Jump to content

TOM - En verden av muligheter


Pirelli

Recommended Posts

Hammers !

 

Etter at TOM gikk til værs igjen sist og du dreit deg ut (igjen) etterlyste jeg en T.A fra deg. Den kom aldri ....

Jeg innbiller meg at du har problemer med å styre skuta i medvind.

Alle kan varsle dommedag når det ser som verst ut !

Når du har med en så fundamental sikker aksje som Tomra å gjøre virker ikke T.A lenger enn til tålegrensen.

Da tar fornuften over .

Det er det du ikke skjønner !

 

Når nok er nok - altså.

 

Disse egenskapene innehar du ikke :lol: :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 502
  • Created
  • Last Reply

Hammers:

 

Takk for din usedvanlige evne til å hjelpe oss stakkarene i TOM ut av det uføre vi er oppe i.....

Jeg blir nesten rørt av din empati !

At noen i dagens samfunn tar seg tid til å hjelpe slike materialister som oss, står det respekt av.

 

At vi ikke må klamre oss til det fundamentalistiske, men se realiteten i øynene og studere en dyptpløyende TA er essensielt!

Dette burde jeg sett selv, men har vært blendet av potensiale og liten forståelse for markedet generelt.

 

Og Thorsen da, hva er egentlig hans agenda? (sånn uoffisielt altså...)

 

Å prise Tomra for fremtidig vekst er nok galskap ja, her er det riktigere å se tilbake på historien.

 

Tomra har ikke investert i fremtiden og fremtidens markeder (non deposit).....

Tomra har nok heller ikke særlig markedsandel i disse nye markedene.....

Orwak og Titech er dårlige investeringer (uff, betale cash da gitt...)

 

Tyskland er bare å glemme! De sorterer manuelt, eller kjøper WN maskiner.

Marginskvisen er så påtrengende at det er bortkastet for TOM å selge til Tyskland uansett.

Ikke har de hatt en finger med i clearingen heller, så dette kan ikke føre til noe fornuftig.

 

Nei, jeg tror jeg hopper i sjøen og selger ut på Mandag, så får utbytte være utbytte.

Kanskje jeg skulle investere i en av de andre store konkurrentene istedet?

De som stadig presenterer store ordre og ser lyst på fremtiden.

Hva var det de het igjen? (pokker, har helt glemt det...)

 

Takk, Hammers, tror jeg gjør det riktige til Mandag!

Pokker om jeg skal i livbåten, jeg går PLANKEN!

:D :D :D

Link to comment
Share on other sites

Som om jeg skulle sagt det selv

Selv plukker jeg TOM som bare det om dagen , skal ha mest mulig aksjer med utbytte på 1,80 !

 

Bonusen blir hvis Q1 blir som forventet eller bedre :D

 

Det andre har jeg vært med på før og er ikke skyggeredd. B)

 

 

God helg !

Link to comment
Share on other sites

TOM Sør og mellom Amerika. Flere land med pant?

 

"I was in spain over 20 yrs ago and youcould take your empty glass bottles to the supermarket and they had a machine that payed the deposit on size /weight/color wonder if this kinnda thing would work in DR damn it would prolly work here in the US wonder why it's not used other places.

It's known as a reverse vending machine. In fact, it is being used increasingly in Brazil. The leading provider of such machines is a Norwegian company called Tomra [www.tomra.com]. Four years ago when I met a Tomra person at a conference I was speaking at, he asked me if I thought Latin America & the Caribbean would be a good market for their machines. Then I was skeptical, since at that time there were only a few small nations with formal deposit systems left (Barbados, Grenada) or considering it (Belize, Dominica). But somehow they have made a success of it anyway in Brazil, primarily by allying with the large supermarket chains and focussing initially on aluminum can take-back, since aluminum scrap sells at a such a high price countries with no local recycling capacity for it can still sell it for export to recyclers abroad at a profit... Now, with Uruguay just adopting a mandatory packaging waste system, Argentina considering it, and Brazil, Mexico and Peru seemingly headed that direction, I'm thinking they might be foresighted.... :)"

 

Den nederste biten er spesielt spennende. Tydelig at pant er i innmarsj i flere land i amerika.

Link til mer info:

http://www.dr1.com/forums/archive/index.php/t-37058.html

Link to comment
Share on other sites

Bare noen korte kommentarer til dere som har brukt halve natta til å svare meg:

 

1. Jeg skjønner at dere ikke er vant med å bli motsagt - og at "Alice in wonderland" trolig ligger på nattbordet hos 9 av 10 TOM-aksjonærer.

 

2. Dette er et diskusjonsforum der alle kan bidra med egne meninger. Dere har nå hørt min - og den enkelte kan selvsagt gjøre hva han vil med egne verdier !

 

3. Pluss 201: Send meg din adresse og du skal få min autograf ! Siden du har bokført eksakt når jeg hadde mitt siste TOM-innlegg regner jeg med at jeg er ditt store forbilde ! At kursen steg pga ny CEO var forresten helt latterlig og uforståelig, og nå får dere SVI for den oppgangen ! Kun de modigste valgte å benytte oppgangen til å komme seg ut !

 

Tippegevinsten var ikke på noen 100, men temmelig nær 10.000 prosent ! :lol:

 

4. Chercheur: Bortsett fra en svært kort periode for flere år siden har jeg aldri eid TOM. TOM har gitt en årlig negativ avkastning de siste 3-5 år. Slike aksjer frister ikke meg siden man aldri vet HVOR langt ned den skal.

Jeg er ikke ute etter å snakke ned TOM av egen interesse, men å fortelle dere hvilken vei dette mest sannsynlig går (TA gir bedre enn 50 % treff) !

 

5. Tandy: "Alle kan varsle dommedag". Vel, hvis du venter på dommedag skjønner jeg ikke hvorfor du sitter med aksjer i TOM i stedet for å ha penger i banken ! Dessuten - jeg også med negative varsler i oppgangstider. I fjor hadde jeg bl.a. STOR suksess med å spå FJO til hel.... når OB gikk til ATH. Bird er et annet lysende eksempel. Et par andre aksjer har jeg dog bommet på ! Spådommene er forresten KUN ut fra TA + litt sunn fornuft - siden jeg hadde like liten fundamental kjennskap om DE selskapene som jeg har i TOM.

 

6. Siden TA varsler STORM i neste uke kan jeg bare ønske dere "lykke til" når Q1 legges fram på tirsdag - etter stengetid ! For deres del håper jeg at min værvarsling er like upålitelig som den NRK til tider klarer å lire av seg !

 

Hilsen Hammers......hvis eneste forhold til TOM er når jeg står i "gapestokken" på mandag ettermiddag og putter inn noen bokser !

Link to comment
Share on other sites

Hammers

 

Nå får du slappe av. CAR, som jeg må gå utifra er minst like god på TA som deg gikk ut med kjøp på Tomra basert på TA for en uke siden. Orion gikk ut med teknisk sterk kjøp for 3mnd siden. Ting forandrerer seg fort i TA verden og det er ubrukelig.

 

TA er noe makkverk som ikke du kan basere noe langsiktig investering på. Man kan gjøre noen hyggelige trades på det muligens, men det stopper der. Selv om en aksje er i god trend, så skal det ikke mer enn en uforutsigbar dårlig nyhet før den trenden er brutt... På sikt er det håpløst. Særlig i illikvide aksjer er det generelt ubrukelig. Tomra handles på svært lave volumer om dagen, så det å sitte å spå dommedag utifra det blir feil.

Link to comment
Share on other sites

Kris.

Nå må du slappe av !

 

CAR er trolig minst seriøs av alle som uttaler seg om aksjer i Norge.

De skal liksom være seriøse, men........kan man ta dem alvorlig ????

 

CAR handler selv på børsen - og de oppgir sjelden/aldri egne posisjoner i de selskapene de senere anbefaler. Jeg husker meget vel den famøse anbefalingen de hadde i STP for ca 1 år siden. TA hadde akkurat gitt et kraftig salgssignal rundt 4,- og CAR spådde aksjen i det doble. Jeg ble rett og slett FORBANNET da jeg leste deres konklusjon og hadde en "rassia" med advarsler på HO. Kursen halverte seg (selvsagt - slik TA hadde antydet) - før den senere snudde og har steget kraftig. Kjøpssignalet ble da gitt rundt 2,40 - hvis jeg ikke husker feil.

 

At CAR satt med en relativt stor aksjepost da de kom med sin anbefaling hører med til historien - men det ble kjent i ettertid !

 

Deres siste blemme var i PDR. Snakk om å drite på draget ! De fortsetter med å snakke opp kursen - trolig for å "berge" egen investering til best nulig kurs.

 

Har slike mennesker troverdighet ????

 

For min del skal du bare sitte i TOM. På onsdag kan du tenke tilbake til helgen 15-17 april. Da kan vi veie våre ord opp mot hverandre !

 

Hilsen

Hammers

Link to comment
Share on other sites

Klammers!

 

Jeg er enig i at CAR neppe har det på det rene.. Men uansett om den falt etter anbefallningen så fikk de nå rett til slutt.

 

Om Tomra gruses etter Q1 har jeg ingen formening om. Ett dårlig kvartal eller 2 har jeg ingen problemer med. Bare at forventningen til Q4 blir gode og innbakt i forkant så er jeg fornøyd med hele investeringen. Det er ingen TA som kan spå utfallet på Tirsdag. Tomra vil være svak før rapporten og det at vi er midt inne i en blodig korreksjon gir kjøpsmulighet til de grader.

 

Det er mye potensiale i Tomra aksjen når utgiftene til non-deposit markedene blir hvertfall halvert i løpet av 2006 og hvis Skarholt greier å kutte mer kostnader som vil gjenspeiles allerede i Q2 og vil få effekt i Q3. Men psykologisk er dette fortsatt ett spill på Tyskland! Tyskland kommer, tro meg! Jeg ville kjøpt nå, fått med meg utbytte og sittet 2 år. Ett par kroner fra eller til på kursen må man regne med. Det er umulig å treffe bunn.. Man kan treffe bunnen men 3 mnd senere så er aksjen plutselig lavere. Derfor burde man bruke tiden sin på andre ting enn å følge en kurven hvis ikke man skal trade. Kjøp, putt i skuffen og nyt våren i Norge de som kan.

 

Børsen ned, Tomra opp...

Link to comment
Share on other sites

Aksjehandel handler om timing !

Når man blir med på en halvering i løpet av KORT TID (som i STP) har man lett for å handle irrasjonelt på det som senere viser seg å være bunnen.

 

I tilfellet STP kunne man observere det hele fra utsiden - og deretter innta posisjon da kjøpssignalet ble gitt rundt 2,40 ! Jeg gjorde ikke det - siden STP aldri har interessert meg !

 

Hva som blir tilfelle i TOM vet ikke jeg i skrivende stund.

Som "outsider" synes det uansett at det virker "klart" at aksjen skal ned og teste støtten i skiktet 24/25 kroner.

 

Det finnes ingen grunn til å kjøpe TOM før TA deretter gir kjøpssignal.

Her er det bare å vente til de slitne aksjonærene begynner å tenke irrasjonelt - hvis man på død og liv ønsker inngang i denne taperaksjen !!

 

Hilsen Hammers....som aldri har skjønt filosofien til Kris med å bli med på en opplagt nedtur - for deretter å håpe på stigning ! Når det åpenbart går på ratta-ta er det bedre å kutte tapet - og deretter kjøpe når TA gir kjøpssignal - på langt lavere nivåer !!

Link to comment
Share on other sites

Klammers

 

Du vet ikke når det kommer en god nyhet som drar kursen opp 10%. Derfor sitter jeg hele tiden. Trading er helt uaktuelt.

 

God investeringsfilosofi er å kjøpe billige, underprisete aksjer. Ikke kjøpe selv om TA er positivt. Jeg kjøper heller billige aksjer i fallende trend enn dyre i oppadgående. En nyhet så er TA'n snudd på hodet. Teknisk analyse er noe makkverk.

 

(Nå kan forsovet ikke Tom ses på som en ekstremt underpriset uten Tyskland. Men spesielt dyr er den ikke)

 

Sitt med TA'n din Klammers.. Sikkert ok hvis du skal trade, men på sikt 6mnd->3år så er det fullstendig ubrukelig.

 

Setter vi strek der...

Link to comment
Share on other sites

Sitt med TA'n din Klammers.. Sikkert ok hvis du skal trade, men på sikt 6mnd->3år så er det fullstendig ubrukelig.

 

Setter vi strek der...

 

TA viser de "lange linjer" og egner seg ikke så godt til trading. Jeg er ikke en typisk trader ! Tirsdag blir uansett meget spennende (for ikke å snakke om hva som deretter skjer på onsdag morgen).

 

Vi setter sluttstrek for denne diskusjonen - så får vi heller se på onsdag om TA har vist veien denne gangen også !

 

Hilsen

Hammers

Link to comment
Share on other sites

"3. Pluss 201: Send meg din adresse og du skal få min autograf ! Siden du har bokført eksakt når jeg hadde mitt siste TOM-innlegg regner jeg med at jeg er ditt store forbilde ! At kursen steg pga ny CEO var forresten helt latterlig og uforståelig, og nå får dere SVI for den oppgangen ! Kun de modigste valgte å benytte oppgangen til å komme seg ut !

 

Tippegevinsten var ikke på noen 100, men temmelig nær 10.000 prosent !"

 

Hehe... Ta det med ro. Digger deg ikke på en slik måte. Selvsagt er det enklere å argumentere for at en trend skal fortsette enn at den skal brytes. Egentlig en litt mer takknemlig oppgave å si det blir regn i morgen siden det har regnet de siste 14 enn at det blir sol. Spesielt i Bergen... Forresten er det visst noe slikt som 70% sannsynlig å greie å varsle korrekt vær dagen etter om man sier det blir nøyaktig det samme i morgen som i dag. Meterologene greier visst noe slikt som 50% - og det er de dyktige av dem.

 

Husker bare godt at du var inne og varslet dommedag pga du ventet dårlig nytt? Jeg la inn et kort svar om at aksjen ville kunne levere godt nytt med tilhørende oppgang. Mener å huske ny CEO ble annonsert like etter og du ikke var innom på ei stund etter det. Er beklageligvis dessverre utstyrt med klisterhjerne av det solide slaget.

 

Markedet er av og til latterilig. Skarholt som ny CEO var noe som ikke skulle generere positivisme? Hadde neppe vært særlig positivt om de fortsatt lette etter en eller annen ny kaptein skulle jeg tro? :D

 

Bare et lite spørsmål som du kanskje kan svare på Hammers? Aksjen ligger nå ca ved 27, hvor den ender kl 1605 tirsdag vet vel ingen, la oss for enkelthetens skyld si den slutter ved 26.80. Ex utbytte kan bli 1.80.

 

Hvordan tegner du det inn i chartet ditt? Logisk sett skulle man da teste støtte ved 25 ved en fullstendig nøytral presentasjon tirsdag som ikke gir grunn til å prise aksjen annerledes enn dagen før (noe som selvsagt faktisk er en fullstendig umulighet)?

 

Skal bli greit å bli kvitt noe av kontantbeholdningen. Den fucker bl a opp PE-diskusjoner hele tiden. Noe skit å ha den milliarden liggende. Selskapet blir virkende så grusomt dyrt. Kontantstrømmen har gjort at den fylles på hele tiden.

 

Gratulerer med gevinsten! Har ikke giddet å lese opp på hva gevinsten faktisk var, jeg bommet visst med noen tusen prosent der... Husker du sa noe om at du satset en 5-er på en fullstendig outsider, eller lot det være?

 

Nærmeste jeg var gevisnt i den klassen var i gode gamle dager i Tippeligaen. Solskjær med venner herjet som verst (de tre S-er). Jeg hadde Molde-Moss 9-0 på en oddkupong. Tror jeg satset 20 kroner eller noe. Kampen endte som kjent 8-0... :mellow:

 

Noen er gamblere, andre ikke...

Link to comment
Share on other sites

Enga er særdeles dyktig ja... Kom ut kom ut hvor enn du er.

 

tyrefekter

 

Markedet oppfører er ikke rasjonelt...

Mange tradere, dårlig klima, lavt volum og den generellen trenden om at Tomra skuffer på sine kvartal så er det ikke overraskende om vi ser bunnen på 26 tallet en gang innen Tirsdag. Kanskje mandag.. Men det blir ren tipping.

 

Glem aksjen, kom tilbake jul 2006. Du vil bli positivt overrasket... Når vi er forbi Q1 og sikkerhetsmerking er avklart så er det ikke stort som kan trekke ned lenger fra dagens nivå. Eventuelt en stor EU bot. En avklaring på dette vil uansett være positivt.

Link to comment
Share on other sites

Chartet nederst viser risikoen i aksjen veldig godt. For det er liten tvil om at hvis aksjen bryter støtten rundt 26,50/27,00 kan aksjen bli sendt ut i et svalestup. På den annen side så heter det ikke støtte for ingenting. Generelt er sannsynligheten større for at støtten holder enn at den brytes. Men to børsdager før kvartalstallene kommer er ikke dette tiden for skråsikre kommentarer.

 

Men jeg mener bestemt at det er et stort misforhold i dag mellom de gode utsiktene til selskapet Tomra og dagens aksjekurs for TOM.

 

Ingen kan benekte at utviklingen i gamle Tomra er heller puslete med bråstopp i veksten for noen år siden og skuffende marginer. Men få av oss har investert penger i selskapet pga de eksisterende markedene. Det er utsiktene til nye Tomra som lokker, med fullt gjennomslag i Tyskland samt åpning av Japan og etterhvert England m.m.

 

Inntil nye Tomra ser dagens lys med gjennombrudd i nye markeder, vil resultatene være heller puslete. Ingen nye markeder er åpnet de siste år, og selskapet lever i dag av å betjene modne markeder. De som baisser aksjen vil således ha lett spill og de vil også "ha rett": Tomra er en "dritt-aksje" :(

 

Jeg skal være den første til å innrømme at jeg har vært altfor optimistisk for NÅR nye Tomra, med fullt gjennombrudd i nye markeder skulle se dagens lys. Det har tatt lang tid i bl.a. Tyskland, og mye lengre tid enn jeg i utgangspunktet trodde. Den siste utsettelsen fikk vi jo så sent som 16.des. i fjor, dagen før vedtaket i Bundesrat, hvor overgangfristene ble forlenget for å tilfredstille EU. Denne utsettelsen var den klin umulig å forutse, den ble først diskutert i gruppemøte i Bundesrat kvelden før vedtaket. Noen av utsettelsene har det kanskje vært mulig å forutse, andre ikke.

 

Men jeg kommer til å tjene mye penger på mitt lass av Tomra aksjer. For selv om utsettelsene har vært mange, så har vi aldri vært nærmere enn nå. Omsetningen til Tomra vil øke sterkt, og tyske ordrer vil måtte komme om ikke altfor lenge. Japan er også underveis, og England vinker mot oss i 2006.

 

Inntil første ordre kommer, eller en annen trigger kommer, vil baisserne råde grunnen med at "Tomra er en drittaksje" og de vil faktisk ha helt rett. Tomra uten nye markeder er faktisk ikke mye å rope hurra for.

 

Men det varer heldigvis ikke for lenge til nye Tomra ser dagens lys. Vi har ventet lenge, altfor lenge skal jeg innrømme.

 

Men nå er det heldigvis snart slutt. Det er knekkende likegyldig for meg hvordan resultatet blir på tirsdag. Utbyttet er også uinteressant og et latterlig hausse-argument, for utbyttet betaler vi sånn sett selv.

 

Det som er interessant er om vi får signaler på når vi kan forvente å se nye Tomra. Og en ting er sikkert: Vi er nærmere i dag enn noensinne.

 

 

aabbccTOM.gif

Link to comment
Share on other sites

Enig i hva du skriver om grunnen til investeringen i Tomra, Tekniker`n. :)

 

Det som var uventet for mange, var at ting tar tid og man får også føle på kroppen hva en sterk nedtur i kursen innebærer!

 

Dette er en del av gamet.

 

Fremtiden den ser meget lys ut for Tomra og selskapets eiere. Da får vi bare krysse fingerne og alt vi har og håpe at det som blir servert på tirsdag, blir så bra at vi slipper å se kursen nede på 25tallet(ex-utbytte) den 20.

 

DET ER UBEHAGELIG - selvom man er aldri så BULL! <_>

 

Minner om at tallene for Q1 04 var 593 mill i omsettning og med et resultat på 34 mill.

 

 

 

Dette går uansett veien!! :lol: :D

Link to comment
Share on other sites

Mye teknisk prat og enkelte irriterte kommentarer her idag <_<

 

Selv har jeg tittet litt på det helt fundamentale i det siste.

 

Som pluss201 sier fucker en temmelig stor kontantbeholdning opp endel P/E-verdier. Dette kan man ta høyde for ved å regne ut P/E-verdier i selskapet fratrukket kontanter og gjeld. Tomra har kortsiktige midler på 10,39 per aksje og total gjeld på 5,06. Netto kortsiktige midler er på 5,32 per aksje.

 

Aksjen er idag priset til 27,20. Det gir en cash-justert kurs på 21,9.

 

Meglernes EPS-anslag for 2005 og 2006 er hhv. 1,38 og 2,18. P/E-verdier og cashjustert P/E blir da slik:

 

ÅR        2004       2005      2006
EPS       1,05       1,38      2,18
P/E       25,9       19,7      12,5
CJP/E     20,9       15,9      10,0

 

Pareto brukte denne måten å atskille den høye kontantbeholdningen fra de underliggende inntjeningsverdiene i Tomra i en analyse sluppet dagen etter Q4. Da indikerte de at de mente en CJP/E for 2005 på mellom 17 og 20 ville være rimelig, men de regnet med en EPS05 på 1,00 og EPS06 på 1,40, altså godt under de flestes estimater (dette kommer stort sett av at de regner med automatpriser på 150.000 fallende mot 135.000, mens First regner 190.000 stigende over 200.000 i løpet av et par år. Regner også med lavere salg og markedsandel snittet).

 

Ser vi på CJP/E-verdiene for 2005 ligger prisingen like under dette intervallet.

 

 

Tomra har idag en book value på 13,20 per aksje. Dette er de faktiske verdiene som ligger bak hver Tomra-aksje. Price-to-book ratio blir da på like under 2.

 

Det er få aksjer å sammenlikne Tomra med, men liknende aksjer i USA pleier å ligge på P/B 2-5, avhengig av vekst og inntjening.

 

 

Etter min mening er mange av estimatene litt forsiktige, og jeg ser dermed et stort potensiale i aksjen. Verdsetter vi Tomra idag til cashjustert 18 ganger inntjening 2005 vil vi komme frem til en fornuftig kurs på 30,20. For 2006 kan vi regne med en CFP/E på 15 og en verdi på 38 kroner.

 

Mine egne anslag ligger mer mot 36 kroner i slutten av i år og 45-50 i midten av neste år. De oppmerksomme vil huske min analyse i slutten av februar hvor jeg mente disse kursmålene kunne nås et halvt år tidligere, men jeg har moderert anslagene.

 

Kom gjerne med egne meninger. Noen som kjenner til gode peers for Tomra, notert i utlandet? :blink:

Link to comment
Share on other sites

Ja det er en del av oss som sliter litt om dagen mht HVA vi skal gjøre med våre TOM investeringer !!! Er en fast leser av dette forum og leser med interesse innlegg med stor innlevelse og innsikt ( både med + - )

Etter 3 år med TOM i porteføljen er jeg faktisk mer optimsit enn på lenge ! MEN det ligger an til en viss "dipp" som vi bør/skal overse i det lange bilde.

Jeg er ikke på høyde med de profilerte skribenter her på forumet men tror at jeg er en av mange som følger med i hva som skrives og diskuteres !! SÅ trekker vi våre sluttninger i det stille og lever godt med det ... !

Uansett en takk til bidragsytere som er villige til å dele sin kunnskap med andre - om innholdet og konklusjoner ? så er det opp til hver enkelt å vurdere det !!

Til slutt må jeg gi en honnør til Tekniker´n !

Motto: Tirsdag er bare en dato på veien til den "nye Tomra"

Lykke til :)

 

Lou

Link to comment
Share on other sites

Dette var da veldig moderat også det da, Vegard! Husker ikke helt hva du spådde i februar. Var det over det tredobbelte? <_>

 

Mine egne anslag ligger mer mot 36 kroner i slutten av i år og 45-50 i midten av neste år. De oppmerksomme vil huske min analyse i slutten av februar hvor jeg mente disse kursmålene kunne nås et halvt år tidligere, men jeg har moderert anslagene.

 

Lurer på hvorfor du har endret dette så kraftig? :huh: Fått mye lenger horisont kanskje?

 

Har fremtidsforventingene Tomra endret seg! Nei, jeg kan ikke se det, snarere tvert i mot.

 

Jeg ser ingen hinder for at vi kan dobble kursen innen året er omme. Da bør en del ting klaffe, men helt realistisk. Se på børsen og hva enkelte selskaper har opplevd av kursvekst. spesielt det siste året.

 

Vi kan vel være enige om at store nyheter om bestillinger vil drive kursen kraftig og svært fort over 30 kr?

Link to comment
Share on other sites

Herre gud for en gjeng !!!!

 

Jeg gidder selvsagt ikke å kommentere de desperate innspilene som nå strømmer på, men på et overordnet nivå registrerer jeg følgende:

 

* Noen er i ferd med å "pisse i buksa" !

* Andre har "gitt opp" . De sitter fullstendig handlingslammet og aksepterer en videre nedtur !

* Noen tror på julenissen !

* "Teknikeren" Vegard har gitt opp "det tekniske" siden det IKKE går slik han håper på.

Det fundamentale har NÅ fått pri 1 hos Vegard og Fjompenissen endrer tydeligvis fokus etter hvilken vei vinden blåser !

* Hammers KOSER SEG med en BOKS - og LOVER at han skal putte den inn i TOM's svarte hull etter at den er TOM !

* Hammers har ellers ikke noe forhold til TOM - bortsett fra at han er spent på om TA også denne gangen har 100 % rett !

Link to comment
Share on other sites

ja ja mer er vel ikke å si til dette "innlegget"

"Innlegget" viser vel mer om det menneskelige vesen enn forfatter er klar over ! Den slags hovmod imot andres meninger er talentløst og naivt !

Mulige formidlende omstendigheter er: lørdagskveld og prement kone !!!

 

Lou

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser på dette som temmelig sikre worst-case-estimater. Når disse kan prise Tomra til en pris 30% over dagens ser jeg på det som trygt å sitte i aksjen.

 

Hammers, du kommer med slikt som dette hver gang Tomra raser. Du har måttet bite i deg slikt før. Fremtiden vil vise hvem som får rett. Men ja, det tekniske ser jo begredelig ut. :P

Link to comment
Share on other sites

Hammers, du kommer med slikt som dette hver gang Tomra raser. Du har måttet bite i deg slikt før. Fremtiden vil vise hvem som får rett. Men ja, det tekniske ser jo begredelig ut. :P

 

Sist jeg uttalte meg om TOM steg aksjen umiddelbart fra 27 til 30 etter at Thorsens etterfølger ble presentert "noen timer" senere.

I mine øyne var dette en helt ulogisk reaksjon, men for TOM'erne er tydeligvis ukjente navn bedre enn de harde økonomiske fakta !

 

Ellers registrerert jeg med glede at du observerer at den tekniske biten nå ser mørkerød ut ! Jeg har ikke noe spesielt ønske om at dere skal grilles i deres eget fett, men .......... siden vi nærmet oss grill-sesongen er det ikke alltid like lett å spå HVEM som overlever sommeren !

 

Hilsen Hammers...alltid like hyggelig - og ikke minst saklig !!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...