syns oppfører seg som en umoden konfirmant. Du vil da få opp ett nytt vindu, hvor du kan klikke på "Ignorer bruker".

 

 

Jesus Christ !

Hvor ynkelig og DESPERAT er det egentlig mulig å bli ?

 

"Ignorer" alle som snakker negativt om TOM - og dere sover søtt hver eneste natt !

Slemme gutter som f.eks Hammers kan dere bare "kutte ut " - og dere får et langt bedre liv -

uten noen som helst form for plager eller angst !

 

Dere får da KUN tilgang til alle som snakker om STIGNING i TOM - mens kursen faller til nye bunner !

 

Hilsen

Hammers....som ønsker alle IDIOTER velkommem til "wonderland".

Alice er for tiden litt opptatt med å hviske eventyr inn i ørene til de MEST troende,

men hun får kanskje tid til dere andre etter hvert ......?!

Link to comment
Share on other sites

Nuda. Det er vel noget annet å si en person er barnslig enn å si at alle som ikke tror Tomra også kan få en postiv utvikling er barnslige?

 

Men den der "ignorer bruker"-knappen kan være grei å ha. Kjip for dem som vil ha oppmerksomhet, kjekt for dem som ikke orker "se på meg, se på meg"-maset konstant f eks...

 

Eller rett og slett synes en annen bruker er barnslig.

 

B)

Link to comment
Share on other sites

Let's suppose, Hammers is only a philanthropist, who wants to help us. Help us poor, miserable, higly endagered orphaned childs ....

 

So - what is his help, his TA worth of?

Ha, Hammers even is not able only to read, certainly not able to read charts, even if this chart would support his position.

 

Hammers writes:

"Det eneste lyspunktet er at den litt trege 30 dg'snitt fortsatt er 'så vidt' stigende."

 

Each three years old child is able to see, whether a line is going up or down.

Everybody who opens a chart of TOM can see, that MA30 is very clearly falling since middle of February, from 33.63 to now 28.79 (- which certainly is ugly - but we knew that, long time already!)

 

What to say about a "TA", which sees this movement as "fortsatt .. 'så vidt' stigende" ???

I think he first has to learn at a second-rate school the very first basics - not of TA, that's much too high for him - but just the meaning of words like "up" and "down" (to help him to understand, let me try it in Norwegian: "stige og falle" [- hope this WAS Norwegian?])

Link to comment
Share on other sites

Hammers, jeg setter pris på dine analyser, men de er mer morsomme enn de er nyttige. Jeg husker du spådde aksjen nord og ned i høst, da kursen lå rundt 24.

 

På forespørsel kom du med en kommentar da aksjen steg opp på 26, og du sa kjøpssignal var avgitt. Dagen etter (eller noe slikt) raste aksjen igjen til 24 da saken vi alle ventet på ikke var ført opp på sakslisten til Bundesratmøtet 15. oktober.

 

Tredje gang du sa noe om aksjen var da vi kollapset etter Q4. En uke etter var aksjen 10% opp.

 

Jeg er enig i dine tekniske vurderinger generelt, men har slått meg til ro med at det er omtrent umulig å trade Tomra basert på tekniske signaler.

Link to comment
Share on other sites

Hammers, ser du skriver fortsatt ...

Ikke skjønner jeg at du gidder !

Alle er vi i prinsippet enige i det tekniske nå men det er ikke det det dreier seg om.

Hvorfor ikke heler gi oss en T.A når det "går veien " ?

Gi oss en skikkelig analyse på onsdag neste uke . Så tar vi det derfra , o.k ?

Link to comment
Share on other sites

Some indicators (updated 17.04., 019:25):

 

Price: 27.20, -1.81%

 

BollingerBands_20/2.0: Boll+=30.36, Boll-=27.18

difference: 3.18

difference change: +0.32, bearish? (difference rising)

The smaller the difference, the more probable is the break out of a (more or less) sideways movement

A small difference often is seen as bullish

If the price ("close"!!!) touches or breaks Boll+, it's often seen as a trigger to sell - and opposite

 

ParabSAR_0.02/0.02/0.2: 29.51

"red" the 12. day

change: -0.08

ParabSAR produces each day either a red or a green point/line above/under the chart

"green" means: buy/hold, "red" sell

 

RSI_14: 37.93

change: -3.08

Critical lines: 30 (=oversold) / 70 (=overbought)

 

Momentum_12: -1.3

change: +1.2

Critical line is 0

The more it's under/over 0, the more it's oversold/overbought

But also: the more it's under/over 0, the stronger the down-/up-trend

 

MACD_12/26/9: -0.107

change: -0.043

Critical line: 0

The more it's under/over 0, the stronger the down-/up-trend

On 18.02, MACD has been -0.763

 

Stochastic_14/3/5: -10.495

change: +7.532

Stochastic > 0 is bullish and opposite

 

DI_14 (a measure of the strength of the trend): -20

change: -6

The higher DI_14 > 0, the stronger is a bullish trend - and opposite

18.02.: -42

 

MoneyFlow_21: +0.089

change: -0.015

18.02.: -0,43

It's an indicator of selling or buying pressure: the more it's under 0, the higher is the selling pressure

 

Aroon_14: -92.857

change: -7.107

Aroon > 0 or Aroon rising is bullish and opposite

The nearer Aroon comes to +100/-100, the more bullish/bearish is it

Aroon

If changing is growing (+ or -), the existing trend is strengthening - and opposite

If changing is 0 or near 0, Aroon indicates a sideways-movement

 

Volume Friday (VT): 924k

change: +67k, +7.8%

Volume average 50 days (VA50): 2238k

Percentage VT of VA50: 41.3%, +3.5%

Falling prices at rising or steady volume is bearish

Falling prices at low volume is not really bearish

Volume is low if it's clearly under VA50

 

Next target: "motstanden" at MA10: 28.14

 

MA10: 28.14 (-0.21)

MA50: 29.37 (-0.09)

MA100: 29.93 (-0.06)

MA200: 30.54 (-0.03)

Crossing of rising MA10 and MA50 would be a trigger.

 

Next "normal motstanden": 27.70

Next support: 27.20

 

No technical indicator can represent the real fundamental situation.

Technical indicators can represent the current tone. They are rather good instruments for short-term decisions. They're totally worthless for long-term decisions.

They all will be waste paper in the moment, when real (good or bad) fundamentals will occur.

Link to comment
Share on other sites

Torsdag åpner Netto 4 nye butikker i Tyskland !

Mühltroff, Rimbach, Gunzenhausen og Regensburg.

 

Som vi vet fra tidligere har alle disse nyåpningne flunka nye Tomra automater.

 

Mange bekker små.... B)

Link to comment
Share on other sites

DnB Nors åtte aksjetips

 

DnB Nor Markets endrer i sin portefølje. Her er ukens favoritter.

 

 

Artikkel av: Øystein Byberg (18.4.05 10:23)

 

 

 

DnB Nor Markets har sendt ut en fersk ukeportefølje. Denne gangen vrakes NextGenTel, mens Stolt-Nielsen tas inn i varmen.

Porteføljen:

 

Fast Search & Transfer

Stolt-Nielsen

Norsk Hydro

PGS

Schibsted

Tandberg

Tandberg Television

Tomra

Link to comment
Share on other sites

Ser Tomra starter ned nesten 3% i dag. Dette er slett ikke bra. Forgje uke var ikke bra for oss. Hadde håpet at vi startet mandagen opp, men det er heller tvert imot. Håper vi får noen saftige nyheter på q-press, som kan snu denne grusome trenden.

 

Lykke till!

 

Forgje uke:

 

ticker.ose.TOM1WEEK510300.png

Link to comment
Share on other sites

Jeg jobber med saken

Har satt alle mine disipler (nyhetsøk) i gang med å følge opp siste nytt

Det er ting på gang i Tyskland men folkene der nede er overnervøse for å uttale seg . Men jeg gir meg ikke, snart brister demningen ! :D

Link to comment
Share on other sites

Ser betydelig Tomra-løft

 

DnB Nor Markets anbefaler kjøp av Tomra. Ser et betydelig løft fremover.

 

Artikkel av: Odd Steinar Parr (18.4.05 10:37)

 

 

DnB Nor Markets venter seg et resultat før skatt på 20 millioner og en omsetning på 619 millioner kroner når Tomra etter børsslutt i morgen legger frem sine tall for 1. kvartal.

 

Meglerhuset viser til at en ny ledelse er på plass, og at interessen nå først og fremst er knyttet til hvilke grep denne vil gjøre for å kutte produksjonskostnader, og hvilke signaler den vil gi markedet om oppkjøpspolitikken fremover.

 

- Det bør kunne ligge an til en betydelig potensiale for marginbedring i konsernet, og sammen med initielle kontrakter i Tyskland i løpet av 3. kvartal og avklaring rundt satsingene i Storbritannia og Japan i løpet av året, tror vi dette vil kunne bidra positivt for aksjen fremover, heter det i dagens morgenrapport.

 

DnB Nor Markets gjentar sin kjøpsanbefaling på aksjen, som også er å finne i deres anbefalte ukesportefølje.

 

- - -

 

Hegnar

Link to comment
Share on other sites

Håper dere få rett angående reduksjon i kurstap og at "demningen Brister" :)

 

Har vært med på verre dager en dette, men det pleier som regel å være en bombe som har sprengt ved en slik nedgang (bokstavelig eller resultatmessig :P ). Litt merkelig at det ikke er tegn til negative nyheter, likevel stuper aksjen omtrent hele uken.

 

Snart kommer utbytte. hyggelige penger på konto. Selv om de teoretiske verdiene svinner hen.

Link to comment
Share on other sites

skarholt_amund.jpgMåtte Skarholt gi oss hyggelig nyheter snart, det trenger vi og helst imorgen!!

 

 

:rolleyes:

 

Dette skriver DNB idag:

 

 

 

Det amerikanske markedet falt kraftig tilbake fredag etter overraskende svake tall fra

IBM og skuffende innspill fra makrosiden. Dow sluttet ned 1.9%, S&P500 endte

ned 1.7% og Nasdaq stengte ned 2%. Farmasi- og helseartikkelsektoren hadde en

positiv utvikling, mens olje & gass, fritidsutstyr og IT-hardware var de dårligste blant

mange svake sektorer. Volumet var høyt med en omsetning mellom 119-157% av

gjennomsnittet for de siste tre måneder på de tre hovedindeksene.

• Tallene fra IBM, som i utgangspunktet var planlagt i offentliggjort i dag, ga en dårlig

start på en hektisk uke når det gjelder resultatrapportering. I det generelle bildet hjalp

det da i første omgang lite at General Electric og Citigroup kunne legge frem

positive tall, og at farmasiselskapene fikk et løft av utsiktene til bedre beskyttelse mot

konkurranse fra såkalte kopiprodukter. Av S&P500-selskapene som så langt har lagt

frem sine kvartalstall har faktisk like over halvparten kommet inn bedre enn ventet

og en ytterligere fjerdedel levert som forventet. En rekke teknologi- og

telekomrelaterte selskaper presenterer sine kvartalstall denne uken og det kritiske

punktet blir hvorvidt markedet lar seg overbevise om fortsatte vekstutsikter. Allerede i

dag kommer Texas Instruments med sin rapport. I morgen er det blant annet Intel

som skal opp på podiet og onsdag er det duket for Motorola, SBC og Sprint. Mot

slutten av uken kommer også Nokia og Ericsson med sine tall.

• En svakere utvikling i US-forbrukersentimentet og industriaktiviteten i det nordøstlige

USA bidro til fallet fredag. Det blir roligere på makrosiden denne uken, selv om

enkelte prisindekser og boligmarkedsstatistikker kan gi effekter dersom markedet

kan lese endret renteutvikling eller forbrukeradferd ut av dem. Renten på 10-årig USStat

falt med 9 basispunkter fredag og er ned videre 5 basispunkter i morgentimene.

Helgens G7-møte i Washington konkluderte på sin side med at veksten i verdensøkonomien

står på solid grunn på tross av relativt høye oljepriser

• I Asia har fredagens utvikling i USA gitt et fall i de ledende indeksene. I tillegg har

protestene mot japanske interesser og engasjementer i Kina bidratt til et samlet fall i

Nikkei på 3.8%.

• WTI-olje i New York falt fredag med USD 0.64 til USD 50.49 pr fat. Bakgrunnen for

fallet var OPECs forsikringer om tilstrekkelig kapasitet til å møte etterspørselsveksten.

I morgentimene åpner Brent spot på USD 49.71 pr fat, hvilket er ned USD 0.83.

 

 

• Tomra legger frem sine Q1-tall i morgen etter børs. Her venter vi en omsetning på

NOK 619 mill og et resultat på NOK 20 mill. I forbindelse med at en ny ledelse er på

plass vil interessen i første rekke rette seg mot hvilke grep som gjøres for å redusere

produksjonskostnadene, hvilke eventuelle kostnadstiltak som kan ventes og hvilke

signaler om videre oppkjøpspolitikk markedet får. Det bør kunne ligge et betydelig

potensial for marginbedring i konsernet, og sammen med initielle kontrakter i Tyskland

i løpet av Q3 og avklaring rundt satsingene i UK og Japan i løpet av året, tror vi dette

vil kunne bidra positivt for aksjen fremover. DnB NOR Markets har en

kjøpsanbefaling på Tomra.

 

 

• Omsetning og ordreinngang kom inn noe under forventingene for Eltek fredag.

Indikasjoner tyder på at kunder som Cingular og Nokia har hatt en noe tregere start

på året enn ventet. Samtidig styrker OEM-avtalen med Ericsson tilliten til utviklingen

fremover. DnB NOR Markets beholder en kjøpsanbefaling på Eltek, men

reduserer kursmålet fra NOK 105 til NOK 100.

• Denne uken tar DnB NOR Markets NextGenTel ut av porteføljen med anbefalte

aksjer. Inn i porteføljen kommer Stolt-Nielsen.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...