Jump to content

Teknisk Analyse og signaler


Vegard

Recommended Posts

Bruker selv bare dem jeg får gratis hos netfonds (Norge & Sverige + valuta) og synes det er evig nok. Det er jo egentlig bare om man daytrader eller evt trader etter charts med lavere intervall enn dag-til-dag man trenger sanntidskurser......eller hur ?

 

Ja, spørs vel på tidshorisonten. Selv synes jeg sluttkursene blir for spinkel informasjon, men har jo da en ganske kort tidshorisont og prøver å minimalisere risk / tap ganske kraftig. BigCharts.com har 10-dagers kurser fra 1M til 1H.

 

Når man går ned i timeframe får man ofte flere aha-opplevelser når en sammenligner med en høyere timeframe, men spørs jo som sagt helt på tidshorisonten man har bestemt seg for.

Link to comment
Share on other sites

Ja, spørs vel på tidshorisonten. Selv synes jeg sluttkursene blir for spinkel informasjon, men har jo da en ganske kort tidshorisont og prøver å minimalisere risk / tap ganske kraftig. BigCharts.com har 10-dagers kurser fra 1M til 1H.

 

Når man går ned i timeframe får man ofte flere aha-opplevelser når en sammenligner med en høyere timeframe, men spørs jo som sagt helt på tidshorisonten man har bestemt seg for.

 

Hei,

 

På Netfonds koster sanntidskurser (uten sanntids ordredybde) for Norge/Sverige/US kun 20 kroner pr mnd....sum 240 kr pr år. De få kronene tjenes ofte inn mange ganger på ett kjøp/salg alene, så det abbonnementet ville jeg aldri vært foruten... Men nå bruker ikke jeg sanntidskursene til chartanalyse, kun til optimalisering av kjøp/salg.

Edited by RiskyTrader
Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Er helt ny når det gjelder teknisk analyse. Dette ser ut som et godt sted for å plukke opp noen tips.

Hvor mye vekt tillegger dere teknisk analyse når dere handler, og for hvilket tidsperspektiv egner det seg?

Hvor presist opplever dere at det er, og især for mindre selskaper?

 

Hvordan ville dere vurdert en aksje som biotec utifra grafen?

Hvilke bøker leste dere for å lære teknisk analyse?

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Er helt ny når det gjelder teknisk analyse. Dette ser ut som et godt sted for å plukke opp noen tips.

Hvor mye vekt tillegger dere teknisk analyse når dere handler, og for hvilket tidsperspektiv egner det seg?

Hvor presist opplever dere at det er, og især for mindre selskaper?

 

Hvordan ville dere vurdert en aksje som biotec utifra grafen?

Hvilke bøker leste dere for å lære teknisk analyse?

 

 

Hei og velkommen hit ! smile.gif

 

Jeg bruker teknisk analyse i den forstand at det gir en fordel. Man får i det lange løp flere vinnere enn tapere.

av 500 trades vil kanskje 300 være vinnere og 200 tapende trades.

Resten må man fixe med det man kaller money management....altså at de tapende tradene er mye mindre enn de man vinner på.

Man må ikke gå i den fella å tro at teknisk analyse gir noen fordel på en enkelt trade, der er det fortsatt 50/50..

..der bommet jeg de første 2 årene jeg drev med dette.

 

I selskap med lav omsetning er det vanskeligere å gjøre teknisk analyse.

 

Teknisk analyse kan brukes i alle tidsperspektiv. alt etter hvordan man trader , enten det er daytrading, swingtrading (holdetid på noen dager til et par uker) eller position trading (over lengre perioder ...flere mnd til år)

 

man kan lære mye bare ved å studere hvordan de som har lagt ut chart her driver på .

 

mine 3 beste boktips: nr1 - O.Grøtte sin aksjekjøp og daytrading - dette er den beste å starte med.

nr2 - Marcel Link sin High probability trading - meget god bok. mye bra om teknisk analyse.

nr3 - Mark Douglas sin Trading in the zone - om trading psykologi , annbefales sterkt.

 

her er det bare å komme med spørsmål underveis når det er ting du lurer på.

 

Lykke til !

 

mvh

Sharpshooter

Link to comment
Share on other sites

Dobbel bunn i Spania: http://stockcharts.com/c-sc/sc?s=$IBEX&p=D&yr=0&mn=3&dy=0&i=t05757752305&r=9821 <- Kopier og lim inn lenken i adresselinjen for å se den.

 

Stor dobbel bunn Nasdaq100: http://chart.finance.yahoo.com/z?s=%5eNDX&t=my&q=c&l=on&z=l&p=s&a=v&p=s&lang=en-US&region=US

Edited by Livermore
Link to comment
Share on other sites

Telenor ser ut til å snu nå. Positiv divergens i RSI. Er over i bullish terreng.

Synes TEL ser ut til sette en topp. Brudd ned gjennom ca 87, og det kan bli stygt.

 

Hva mener du med bullish terreng? Ser ikke noe bullish med den aksjen, annet enn at den nærmer seg viktig støttenivå.

Edited by Livermore
Link to comment
Share on other sites

Synes TEL ser ut til sette en topp. Brudd ned gjennom ca 87, og det kan bli stygt.

 

Hva mener du med bullish terreng? Ser ikke noe bullish med den aksjen, annet enn at den nærmer seg viktig støttenivå.

 

Mente at RSI ble bullish, en kort stund før den dalte ned igjen. Så det ble en kort whipsaw på kjøp tilbake til gjennomsnittet strategi.

 

Hvordan ser du forskjell om det er en topp eller bunn da? At den går sidelengs?

Link to comment
Share on other sites

Den ser ut til å danne en toppformasjon, ergo topp.. hehe. Det har en tendens til sjelden å være bunner i toppen av en stigende trend. hehe.. Men først må jo støttenivået brytes... :smile:

 

Takk, jeg burde vel sett mer på den lengere timeframen.. Er jo ikke verdt risken da.

Link to comment
Share on other sites

Takk, jeg burde vel sett mer på den lengere timeframen.. Er jo ikke verdt risken da.

Den tok fint i mot på støtten nå også. Jeg prøver meg... Ryker den ned er det short.

 

 

PRS kan være i ferd med å danne en SHS: http://hopey.netfonds.no/plothistory.php?paper=PRS&exchange=OSE&from=20100705&to=20110121&period=100&scale=linear&linewidth=1&height=250&width=500&p_FORMAT.FORMAT=candlestick&tas=FORMAT,

 

Lavt volum på stigningen opp mot 48, bra volum ned til 42 i går. Snudde perfekt på 42 i går. Får vi en høyre skulder nå blir dette en veldig pen SHS :)

Link to comment
Share on other sites

Den tok fint i mot på støtten nå også. Jeg prøver meg... Ryker den ned er det short.

 

 

PRS kan være i ferd med å danne en SHS: http://hopey.netfonds.no/plothistory.php?paper=PRS&exchange=OSE&from=20100705&to=20110121&period=100&scale=linear&linewidth=1&height=250&width=500&p_FORMAT.FORMAT=candlestick&tas=FORMAT,

 

Lavt volum på stigningen opp mot 48, bra volum ned til 42 i går. Snudde perfekt på 42 i går. Får vi en høyre skulder nå blir dette en veldig pen SHS :)

 

fin stigning på tel så langt. Synd jeg ikke er ved pc idag.

Men hva er det med halen på 130 i avslutningen i går. Er det resultat av de nye reglene med minste volum eller noe annet?

Gjør jo stopp-loss til farse.

Link to comment
Share on other sites

Dobbel bunn i Spania: http://stockcharts.com/c-sc/sc?s=$IBEX&p=D&yr=0&mn=3&dy=0&i=t05757752305&r=9821 <- Kopier og lim inn lenken i adresselinjen for å se den.

Den gikk helt etter boka.. Nå står motstanden på 11 000 for tur. Brudd opp gjennom ca 12 250 vil utløse en veldig stor dobbel bunn.

 

Klarer ikke finne noe bra chart over hovedindeksen i Portugal, men Dow Jones Portugal Index har nylig snudd ned i toppen av den fallende trendkanalen; men har samtidig brutt opp gjennom en OHS - når denne potensialet sitt bryter den ut av en større dobbel bunn - og potensialet av den vil utløse en enda større dobbel bunn. Hehe. Gode nyheter fra europa i vente?

Link to comment
Share on other sites

Også OHS i NAUR: http://hopey.netfond...tick&tas=FORMAT, Bra volum på slutten av formasjonen.

 

Finner stor sell-off i NAUR den siste uken, som KAN bety mer nedgang så lenge det ikke går tilbake i positivt terreng. Så ikke så positiv i forhold til systemet jeg holder på å lage. Men kan være grunnet triangelformasjon, så vil avvente hva det egentlig betyr. Om det er en nedadgående triangel (er ikke noen ekspert på slike formasjoner, synes de er vanskelig å lese), så kan det bli dyrt å være i NAUR om ikke noe snur..

 

YAR viser muskler og er nå i positivt terreng i forhold til oppkjøpsvolum. Prøver meg på en inngang rundt 320 med target rundt 350. Har tatt feil før da :tongue:

 

NAS har hatt godt oppkjøp over siste måneden, men begynner å dabbe litt av nå. Så kan godt være den tar seg en pust i bakken nå ned mot 120. Kan være en god inngang om man har tro på videre oppgang, ev. kan den raskt bryte ut der den er nå (> 130), og da er det vel bare å henge seg på..

 

Med REC blir det å time når den skal opp over den nevnte motstanden som ble funnet av noen andre i forumet her. Virker ikke hypp på det den siste uken og har negativ oppkjøpsvolum. Så virker fremdeles litt negativ.

 

TEL er påvirket av jevn og aksellererende sell-off i over en måned. Så presses ned om ikke noen nyheter får det til å snu. I første omgang kan den få små rallys, da den har blitt veldig nedsolgt.

 

Siden YAR er så positiv, så kan det godt være korreksjonen ikke vedvarer, ev. at det vil lønne seg å kjøpe aksjer med gode tall og fremtidsutsikter, som jo Yara har i massevis. At NAUR har så stor sell-off, kan jo i motsatt fall bety at mer korreksjon er på gang.

 

Prøver å forstå de verktøyene jeg har, får se hva som stemmer, eller hvordan det utarter seg videre. Satser bare på YAR inntil videre. Gidder ikke sjekke alle aksjer manuelt, men får snart brukt en database for det så det blir enklere å sammenligne aksjer.

Link to comment
Share on other sites

Finner stor sell-off i NAUR den siste uken, som KAN bety mer nedgang så lenge det ikke går tilbake i positivt terreng. Så ikke så positiv i forhold til systemet jeg holder på å lage. Men kan være grunnet triangelformasjon, så vil avvente hva det egentlig betyr. Om det er en nedadgående triangel (er ikke noen ekspert på slike formasjoner, synes de er vanskelig å lese), så kan det bli dyrt å være i NAUR om ikke noe snur..

Hva mener du med stor sell-off? NAUR har nylig brutt opp gjennom et stigende triangel - samtidig med at den brøt opp gjennom ohs på høyt volum. PAS har nettokjøp veldig mye i mange dager på rad nå. Spent på om det dukker opp noen nye på aksjonærlisten...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...