Jump to content

Teknisk Analyse og signaler


Vegard

Recommended Posts

Hei Luki,

Jeg deler ditt syn og tror på en stigende trend på mellomlang sikt jeg også. Jeg har ingen aksjer per i dag, pga risikoen jeg følte ved inngangen inn i langhelgen. 17 mai blir en fin dag å spise pølser å sjekke markedene rundt om uten stress. Det kan bli en dypere dipp før det går opp...

 

Et bra kjøpstidspunkt på mellomlang sikt nå kanskje, eller avvente litt til? Det tekniske bildet er komplekst, det kan gå i ulike retninger (Teknisk kommentar Hegnar), men jeg tror på en stigende trend, men lavere veksttakt enn hva vi har sett - ikke noe dramatisk fall. ECB mener og tror den økonomiske innhentingen i euroområdet vil fortsette inn i 2010 (les mer). EU er bare nødt til å gjøre alt som er mulig for å redde euroen. "Failure is not an option"..

 

Markedet er nå avhenging (på litt lengre sikt) av om Hellas vil overholde sine gjeldsforpliktelser og hva innstramminger i Europa betyr for bedriftene i Europa, USA og Asia. Signaler fra Hellas er viktige. Nå truer de med søksmål overfor amerikanske banker (link). Spørsmålet er nå om vi får videre fall på børsene pga rotet med økonomien i PIGS landene, eller om vi har nådd bunnen for denne gang. Betryggende at Treasury Secretary Timothy Geithner (se artikkel) tror USA økonomi vil takle probleme i Europa, "the U.S. economy is strong enough to withstand any fallout".

 

Jeg har tror på at RCL vil stige igjen etter et stort fall. Oljeservice selskapene er jeg lunken til pga usikkerheten rundt oljeprisene. Ikke lett å være hobbyinvestor i disse dagene, men morro å følge med om dagen....

Link to comment
Share on other sites

Hei iGekko.

 

Angående teknisk analysene til Stein Ove Haugen i hegnar.no, det ikke alltid like lurt å vektlegge dem for tungt.

Se for eksempel på hans analyse for 14 dager siden!

 

http://www.hegnar.no...ticle422938.ece Med tittelen: "Hovedindeksen kan raskt stige til nye høyder i løpet av den kommende måneden, men børshimmelen er langt fra skyfri."

 

Makrobilde: Jeg tror foreløpig på at S&P500 vil i år gi rundt null i avkastning, +-5%. Perfekt for kortsiktig swing-traders. Jeg er vel en hobby swing-trader-wannabe. Nå får vi teste om vi faktisk har dette i oss, eller at vi tilhører det store flertallet som taper mot markedet, :-).

 

Hilsen,

LuKi

Link to comment
Share on other sites

Dobbel-topp i GOGL

 

 

Mye topp signaler ute å går nå.....noe som har noen tanker om det....??? mellow.gif

 

 

Har selv hedget litt og solgt meg ned noe i SKF-B + at jeg røk ut på endel stop-loss på mine long possisjoner.

Helt enig. Mange store, tungt vektede selskaper skriker selg, hovedindeksen har brutt ned gjennom 200 dagers glidende og ned gjennom 340(spent på om det holder ut dagen), omvendt hode skulder i bear-derivatet, hodeskulder i hovedindeksen..

 

Det ser stygt ut, men vi kan heldigvis tjene penger på det og..

 

-Godseieren

 

Edit: bryter vi ned gjennom 337,5 blir det helt texas

Edited by Godseieren
Link to comment
Share on other sites

Det kryr av doble topper hos tungvekterne.. Target på OSEBX ca 280, STL ca én hundrelapp, SDRL ca 85 kroner(hodeskulder sier til 110, det vil utløse dobbel topp), NHY rundt 28.. Dow Jones 8 750..

 

Synes det er utrolig at man omtaler aksjer som billige nå. Forvaltere og "eksperter" sier dette er en kjøpsmulighet.. Jeg forstår ikke hvordan de kan si det. Rundt på nettet kan man også lese om at folk "laster opp med billige aksjer"... Tydelig at alt for mange ser bakover i speilet når de handler.. Både fundamentalt og teknisk ser det helt natta ut, spør du meg..

Edited by Godseieren
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...